پنتاگون: موشک اخیر ایران مسیر خیلی طولانی را پیمود

مقام های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز چهارشنبه شنبه سوم اردیبهشت پرتاب ماهواره نظامی به مدار زمین توسط سپاه پاسداران را اقدامی «شرورانه» و تهدیدی علیه امنیت منطقه خواندند.

سپاه پاسداران بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی «با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته است».

ژنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ارتش آمریکا، در یک کنفرانس خبری در واکنش گفت: شما و همه دنیا باید بدانید که ما هر راکت یا موشکی که از سطح زمین پرتاب شود را رصد و به طور دقیق شناسایی می‌کنیم. ما همین کار را با موشک اخیری که ایران شلیک کرد انجام دادیم. ما نمی خواهم ارزیابی دقیق بخشی اطلاعاتی را با شما در میان بگذارم چرا که اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده است.

معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ارتش آمریکا اضافه کرد: آنچه که می توانم بگویم این است که این موشک مسیر خیلی طولانی را طی کرد. اگر موشکی مسیر طولانی را پیمود، (صرف نظر از این که موفقیت آمیز بود یا نه. من وارد جزییات نمی شوم)، این بار دیگر تاکیدی بر این است که ایران توانایی تهدید همسایه‌های خود و متحدان ما را دارد.

ژنرال جان هایتن تصریح کرد: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها نمی‌توانند آمریکا را تهدید کنند.

در این کنفرانس خبری دیوید نورکوئست، معاون وزیر دفاع آمریکا، نیز گفت، موشک اخیر سپاه نشانه‌ای از رفتار شرورانه است.

ایران پیش از این چهار تلاش ناموفق برای ارسال ماهواره به فضا کرده بود اما هر بار موشک پرتاب شده نتوانسته بود ماهواره را در مدار قرار دهد.

وزیر خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به اقدام سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا گفت که ایران باید در این زمینه پاسخگو باشد و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

هشدار ترامپ

معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ارتش آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری اقدام ایران در شلیک این موشک را شرورانه خواند و گفت این اقدام شبیه ایجاد مزاحمت برای ناوهای آمریکایی در هفته گذشته بود.

ژنرال جان هایتن تاکید کرد اقدامات شرورانه ایران در منطقه باعث شده است تا امنیت این منطقه و کل جهان به مخاطره بیفتد.

در همین زمینه، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه گفت، به نیروی دریایی این کشور دستور داده است که اگر قایق‌های ایرانی برای کشتی‌های ایالات متحده ایجاد مزاحمت کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.

این اظهارات چند روز بعد از آن صورت می‌گیرد که نیروی دریایی آمریکا از تهدید ناوگان نظامی این کشور در خلیج فارس توسط قایق‌های تندرو سپاه پاسداران خبر داد.

ژنرال هایتن در این خصوص گفت، پیام رئیس جمهوری خیلی صریح بود، فکر می کنم ایرانی ها آن را می‌دانند. همین طور آمریکا مفهوم آن را می‌دانند. اکنون زمان آن است که نیروهای نظامی این فرمان صریح فرمانده کل قوا را اجرا کنند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز ۲۷ فروردین​ اعلام کرد که ۱۱ قایق سپاه پاسداران در اقدامی «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» برای ناوهای این کشور در شمال خلیج فارس مزاحمت ایجاد کردند.

سپاه پاسداران نیز روز ۳۱ فروردین در اطلاعیه‌ای گزارش نیروی دریایی آمریکا درباره ایجاد مزاحمت برای یک ناو این کشور را روایتی «جعلی» و «هالیوودی» خواند و در عین حال تایید کرد که نیروهایش در دو هفته گذشته سه بار با ناوهای آمریکایی مواجه شده‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پلیس قم:به صاحبان١٥٠پیام رسان در عرصه کسب و کارهای خانگی، اصناف افراد معروف و… تذکر داده شد

قم نیوز،سرهنگ فرزادپور رییس پلیس فتای استان گفته است: به 150 صفحه کسب و کارهای …