چند خبر و گزارش از رویدادهای اجتماعی در خوزستان- درگیری با ماموران حکومت، آلودگی فزاینده محیط زیست، قتل و خودکشی

۱- درگیری مردم روستای سرله در رامهرمز با مامورین حکومتی در اعتراض به اعدام

سه‌شنبه ۲۷ مهر به دنبال اعدام دو برادر در زندان سپیدار اهواز، به نامهای علی‌محمد محمدی و اسلام محمدی، مادر آنها با شنیدن خبر اعدام آنها بر اثر سکته قلبی جان باخت.

این دو برادر ساکن روستای ” سرله ” از توابع رامهرمز بودند که به اتهام قتل در جریان نزاع های دسته جمعی که از سال ۱۳۹۴ تا خرداد ۱۳۹۶ بطول انجامید، دستگیر و نهایتا به اعدام محکوم شدند.

اهالی روستای سرله در پی این حادثه، تجمع اعتراضی برگزار کرده و با سركوب نيروهاى امنيتى مواجه شدند. صدها مامور یگان ویژه و لباس شخصی، ساعت شش صبح با هجوم به این روستا با معترضان درگیر شدند و گفته می شود چندین نفر از ماموران و همینطور ساکنان روستای ” سرله ” کشته و زخمی شده اند.

اکنون شرایط ویژه در آن منطقه اعلام شده و تشدید درگیری ها قطعی اینترنت را به دنبال داشته است.

یکی از اهالی روستا گفته است درگیری های سختی بین نیروهای سرکوب و مردم روستا صورت گرفت، ماموران خانه های زیادی را تخریب و ماشین های روستا را به آتش کشیدند. حرکت اعتراضی مردم روستای سرله نمونه ای از  قد برافراشتن مردم در برابر حکومت سرکوب و  اعدام است. مجازات اعدام باید لغو شود.

۲- روزانه هزاران مترمکعب گاز اسیدی همراه با نفت در خوزستان سوزانده می‌شود

آلودگی هایی که نفس خوزستان را تنگ کرده، تنها به نفت و سوزاندن گازهای ترش در فلرهای نفتی ختم نمی شود بلکه شرکت های فولادی و لوله سازی نیز از جمله صنایعی هستند که جای مشخصی برای دفن پسماندهای صنعتی خود ندارند و  به همین دلیل آن‌ها این پسماندها را در اطراف روستای«دامغه» تخلیه می‌کنند که با کوچک‌ترین وزش باد، روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، سوزاندن غیر اصولی زباله ها و نیز سوزاندن نیشکر شرکت های تولید شکر از جمله عوامل آلوده ساز هوا در خوزستان هستند. در این میان اما سهم آلایندگی صنعت نفت از باقی صنایع بیشتر است. از جمله روزانه هزاران مترمکعب گاز اسیدی همراه با نفت در خوزستان سوزانده می‌شود که خطرات زیادی را برای سلامت مردم ایجاد می‌کند.

اشرفی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان با اعتراف به این موضوع گفته است؛ گاز سوزی به شدت در تمام میادین نفتی خوزستان وجود دارد و وجود تعداد زیاد فلر نفتی مشکلات بسیاری را برای سلامت جسم و روان مردم ایجاد کرده که در بلند مدت با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد. این وضعیت طبعا محیط کار را برابر کارگران شاغل در این مراکز نیز ناامن کرده است.

به گفته اشرفی این وضعیت به سلامتی مردم در اهواز صدمه میزند و اقدامی برای رفع آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفتی از سوی شرکت نفت صورت نگرفته است. از جمله  قرار بود شرکت نفت ۲۰۰ هزار هکتار فضای سبز را در مناطقی از استان که فعالیت نفتی دارد ایجاد کند اما هیچ اقدامی انجام نداده است.

این مسئله در حالی بیان می شود که وزیر نفت سابق گفته بود دیگر هیچ گازی در مشعل های نفتی سوزانده نمی شود اما اکنون مشخص شده است هزاران متر مکعب گاز ترش و اسیدی همچنان در حال سوزانده شدن است و آلودگی های بسیار خطرناک حاصل از آن، نفس مردم را به شماره انداخته است.

از ابتدای دهه هشتاد تاکنون، میلیون ها دلار به نام طرح هایی چون ” آماک ” برای جمع آوری گازهای فلر در قالب پروژه هایی مانند فاز یک و فاز دو بیدبلند بهبهان، ان جی ال ۳۱۰۰ و ان جی ال ۳۲۰۰ که مجری آنها قرارگاه خاتم سپاه بوده اختصاص داده شد تا از طریق بهره برداری از این پروژه ها، گاز سوزی در صنعت نفت متوقف شود. اما با نیمه کاره ماندن و عملیاتی نشدن پروژه های ” آماک ”  پول این  طرح و پروژه ها مانند سایر بخش های اقتصادی به تاراج رفته و دودش همچنان به چشم مردم می رود. حرص و طمع سرمایه داران برای سوداندوزی حد و مرزی ندارد و با زیر پا گذاشتن پایه ای ترین استانداردهای بین المللی زیست محیطی، آلودگی هوا و آب و مسمومیت آنها جان و زندگی مردم را در جوار بسیاری از مراکز تولیدی و بویژه نفت به خطر انداخته است. حکومت هم غیر مسئولانه از این روند حمایت میکند. تخریب محیط زیست امروز در ایران به یک فاجعه تبدیل شده است. حفظ محیط زیست و مبارزه با روندهای مخرب و خطرناک کنونی، نیازمند توجه و دخالت و مبارزه گسترده بخشهای هرچه وسیعتری از مردم است. باید جمهوری اسلامی را بعنوان عامل مستقیم تخریب محیط زندگی مورد تعرض قرار داد.

۳- خوزستان باز هم به زیر فاضلاب خواهد رفت

پس‌زدگی فاضلاب بعد از هر بارش باران در شهرهای خوزستان، به یک بحران جدی برای مردم بدل گشته و اکنون با نزدیک شدن به فصل بارندگی دغدغه و نگرانی های مردم شهرهای بسیاری در خوزستان، افزایش یافته است.

با کمترین میزان بارندگی، شهروندان با بحران آب گرفتگی، پس‌زدگی فاضلاب و ماندگاری چند روز آب باران و فاضلاب در کوچه و خیابان و خانه‌های خود مواجه می‌شوند.

تقریبا هیچ‌کدام از شهرهای خوزستان شبکه و تصفیه‌ خانه فاضلاب و همینطور شبکه دفع آب‌های سطحی ندارند و یا سیستم آنها تکمیل نشده است.

به اذعان مدیران آبفا در کل کشور هیچ شهری در زمینه جمع‌آوری فاضلاب با بحرانی شبیه اهواز روبه‌رو نیست. در شرایطی که میانگین سرانه دسترسی به شبکه فاضلاب مدرن در کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده، این رقم در خوزستان ۳۷ درصد است. در اهواز طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود که از این رقم ۲۵۰ هزار مترمکعب به‌طور مستقیم وارد منابع آبی و رودخانه ها می‌شود.

در اهواز شهرداری به‌عنوان متولی اصلی صراحتا عنوان می‌کند که بودجه کافی ندارد و با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار امسال فقط توانسته مشکل ۲۸ نقطه از ۵۷ نقطه فوق بحرانی را حل کند درحالی‌که اهواز بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی دارد. با وجود این، مشاهده‌های میدانی هم نشان می‌دهد تعویض لوله‌های جمع‌آ‌وری آب‌های سطحی به خوبی انجام نشده و مثلا شهرداری لوله‌هایی با همان قطر قبلی جایگزین کرده و در حقیقت بودجه و اعتبار هدر رفته است.

با این اوصاف می شود پیش بینی کرد امسال هم مردم شهرهای اهواز، شادگان، شوشتر، خرمشهر، سربندر، ماهشهر، آبادان، رامهرمز و … همچون قبل با مشکل روبه‌رو خواهند شد. به اقرار مقامات استان، دستکم ۲۰ سال است اقدامی در راستای بهبود فاضلاب شهر صورت نگرفته و مشکل فاضلاب مثل زخم کهنه‌ای است که با هر بارندگی سر باز می‌کند.

خطر زیر فاضلاب رفتن شهرها یکی از نشانه های وضعیت اسفناک معیشتی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است. این حکومت از ارائه کمترین و اولیه ترین خدمات شهری به مردم سربازده زده و کارش فقط چپاول و سرکوب و جنایت است. با اعتراضی گسترده مقابل خطر فاضلاب گرفتن شهرها را میتوان و باید گرفت. اهواز یکی از کانون های داغ اعتراضات مردمی است و واحد خوزستان مردم این شهر و دیگر شهرهایی که در این استان با این معضل روبرویند را به اعتراض جمعی فرامیخواند.

۴- قتل و خودکشی در ماهشهر

فقر، فلاکت، بی تامینی

در چند روز گذشته در ماهشهر یک مادر دخترش را و یک پدر پسرش را کشت و زن دیگری خودش را سوزاند. به گفته پلیس، شامگاه گذشته مادری به دلیل اختلافات خانوادگی دختر خود را به قتل رسانده است. این زن با بدنی زخمی و خون‌آلود از منزل خارج شده، به زمین افتاده و فوت کرده است. مادر مقتول که گفته شده از بیماری عصبی رنج می‌برده به قتل دختر خود اعتراف کرده است.

همچنین در عصر همان روز یک جوان ۲۲ ساله به دست پدر خود با اسلحه شکاری به قتل رسیده است. گفته می‌شود پس از مشاجره لفظی پدر و پسر بر سر بردن گله گوسفندان به چرا، پدر با اسلحه فرزند خود را به قتل رسانده است.

صبح روز دوشنبه هم یک دختر جوان ۲۷ ساله به دلیل اختلافات خانوادگی در گورستان بندرماهشهر خود را با بنزین به آتش کشید و به خاطر شدت آتش سوزی و آسیب‌های وارد شده، در همان لحظات ابتدایی جان خود را از دست داده است.

 فقر و فلاکت و بی تامینی بیداد میکند. چنین ابعادی از تنگی معیشتی و محرومیت از هر گونه حقوق پایه ای و زیر پا گذاشتن هر روزه حرمت انسانها، جان مردم را آنچنان به لب رسانده است که در جاهایی انسانها به مرز جنون کشیده میشوند. دست زدن به خودکشی و حتی در جاهایی قتل فرزند و جگر گوشه خود بروزاتی از این وضعیت است. و اینها همه از  قربانی شدن انسانها در چنگ جهنم جمهوری  حکایت دارد. جمهوری اسلامی نابود باید گردد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان ۷آبان ۱۴۰۰، ۲۰اکتبر  ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …