چندین سازمان و انجمن جهانی خواستار آزادی فوری آتنا فرقدانی شدند

انجمن قلم آمریکا (PEN) و چندین سازمان و انجمن حامی حقوق هنرمندان فعال در زمینه کارتن و طراحی طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت خشونت‌آمیز آتنا فرقدانی کارتونیست زن ایرانی، از جمهوری اسلامی خواستند کە فورا او را آزاد کند.

این بیانیە مشترک بە امضای انجمن قلم آمریکا، پروژە “ارتباط با هنرمندان در معرض خطر”، انجمن حقوق کارتونیست‌ها، انجمن کاریکاتور برای صلح و بنیاد آزادی کارتونیست‌ها رسیده است.در این بیانیە آمده است کە “ما از خشونت‌‌های اعمال شده مقامات ایرانی علیه آتنا فرقدانی، که کارش حمایت از حقوق بشر، ارزش‌های دموکراتیک و آزادی بیان است، خشمگین هستیم”.

همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی این هنرمند از جمهوری اسلامی خواستە شدە کە فورا و بدون هیچ قید و شرطی این کارتونیست زن را آزاد کند.

آتنا فرقدانی، کارتونیست و فعال حقوق کودکان، روز ۲۳ فروردین سال جاری در حالی که قصد داشت یکی از نقاشی‌های خود را بر روی دیوار خیابان پاستور، محل کاخ ریاست جمهوری ایران نصب کند، توسط نیروهای امنیتی با توسل به خشونت بازداشت و به زندان قرچک شهر ری منتقل شد.

محمد مقیمی وکیل این هنرمند در واکنش بە این خبر در صفحه اکس (توییتر سابق) خود نوشت: «آتنا فرقدانی در اعتراض به بازداشت خودسرانه، قرار وثیقه صادر شده را نپذیرفته، بنابراین به زندان شهرری (قرچک) منتقل شده است.»

این کارتونیست پیشتر نیز بارها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. او پیش از این در شهریور سال ۱۳۹۳ بازداشت و به اتهام “توهین به رهبری” به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …