پیشروی نیروهای اسد در دیر الزور

رادیو فردا:پیشروی نیروهای دولتی سوریه در دیرالزور در مسیر منتهی به نیروهای مورد حمایت ائتلاف

بنا بر گزارش‌ها از سوریه، نیروهای دولتی بشار اسد که در دیرالزور درگیر نبرد با گروه موسوم به حکومت اسلامی هستند، از رود فرات گذشته و به کرانه شرقی آن رفته‌اند؛ جایی که نیروهای مورد حمایت ائتلاف حضور دارند. با این همه ائتلاف به رهبری آمریکا گفته دو طرف در ارتباط هستند و از برخورد خودداری می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۷ شهریور ماه می‌گوید گذشتن نیروهای دولتی سوریه از فرات در منطقه دیرالزور، این امکان بالقوه را سبب می‌شود که آن‌ها با نیروهای دمکراتیک سوریه رودررو شوند.

اما سرهنگ رایان دیلن، سخنگوی ائتلاف به رهبری ایالات متحده به این خبرگزاری گفته دو طرف از خط ارتباطی استفاده می‌کنند تا از برخورد خودداری کنند.

سرهنگ رایان می‌گوید فرماندهی ارشد نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه یک «خط باز» ارتباطی برای گفت‌وگو با نیروهای دولتی سوریه دارد تا طرف‌ها برخوردی با هم نداشته باشند.

آسوشیتدپرس می‌گوید این گفته‌ها «نخستین نشانه» از وجود خط ارتباطی مستقیم بین نیروهای دمکراتیک سوریه در یک طرف و نیروهای حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در طرف دیگر است.

سرهنگ دیلن در عین حال تاکید کرده مکالمات در خط «عدم درگیری» با روسیه و برخی دیگر موراد در سطح عملیاتی، نیز افزایش پیدا کرده تا جلوی رویارویی زمینی بین نیروها گرفته شود؛ چراکه آن‌ها «همگرایی و هدف مشترکی» برای مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی دارند.

تازه‌ترین وقایع اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش شد نیروهای دمکراتیک سوریه، در دیرالزور هدف حمله هوایی نیروهای روسیه قرار گرفته‌اند. روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود.

ائتلاف به رهبری آمریکا گفته‌است روسیه از حضور نیروهای دمکراتیک سوریه و مشاوران این ائتلاف، در محلی که هدف حمله هوایی قرار داده، باخبر بود.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گفته بود «نیروهای دمکراتیک» را هدف قرار نداده و تنها به اهدافی در مناطق تحت کنترل گروه «حکومت اسلامی» حمله می‌کند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در همان روز اظهار داشت وزارت خارجه و دفاع ایالات متحد با هم‌تایان روس «فعالانه در ارتباط هستند» تا راهی برای این مسئله پیدا شود.

نیروهای دمکراتیک و نیروهای دولتی سوریه هر دو در نبرد علیه داعش در دیرالزور هستند، هرچند این نبردها در دو طرف خطی غیرسمی انجام می‌شود که همان رود فرات است.

دیرالزور هنوز به طور کامل آزاد نشده و برآورد می‌شود مناطقی در این شهر هنوز در کنترل داعش قرار دارد. شماری نزدیک به صدهزار غیرنظامی نیز ساکن شهر هستند.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داده است که نیروهای مورد حمایت آمریکا بر مناطق مرزی با عراق نیز متمرکز شده‌اند. مناطقی که همچنان در کنترل داعش است و از سوی دیگر ایالات متحده نگران است با پیشروی نیروهای حامی دولت‌های بغداد و دمشق، می‌تواند به ایران امکان کنترل منطقه‌ای گسترده از مرزهای خود تا عراق، سوریه و لبنان را بدهد. چنین چیزی به معنی نزدیک‌شدن به مرزهای اسرائیل است که به‌طور مشخصی هشدارهای مقام‌های اسرائیلی را در پی داشته است.

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …