چشم انداز وزن داخل- یاشار سهندی

می گویند حرف راست ( در تقابل با دروغ) را باید از دهان بچه شنید! راست هم گفته اند. بچه ها بی شیله پیله هستند، سیاستمدار نیستند که حرف را سبک و سنگین کنند برای همین پته بزرگترها را بعضی وقتها بدجوری به آب میدهند. اما بعضی وقتها بزرگترها وقتی حرف راست ( راست در تقابل با چپ جامعه) را میزنند بدجوری پته خودشان را به آب میدهند!
در یکی از برنامه های “چشم انداز” خانم سیما ثابت در تلویزیون ایران اینترنشنال دریکی از شب های عید، بالاخره حرف راست از دهان یک “سیاستمدار”، شهریار آهی و یک خبرنگار آزاد، مهدی مهدوی آزاد و مجری برنامه بیرون آمد. معلوم شد که نیروهای داخل که وزنی هم دارند و باید به حسابشان آورد نیروهای سپاه و اطلاعات و حراست ادارات و کارخانجات است و نباید این بیچاره ها را با حرفهای حقوق بشری ترساند چرا که “نیروهای با کفایتی” هستند و “آینده ایران را میسازند.” بالاخره ایام عید بود و نیروهای با کفایت سرکوبگر هم عیدی میخواهند.
“دستاوردهای مخالفان جمهوری اسلامی چی بوده” عنوان برنامه آن قسمت خاص از برنامه چشم انداز است که با سرچ میشود به تماشای آن نشست. بخصوص از دقیقه 18 تا 24 این برنامه.


خانم مجری در ابتدای موضوع برنامه را شکافتند: “نشستهای خارج کشور چه پیامی برای جمهوری اسلامی دارد؟و چقدر میتواند به خیزش کمک کند و نقاط ضعف و قوت آن چیست؟” بعد رسیدن به “نیروها داخل” و “وزن داخل” در این معادلات و سوال خود را طی برنامه تکمیل کردند و پرسیدند:” آیا وزن داخل در نظر گرفته شده؟ مکانیسمی تماس با داخل وجود داره؟” چطور باید با آنها وارد دیالوگ شد؟
جناب آهی که موی در سروسامان دادن به نیروهای راست سفید کرده است ( هر چند شهرام همایون که به گفته خودش یک زندگی از همه طلب دارد، میپرسد ایشان چکاره است که همه جا هست!) چون یک عاقل دنیا دیده توصیه میکند که اپوزیسیون راست “…اگر بخواهد به یک دولتی که کفایت این راداشته باشه که تحویل بگیره زمام امور را، که فروپاشی نشه، فقط یک چیز انقلابی مخربی وجود نداشته باشه باید وارد دیالوگ بشه با بخشهای که دست به قدرت دارند.( این نیروها خود) به این نتیجه رسیدند این رژیم آینده ندارد و خیلی بهتر از بقیه میدانند چرا آینده ندارد و میخواهند راهی را پیدا بکنند. … چهره های حقوق بشری نمی توانند بهش برسند…”


تا همین لحظه شما ببیننده فکر میکنید که منظور از “قشر خاکستری” مردمی هستند که حضور خیابانی کمتری در جنگ و گریز خیابانی داشتند، اما معلوم میشود قشر خاکستر آنی نیست که فکر میکردید. قشر خاکستری کسانی هستند که امنیت و اقتصاد میخواهند و برنامه های سازنده کشور داری. توجه کنید:”..بخصوص این بخش قشر خاکستری که موضوع شان امنیت و اقتصاد است. چهره های را ببینند برنامه های را ببینند که برنامه های سازنده و کشور داریه نه فقط حقوق بشر؛ حقوق بشر خیلی مهمه…نیروهای حقوق بشر حرکاتی و (تصویری) از خودشان میدهند که جذاب برای نیروهای داخل که دست به قدرت دارند (نیست). باید به این مشکل پیروز بشیم…”
خانم ثابت که دو زاری اش نیفتاده میپرسد : “دقیقا منظورتان چیست؟”
جناب آهیکه در مخمصه افتاده مکثی میکند که چطوردقیقا منظورش را بگوید: “مثلا، عرض میکنم توی منشوری که درآمده ( منشور 6 امضا) مسئله انحلال سپاه مطرح است. انحلال سپاهی که دستگاه اطلاعاتی و ستاد عملیاتی نیروهای انتظامی توش هست اگر الان بگیم فوت شد و منحل شد کل نیروی انتظامی از بین میره…”
خانم مجری که میبنید خیلی مسئله دقیق شده، بهانه می آورد که آقای آهی یک کم نسبت به دوربین کج نشستید، شما کامل تو کادر نیستید..!


مهدوی آزاد میپرد وسط و مدعی میشود چیزی که آقای آهی با زبان بی زبانی میگوید من الان به زبان خبرنگاری روشن میکنم منظورشان چی هست: “…آقای آهی روش نمیشه بگه ….مسئله این است در ساختار امنیتی سیصد هزار نفر در سپاه و 45 هزار نفر تو وزارت اطلاعات و ناجادارند کار میکنند تو هر وزارت خانه یک حراست است. تو هر کارخانه یک حراست است خب جامعه ای که زخم خورده میخواهد از دم اینها را محاکمه بکنه (اما از طرف دیگر) اینجا مشکلی است…”. مهدوی آزاد که وسط حرفهایش میفهمد زیادی موضوع را روشن کرده، سعی میکنه حرف را بپیچاند:”… فعال حقوق بشر میگه حق پیگیری وحق عدالت خواهی، درست هم میگه. فعال سیاسی میگه خب اگه قرار اینطوری باشه خب ما زورمان نمیرسه .. حل این معادله، گروه اپوزیسیونی که این معادله را حل کنه آینده ایران را خواهد ساخت که بتواند تعادلی پیدا کنه بین بخشش، بخشش نه! بین عدالت خواهی… معادله بین بازی سیاسی و عدالت…” مجری به داد مهدوی آزاد میرسد و ادامه سخن را به خود آقای آهی میسپارد که به گفته خانم ثابت هم زبان دارد هم حضور!
شهریار آهی حرف را باز میکند و حرف دل راست را میزند:”ماموریت سپا پاسداران الان حفظ نظام جمهوری اسلامی است. ماموریتش میتوانیم تغییر بدیم و یک تغییرات بزرگی در بالاش بدیم…بخشهای از این حکومت که میتوانه واقعا موثر باشه در امور اداری در امینت کشور را حفظ کنه….نه فقط یک رویکرد انقلابی که میخواد همه اینها را داغون کنه و از بین ببره آنوقت بازسازی کشور خیلی مشکل میشه و بعد باید کفایتهای را نشان بدیم که کفایتهای کشور داری هستند نه فقط حقوق بشری. این چرخش، این دگردیسی در اپوزیسیون بایدبوجودبیاد…”


حرف راست از دهان مسن ترها میشود شنید. مسن ترهای که موی شان در چگونگی ادامه سیه روزی مردم سفید کرده حرف راست شان چیزی ادامه بدبختی و تضمین آن نیست. راست را میتوان وادار کرد که بیشتر حرف دلش را بزند و راهش تعمیق نه مردم است. فاش گویی سیاستمداران راست نشان از فشاری است که انقلاب به بورژوازی وارد کرده است و دارد به “وزن داخل” پیام میدهد دست بجنبانید یک کاری بکنید، ماموریت تان نامش عوض میشود، اما اصل ماموریت تان سرجایش است.

اینرا هم بخوانید

پزشکیان استارت زد، “ارزان‌فروشی بنزین! ” – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …