پنتاگون؛ تغییری در تاریخ مهلت خروج از افغانستان داده نشده

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفت که تاکنون هیچ تغییری در مهلت خروج از افغانستان داده نشده است. او گفت: “ما معتقدیم توانسته‌ایم تعداد پروازها را بیشتر کنیم؛ می‌توانیم تا آخر ماه اوت کارمان را تمام کنیم.”

گزارش‌هایی وجود داشت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا احتمالا مهلت خروج کامل را که ۳۱ اگست/اوت تعیین شده، تمدید کند. بریتانیا هم خواستار تمدید این مهلت بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان امروز در نشست با رسانه‌ها گفت که گروه طالبان اکنون هم حضور آمریکا در کابل را “نقض” موافقتنامه دوحه می‌داند و قرار نیست آمریکا بیشتر از تاریخ موعود ۳۱ اگست (۷ روز دیگر )در افغانستان بماند.

آمریکا اعلام کرده است که نیروها، شهروندان و پیمانکارهایش را تا آخر ماه جاری میلادی به آمریکا انتقال می‌دهد. کشورهایی مانند کانادا، و بریتانیا هم اعلام آمادگی برای پذیرش پناهجویانی که از گروه طالبان احساس خطر می‌کنند، کرده‌اند.

بعد از اعلام آمادگی غرب برای پذیرش پناهجویان افغان بعد از تسلط طالبان بر کابل، هزاران افغان خود را به ورودی‌های میدان هوایی‌ / فرودکاه کابل رساندند و این باعث یک بحران بزرگی برای آمریکا و بقیه کشورهای دیگر شد.

هفته گذشته تعدادی که خود را به هواپیمای در حال حرکت برروی باند آویزان کرده بودند سقوط کردند که تلفاتی برجای گذاشت. تصاویر زنده از این رویداد باعث خشم و همدردی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شد.

اکنون البته تصویرهای ماهوراه‌ای از روز گذشت ۲۳ ماه اوت (دوم شهریور/سنبله) نشان می‌دهد که داخل فرودگاه نسبت به روزهای قبل نظم بیشتری دارد و نیروهای خارجی مسافران را در دسته‌های منظم به سمت هواپیماها راهنمایی می‌کنند. اما در خارج دیوارهای فرودگاه، صف‌های بسیار بلند و ترافیک سنگین ادامه دارد.

حالا مقام‌های آمریکایی می‌گویند بعد از بحران روزهای اول، بررسی افراد واجد شرایط و رساندن آنها به هواپیماها سرعت گرفته است و آنها توانسته اند در ۲۴ ساعت گذشته بیش از بیست و یک هزار نفر از افغانستان خارج کنند. حد میانگین تخلیه افراد ۱۰۰۰ تن در هر ۴۵ دقیقه شده است.

ژنرال هنک تیلور، یکی از معاونان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت اما گفت که هنوز تصمیمی مبنی بر تلاش برای خارج کردن آمریکایی‌هایی که خارج از کابل هستند انجام نشده است ولی پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای این کار است.او گفت که همین حالا چهار پایگاه نظامی آمریکا محل اسکان پناهجویان شده است اما امکان دارد که تعداد پایگاه‌ها افزایش یابد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …