پنتاگون، تلاش ایران برای پرتاب ماهواره

پنتاگون از تلاش ایران برای پرتاب ماهواره خبر داد شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام نظامی آمریکا از پرتاب ناموفق یک ماهواره از سوی ایران در نیمه ژوئن و آماد‌ه‌سازی‌های این کشور برای پرتاب یک ماهواره دیگر به فضا در آینده‌ای نزدیک خبر داد. ایران این خبر را تکذیب کرد.

چند مقام نظامی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گویند، تلاش ناموفق جمهوری اسلامی برای پرتاب یک ماهواره به مدار را در اواسط ماه جاری (ژوئن) رصد کرده‌اند.شبکه خبری سی‌ان‌ان با اعلام این خبر از قول این چند مقام می‌نویسد، در حالی که این تلاش ناموفق ماند به نظر می‌رسد که ایران خود را آماده پرتاب یک ماهواره دیگر در آینده‌ای نزدیک می‌کند.

این مقام‌ها می‌گویند، کارشناسان مؤسسه امور بین‌المللی میدلبری با تحلیل تصاویر به‌دست آمده از شرکت‌های تجاری “پلنت” و “ماکسار” متوجه شده‌اند که فعالیت‌ها در “پایانه فضایی امام خمینی” در روزهای اخیر افزایش یافته است.

این پایانه که در جنوب غربی استان سمنان و ۲۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده، فعالیت خود را به طور رسمی از ۵ مرداد ۱۳۹۶ با پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر سیمرغ آغاز کرده است.

کارشناسان آمریکایی می‌گویند، در تصاویری که در ۲۰ ژوئن ثبت شده‌ مخازن سوخت، وسایل نقلیه پشتیبانی و یک پلتفورم سیار دیده می‌شود که به گفته آنان، نشانه‌ای کلیدی است از این که طی چند روز یا هفته آینده تلاش دیگری برای پرتاب ماهواره صورت خواهد گرفت.

مقام‌های پنتاگون روشن نکردند که پرتاب ماهواره ایران چرا شکست خورد و دقیقا در چه مرحله‌ای از کار افتاد. تلاش‌های پیشین این کشور نیز برای ارسال ماهواره به فضا یا در سکوی پرتاب یا در مراحل بعد ناکام ماند.

برنامه موشکی جمهوری اسلامی و درج نشدن آن در توافق اتمی یکی از دلایلی بود که باعث شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق بیرون برود.

آمریکا و اتحادیه اروپا به این برنامه با نگرانی می‌نگرند و ایالات متحده یکی از دلایل تحریم گسترده ایران را ادامه فعالیت‌های موشکی ایران اعلام کرده است.

آمریکا نگران آن است که آزمایش ‌موشک‌های حامل ماهواره توان ایران در تولید موشک‌های بالستیک را افزایش دهد.

ایران هدف برنامه فضایی خود را تقویت ظرفیت‌های تجاری خود خوانده و در مورد برنامه‌های موشکی‌اش نیز بارها گفته است که حاضر به هیچ‌گونه مذاکره‌ای نیست.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور فرسوده است

شرق:طبق آمار‌های رسمی ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در ایران فرسوده هستند.«اگر این روند ادامه پیدا …