پنس خواسته‌اش از اروپا را تکرار کرد: برجام را رها کنید

مایک پنس، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز شنبه یک‌ بار دیگر ایران را به «حمایت از تروریسم در دنیا» متهم کرد و از کشورهای اروپایی خواست تا از «تضعیف تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران» دست بردارند.

وی که در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان سخن می‌گفت، تاکید کرد: «زمان آن رسیده است تا شرکای اروپایی ما همراه با آمریکا در کنار مردم ایران بایستند.»

به گفته مایک پنس، زمان آن رسیده تا اروپا از برجام خارج شود و با هدف اعمال فشار حداکثری به ایران به آمریکا بپیوندد.

معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته نیز، از اتحادیه اروپا خواسته بود تا از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج شود.

اما فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان یک روز پس از این سخن معاون رئیس‌جمهور آمریکا، تاکید کردند که اروپا به توافق هسته‌ای با ایران، همچنان پایبند است.

مایک پنس پیش از سفر به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، در لهستان از اردوگاه آشویتس دیدار کرد.

معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا در سخنانی ایران را به «یهودستیزی» متهم کرد و گفت: «جمهوری اسلامی با دشمنی با اسرائیل، به دنبال برپایی هولوکاستی جدید است.»

هر انسان نامی دارد؛ اسرائیل و روز یادبود قربانیان هولوکاست

مایک پنس با اشاره به سخنان سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه که اخیرا گفته بود «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است»، گفت: «این سخنان برای من نشانه‌های ساده ای هستند که باید در برابر ایران مقاومت و ایستادگی کنم.»

در همین زمینه روز شنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، هدف مشترک اروپا و آمریکا را «مهار نقش مخرب ایران» نامید، اما تاکید کرد که «حفظ برجام کمک بیشتری برای تحقق این هدف می‌کند.»

مرکل در بخش دیگری از سخنان خود تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را «شتابزده» خواند و هشدار داد که عملی شدن این تصمیم، می‌تواند به تقویت نقش روسیه و ایران در خاورمیانه و گسترش نفوذ آنها در منطقه منجر شود.

خانم مرکل همچنین درباره خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز هشدار داد و گفت عملیات ناتو در افغانستان در گرو تعهدات نیروهای آمریکایی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حدود دو ماه پیش با اعلام این که داعش در سوریه شکست خورده و مبارزه با بقایای این گروه برعهده کشورهای منطقه است اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند.

این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با انتقادهایی در داخل و خارج از ایالات متحده روبه‌رو شده است.کنفرانس امنیتی مونیخ از سال ۱۹۶۲ میلادی هر ساله با حضور مقام‌های بلندپایه و رسمی دولت‌های مختلف برگزار می‌شود.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …