پیام حمید تقوائی به مناسبت فرا رسیدن سال نو ۱۴۰۰

پیام نوروزی حمید تقوائی

فرا رسیدن نوروز و سال نو را به همه شما مردم ایران تبریک میگویم. نوروز مصادف است با آغاز فصل بهار. فصل شادی و شکوفائی و سرزندگی، و موسم پشت سرگذاشتن جمود و انجماد و رکود زمستانی. نوروز جشن زندگی است و به همین خاطر با نفس موجودیت جمهوری اسلامی در تناقض قرار دارد.

حکومت جمهوری اسلامی حکومت ماتم و عزاست. حکومتی است که رسما و قانونا شادی و موسیقی و رقص و پایکوبی را ممنوع اعلام کرده است. حکومتی است که در برابر شکوفائی و سرزندگی و بالندگی، جمهود و انجماد و تحجر قرون وسطائی را نمایندگی میکند. به همین دلیل هم هست که از روز ابتدای بقدرت رسیدن این حکومت مبارزه بی امانی بین ما مردم و حکومت جریان دارد.

در سال گذشته این مبارزه ابعاد گسترده تری پیدا کرد. در وهله اول علیه ویروس کرونا، علیه این بیماری مهلک که با همدستی جمهوری اسلامی به یک فاجعه اجتماعی در ایران تبدیل شد.

در عرصه های دیگر هم اعتراضات گسترش یافت. جنبش کارگری گامهای بزرگی بجلو برداشت. اعتصابات کارگری در نیشکر هفت تپه و در فولاد اهواز و در صنعت نفت ابعاد سراسری پیدا کرد. این اعتصابات همراه و همدوش و همبسته با مبارزات و تجمعات سراسری معلمان و بازنشستگان به پیش رفت. از این نقطه نظر میشود سال گذشته را سال گسترش اعتراضات و اعتصابات کارگری نامید.

در سال ٩٩ همچنین جنبش دادخواهی قدمهای بلندی بجلو برداشت. مادران خاوران، خانواده های زندانیان سیاسی و اعدامیان، و همچنین خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی متحد و همبسته بمیدان آمدند و کیفرخواست کوبنده ای علیه جمهوری اسلامی صادر کردند. بطوریکه امروز در سطح جهانی پرونده جنایات جمهوری اسلامی و بویژه شلیک به هواپیمای مسافربری باز است و بسیاری از نیروها و نهادها و مجامع بین المللی و حتی دولتها انگشت اتهام را بطرف جمهوری اسلامی بعنوان قاتل عامدانه سرنشینان هواپیما و اعدام کننده مبارزین و مردم شریف ایران نشانه گرفته اند. امروز کوس رسوائی جمهوری اسلامی به یک حکومت قاتل مردم در جهان به صدا درآمده است.

سال گذشته همچنین سال پیشرویهای جنبش رهائی زن بود. بویژه هشت مارس یک نمونه درخشان و بیسابقه از اوجگیری این جنبش بود. روز جهانی زن در ایران به یک جشن سراسری تبدیل شد و مردم در سطح گسترده ای این روز را به یکدیگر تبریک می گفتند و علیه زن ستیزی جمهوری اسلامی صدای اعتراضشان را بلند میکردند.

و بالاخره باید سال گذشته را سال یک رفراندوم بین المللی علیه اعدام در ایران نامید. حول پرونده و حکم اعدام نوید افکاری، که متاسفانه جانیان حاکم بالاخره او را اعدام کردند، یک حرکت جهانی شکل گرفت، طوفانی بپا شد و در توئیتر و در مدیای اجتماعی صدها میلیون نفر همبستگی خودشان را با مردم ایران اعلام داشتند، به مجازات اعدام در ایران اعتراض کردند و جمهوری اسلامی را محکوم کردند. و این اتفاق بیسابقه ای در پیشرویهای جنبش علیه اعدام در ایران بود.

من تردید ندارم که در سالی که در پیش رو داریم اعتراضات و مبارزات علیه این حکومت انجماد و رکود و عقب ماندگی قرون وسطائی بیش از پیش به پیش خواهد رفت و سنگرهای تازه ای را فتح خواهد کرد. این مبارزه ای است که تا بزیرکشیدن رژیم جانی حاکم از پای نخواهد نشست.

یک بار دیگر نوروز و سال نو را به همه شما تبریک میگویم و برای همه مردم ایران سالی سرشار از شادی و بهروزی و سلامتی و موفقیت را آرزومندم.

حمید تقوائی
٢٨ اسفند ١٣٩٩

اینرا هم بخوانید

گفت و گو: جنگ در غزه و اعتراضات دانشجویی در آمریکا