پوتین: تحریم‌های آمریکا روابط با روسیه را پیچیده خواهد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورش را باعث پیچیده شدن روابط دوجانبه دانسته اما گفته است که هنوز زود است در مورد اقدام تلافی جویانه علیه این مصوبه صحبت شود.

روز شنبه، ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن)، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت که تصویب طرح جدید سنای آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه “قطعا روابط روسیه و ایالات متحده را پیجیده‌تر خواهد کرد و به نظر من، اقدامی زیانبار است.”

در مورد واکنش روسیه نسبت به این طرح، آقای پوتین گفت “ما باید به نحوه اجرایی شدن این مصوبه توجه کنیم و به همین دلیل، هنوز زود است از اقدامات تلافی‌جویانه خود حرفی بزنیم.” وی افزود که این مصوبه و روند پیشرفت آن را زیر نظر دارد و تاکید کرد که در هر حال، اقدام آمریکا نباید باعث نگرانی بی‌مورد شود.

تحریم‌های جدید علیه روسیه، که به عنوان ضمیمه‌ای به طرح تحریم ایران در سنای آمریکا مطرح شد و با اکثریت ۹۸ رای موافق دربرابر ۲ رای مخالف به تصویب رسید، عمدتا در واکنش به اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تدوین شد. دولت روسیه این اتهام را رد کرده است.

این مصوبه به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا “تحریم‌های جدید و گسترده‌تری را علیه بخش‌های کلیدی اقتصادی روسیه” وضع کند که از جمله شامل بخش معدن و صنعت، کشتیرانی و خطوط آهن خواهد بود. همچنین دولت آمریکا ملزم شده است برای تقویت نهادهای دموکراتیک و مقابله با اطلاع‌رسانی مغرضانه و خصمانه “به کشورهای اروپای مرکزی و شرقی که در برابر تجاوزگری روسیه آسیب‌پذیر هستند” کمک کند.

علاوه بر این، از دولت آمریکا خواسته شده است تا “عاملان فاسد روسی و کسانی را که مرتکب تخلفات فاحش حقوق بشری می‌شوند” و همچنین تامین‌کنندگان تسلیحات برای دولت سوریه و دست اندرکاران فعالیت‌های سایبری خصمانه را مورد تحریم قرار دهد. براساس این مصوبه، رئیس جمهوری آمریکا مجاز نیست بدون اطلاع و تصویب کنگره، تحریم‌‌هایی را که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما علیه روسیه وضع شده بود لغو کند.

این تحریم‌ها در واکنش به اقدام دولت روسیه در جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و انضمام آن به خاک روسیه در هماهنگی با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ به اجرا گذاشته شده است. این تحریم‌ها از جمله شامل محدودیت صادرات بعضی اقلام و سرمایه‌گذاری در روسیه است.

تصویب مصوبه اخیر سنا، که می‌تواند همکاری و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز روسیه را مختل کند، باعث کاهش ارزش روبل – پول ملی روسیه – و نگرانی در باره شرایط اقتصادی آن کشور شده است. در سال‌های اخیر، اقتصاد روسیه به طور روزافزون به عواید صادرات نفت و گاز وابسته شده و کاهش بهای نفت خام این کشور را با دشواری های جدی مواجه کرده است.

انتظار می‌‎رود مصوبه سنای آمریکا درباره تشدید تحریم ایران و روسیه در مجلس نمایندگان کنگره آن کشور نیز با اکثریت قابل توجه آرا تصویب شود. اجرایی شدن آن مستلزم امضای رئیس جمهوری است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با متهم کردن حکومت ایران به نقض حقوق بشر شهروندان این کشور، حمایت و ترویج تروریسم، ایجاد بی ثباتی و دخالت در امور کشورهای منطقه و دنبال کردن برنامه موشکی، از اعمال فشار بیشتر بر این کشور حمایت کرده است و از این جهت قاعدتا ملاحظاتی در امضا و اجرایی کردن این مصوبه نخواهد داشت. در مقابل، افزودن تحریم علیه روسیه به این طرح به خاطر اتهام دخالت در انتخاباتی که به پیروزی آقای ترامپ منجر شد و همچنین تاثیر تشدید تحریم روسیه بر روابط دو کشور ممکن است که پذیرش این مصوبه را برای او چندان مطلوب جلوه ندهد.

آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی مواضعی تند علیه جمهوری اسلامی و رویکردی مثبت‌تر از دولت باراک اوباما در قبال دولت روسیه و رئیس جمهوری آن کشور اتخاذ کرد. وی از جمله برجام را توافقی بد و به زیان ایالات متحده توصیف کرد هرچند تهیه کنندگان طرح جدید مصوب سنا تاکید داشته‌اند که در تدوین آن، دقت داشته‌اند هیج بخشی با تعهدات ایالات متحده در چارچوب برجام در تعارض نباشد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش سهم احزاب راست افراطی

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد احزاب راست افراطی در آلمان و …