پومپئو:اروپا نهادهای مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کند

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از اتحادیه اروپا خواست تا اشخاص و نهادهای درگیر در پروژه موشکی ایران را هدف تحریم‌های خود قرار دهد.

مایک پومپئو روز دوشنبه هشتم اردیبهشت در اظهاراتی بار دیگر به اقدام ایران در ارسال ماهواره نظامی به فضا واکنش نشان داد و تاکید کرد که دولت دونالد ترامپ ادعای مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر صلح‌آمیز بودن این پروژه را هرگز باور نکرده است.

به گفته او، پرتابگر ماهواره‌ای که ایران از آن استفاده کرده، قابل تبدیل به موشک‌ بالستیک قاره پیماست و تاکنون هیچ کشوری به دنبال ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما نبوده مگر آن که هدفش حمل سلاح هسته‌ای باشد.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که همه کشورهای صلح‌طلب باید در کنار هم برنامه موشکی بالستیک ایران را رد کنند و مانع از ادامه «این برنامه خطرناک» شوند.مایک پومپئو در ادامه اظهارات روز دوشنبه خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده که دادوستد تسلیحاتی با ایران را به مدت پنج سال ممنوع می‌کند، و مهرماه امسال پایان خواهد یافت.وزیر خارجه آمریکا اما بار دیگر خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد و گفت «بزرگ‌ترین کشور ضدیهود و حامی تروریسم نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد».

مایک پومپئو روز دوشنبه همچنین از تماس تلفنی خود با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، خبر داد و گفت که واشینگتن همکاری نزدیکی با پاریس در رابطه با ناتو، برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و پاسخگو کردن ایران برای اقدامات خود دارد.

وزارت خارجه فرانسه پیش از این پرتاب ماهواره نظامی ایران را محکوم کرده و آن را «ناسازگار» با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خوانده بود.رادیوفردا

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …