چه خدایی ست که فقط جانیان را نجات می دهد؟!

در قیام اخیر مردم ایران، دست کم ٢٧٠تن کشته ۳۷۰۰تن مجروح و ۷۰۰۰تن دستگیر شدند. اسامی ۸۵تن از جان باختگان قیام در شهرهای مختلف ایران در زیر همین مطلب آمده است.
یک سایت ایرانی در خارج از کشور از قول یک مقام امنیتی حکومت اسلامی نوشت: «در اعتراضات روزهای اخیر دست کم ۲۷۰ نفر به قتل رسیده اند.»
سایت زیتون (وابسته به گرایش ملی – مذهبی)، در گزارشی نوشته است که یک مقام امنیتی که نخواسته است نامش فاش شود گفته که آمار کشته شدگان در ایران بیش از۲۷۰ تن است و حکومت از انتشار امار دقیق ان وحشت دارد .
این در حالی ست که امام جمعه خامنه ای در تهران، گفته است: «هدایت اعتراض ‌ات را آمریکا، فرانسه و آلمان بر عهده داشتند.» احمد خاتمی گفت: «سازماندهی شرارت بر همه روشن است. در راس شرارت آمریکا بود؛ با اعتراف خودشان. متاسفانه فرانسه و آلمان هم همراهی کردند.»

در حالی که یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران اعتراضات مردمی گسترده به افزایش ٣٠٠ درصدی قیمت بنزین را «جنگ جهانی تمام عیار» خوانده و اعتراف کرده که «فقط خدا ما را نجات داد»، اما گزارش‌ ها حاکی از مشارکت نیروهای خارجی در سرکوب مردم معترض و هم چنین مشارکت در راه پیمایی‌ های دولتی دارد.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، سرتیپ سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج، اعتراض ‌های اخیر در ایران را «جنگ جهانی تمام عیار» توصیف کرده که «یک دفعه کل کشور را فرا گرفت» و تاکید کرده که «فقط خدا ما را نجات داد.»
واقعا این چه خدایی ست که فقط جانیان را نجات می دهد؟!
البته باید تاکید کرد که خدا در آسمان ها نیست و هر کدام از حاکمان قداره بند و مطلق و ابدی جهان، خدای همان جامعه ای هستند که بر آن حکم رانی مطلق دارند. خدای کنونی حکومت اسلامی ایران، همان خامنه ای است که در کاخی نشسته؛ ده ها هزار نیرو نیز حفاظ او هستند و فرمان هایش هم باید بدون چون و چرا اجرا گردد!
در دنیای واقعی، خدایی وجود ندارد که به کسی کمک کند و یا نجات دهد! بنابراین حکومت اسلامی را نه خدا، بلکه تانک ها و هیکوپترها و صدها هزار مامور آدم کش انتظامی، پلیس ضدشورش، سپاه، بسیج و لباس شخصی ها نجات دادند. بخش زیادی از کسانی که جان باخته اند گلوله ها مستقیما به سرشان و یا قلب شان اصابت کرده است.

در دو فیلمی که در زیر همین مطلب آمده است به روشنی یک نمونه از تخریب اموال عمومی مردم توسط نیروهای بسیج و سپاه و… را می بینید و در فیلم دوم خارج کردن میلیاردها دلار پول مردم از کشور!

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، اعتراض‌های اخیر در ایران را به عملیات «کربلای ۴» تشبیه کرد. او که روز جمعه، اول آذر، در جمع یگان ‌های امنیتی «صاحب ‌الزمان» در تهران سخنرانی می‌ کرد، گفت روز اول ۲۸ استان درگیر اعتراض‌ ها بودند و «۴۸ ساعت جنگ کردیم» و اعتراض‌ ها را «جمع کردیم.»
پیش از این نیز استاندار تهران اعلام کرده بود که روز اول اعتراض ‌ها ۲۲ استان درگیر بودند.
جانشین فرمانده سپاه توضیحی درباره شباهت اعتراض‌ های اخیر با کربلای ۴ توضیحی نداده است. جزئیات عملیات کربلای ۴ که دی‌ماه ۱۳۶۵ در جریان جنگ ایران و عراق از سوی ایران طراحی شد لو رفت و با لو رفتن این عملیات، بدترین شکست نظامی ایران رقم خورد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه حکومت اسلامی، ادعا کرده است که سپاه پاسداران به این نهاد اطلاع داده است که حدود ۱۰۰ نفر از «لیدرها، سردسته‌ ها و عوامل اصلی» اعتراض های روزهای گذشته در ایران را دستگیر کرده است.
او که عصر روز جمعه و پس از بازدید از متهمان بازداشت شده در زندان اوین گفته است که شماری از دیگر بازداشت ‌شدگان در این زمینه آزاد شده ‌اند و افزود:‌ «تاکید شده است تا غربالگری سریع‌ تر انجام شود و افرادی که احیانا بی ‌‌تقصیر یا کم ‌تقصیراند سریع آزاد شوند و درباره کسانی که نقش مهم داشته‌ اند باید شدید و در اسرع وقت دادرسی انجام شود.» (خبرگزاری های حکومتی فارس و ایسنا)

اولا این سخن سخنگوی ماشین کشتار حکومت اسلامی، هشدار دهنده است که تعدادی را اعدام خواهند کرد. ثانیا ویژه گی بزرگ جنبش های خودجوش این است که لیدر ندارند و هر کس در جایگاه خود یک لیدر و یک قهرمان است یعنی بیش از ١٦ میلیون نفری که در صد شهر بزرگ و کوچک ایران به خیابان ها آمدند و حکومت جهل و جنایت اسلامی ر ابه چالش کشیدند و رسوایش کردند خوشبختانه لیدر ندارند. حتی کسانی هم که از موضع اپوزیسیون نگران نداشتن لیدر این جنبش هستند در واقع نگران لیدری خودشان هستند. اما همان طور که گفتم این سخن قوه فضاییه حکومت اسلامی، می تواند این طور تعبیر شود که این ها قصد دارند صد نفر از معترضین را به عنوان لیدرهای صد شهر معترض اعدام کنند.

البته همه این سخنان در حالی اعلام می شوند که اینترنت برای شهروندان جامعه ٨٤ میلیونی ایران بسته شده و تنها سران و مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی و سپاهی و بسیجی هستند که بلندگوها را در دست دارند هر چه دل شان می خواهد می گویند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، می گوید قطع اینترنت در ایران روزانه حدود چهار هزار میلیارد تومان «بار مالی» دارد.به گزارش ایلنا، امانی منبع این برآورد را ذکر نکرده اما گفته است این خسارت تنها یکی از هزینه‌ های سنگینی است که با افزایش قیمت بنزین و پیامدهای آن به بار آمده است.


دلیل افزایش قیمت حامل‌ های انرژی را جبران کسری بودجه دولت دانسته و گفته اند: دولت می‌ خواهد از این محل ۳۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خود را جبران کند.
سئوال این است که چرا کسری بودجه دولت را مردم بپردازند مردمی که دست هفت برابر زیر خط فقر زندگی می کنند. در حالی که دستمزد کارگران یک میلیون و پانصد هزار تومان است کارشناسان اعلام کرده اند که خط فقر در ایران هشت میلیون تومان است.
آیا منبع دیگری در ایران وجود ندارد که دولت کسری بودجه خود را از آن جا تامین کند؟
در حال حاضر مصرف بنزین معادل ٩٧ میلیون لیتر در روز است که نیمی از آن صرف مصارف شخصی و نیمی دیگر صرف خدمات می‌شود.
به نوشته روزنامه وطن امروز، بر اساس الگوی جدید سهمیه ‌بندی ١٧ میلیون خودروی شخصی با سهمیه روزانه ٢ لیتر و موتوسیکلت ‌های شخصی با سهمیه روزانه ٨٣/٠ لیتر، مجموعا ٣٧ میلیون لیتر از بنزین ١٥٠٠ تومانی استفاده خواهند کرد. از طرفی چنان چه ٢ ثلث از مصارف خدماتی، از بنزین سهمیه ‌ای بهره ‌مند شود، مقدار مصرف بنزین سهمیه ‌ای در کل کشور معادل ٧٠ میلیون لیتر در روز خواهد بود. بر اساس تجربه سال ٨٦ و استفاده از کارت سوخت در آن سال، مصرف بنزین ١٢ درصد کاهش یافت لذا فرض می ‌شود که مصرف ٩٧ میلیون لیتری به ٨٧ میلیون لیتر کاهش یابد و ١٠ میلیون لیتر به صادرات بنزین افزوده شود که قیمت صادراتی نیز ٥٠٠٠ تومان فرض شده است.
با توجه به محاسبات، عواید جدید دولت بابت سهمیه ‌بندی بنزین بالغ بر ٤٠ هزار میلیارد تومان برآورد می‌ شود. از آن جایی که کاهش مصرف بنزین، کاهش هزینه انتقال و توزیع آن را به همراه خواهد داشت، عواید دولت اندکی بیشتر از مقدار محاسبه شده خواهد بود. هم چنین کاهش هزینه بیمه، ترافیک، تعطیلی روزهای آلوده و… موجب افزایش عواید جدید دولت خواهد شد که به راحتی قابل محاسبه نیست. اگر تعداد افرادی که یارانه می‌گیرند را ٦٠ میلیون نفر در نظر بگیریم، دولت باید نزدیک به ٣٤ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را صرف پرداخت یارانه به مردم کند. سرنوشت ٦ هزار میلیارد تومان دیگر اما مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که دولت این مبلغ را برای جبران کسری بودجه خود استفاده کند و به عبارت دیگر بودجه خود را از جیب ملت پرداخت کند.
دولت اسلامی ایران، مدعی است که افزایش ۳ برابری قیمت بنزین آزاد و بالا بردن ۵۰ درصدی بهای بنزین سهمیه ‌ای با هدف بهبود سطح معیشت مردم انجام شده و یک ریال از درآمد حاصل از این محل صرف امور دیگر از جمله پوشش کسری بودجه دولت نمی ‌شود. اما واقعیت ها نشان می دهد که این ادعا صحت ندارد و دروغی بیش نیست.
دولت اسلامی ایران، قصد دارد ماهانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان یارانه از محل افزایش قیمت بنزین به ۶۰ میلیون نفر پرداخت کند.
این در حالی است که درآمد و سود ماهانه دولت از محل افزایش قیمت بنزین حدود ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان افزایش یافته و در عین حال بنا بر فرضیه مطرح شده سود صادرات بنزین به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه و یا نفع قاچاق سازمان یافته آن می تواند ماهانه به ۳ هزار میلیارد تومان بالغ می ‌شود.
بنابراین، رشد قیمت بنزین نه تنها منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی را فراهم کرده، بلکه می‌ تواند ماهانه حداقل هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان مازاد عایدی از محل درآمد فروش و سود صادرات نصیب دولت اسلامی ایران می ‌کند.
با این وجود، دولت اسلامی ایران، تاکید دارد که هدفش از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، ارتقاء سطح معیشت خانوارهای نیازمند ایرانی بوده و هدف درآمدی از اجرای آن را نداشته است یاوه گویی بیش نیست.

اما بحث اصلاح سیستم یارانه ‌ها به ماه‌ های پیش‌ رو به تصمیم دولت مبنی بر حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی برمی ‌گردد.
مسئولان دولتی از همان ابتدا بر سهم بالای دهک ‌های بالای درآمدی از یارانه‌ های انرژی تاکید داشتند و خواستار تغییر رویه سیاستی خود در پرداخت یارانه های پنهان بودند. براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، ثروتمندان در ایران ۲۳ برابر فقرا از یارانه بنزین برخوردارند اما در عین حال که سیاست گذار با اعلام قیمت‌ های جدید انرژی می‌ تواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند در همین حال به نگرانی ها در خصوص افزایش سطح عمومی قیمت‌ ها از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی می ‌افزاید.
قیمت سوخت یکی از مهم ‌ترین فاکتورها در تعیین قیمت تمام ‌شده در صنعت حمل‌ونقل است که حالا با افزایش قیمت بنزین ممکن است هزینه ‌های رفت و آمد شهروندان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
سابقه تاثیر قیمت بنزین بر هزینه حمل‌ونقل در مقاطعی که دولت اقدام به اصلاح یارانه‌ ها کرده است نشان می ‌دهد که بلافاصله پس از افزایش نرخ بنزین، هزینه حمل‌ونقل در تمامی بخش‌ ها با تورم مواجه شده است.
فاکتورهای دیگری مانند هزینه نگه داری وسایل نقلیه، خدمات ‌رسانی، ویژگی ‌های منحصر به فرد هر صنعت و چند شاخص دیگر نیز در کنار هزینه سوخت در تعیین قیمت تمام ‌شده موثر است. در این میان افزایش هزینه کلیه بخش‌ های حمل‌ونقلی با وجود پرداخت یارانه های دولتی قطعی است؛ موضوعی که مسئولان هم چنان آن را انکار می ‌کنند تا احتمالا از شوک قیمتی حاصل از این اصلاح بکاهند. پس از آزادسازی نرخ بنزین در بامداد روز گذشته مسئولان بخش‌ های مختلف حمل‌ونقلی بر ثبات قیمت با وجود گرانی بنزین خبر داده ‌اند.
اگر نرخ سوخت پروازهای مسافری افزایش یابد، قطعا این افزایش نرخ سوخت تاثیر به سزاییدر قیمت بلیت پروازها دارد زیرا یکی از هزینه ‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ سوخت است.
در حال حاضر ۳۵ تا ۳۶ هزار دستگاه خودروی سواری کرایه جاده ‌ای عمومی با پلاک «ع» در جاده ‌ها تردد دارند که تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ‌ای به مسافران خدمات می‌ دهند و مشمول اصلاح نرخ بنزین هستند.
قیمت بنزین در اتفاقی عجیب افزایش یافت و نرخ آن ٣ برابر شد، با توجه به افزایش هزینه تاکسیرانان، بی ‌شک افزایش قیمت بنزین تاثیر خود را بر معیشت این قشر مانند دیگر اقشار جامعه بر جا خواهد گذاشت. طبیبی به فعالیت حدود ٣٢٠ هزار تاکسی در سراسر کشور که حدود ٨٠ هزار دستگاه آن در کلانشهر تهران مشغول کار هستند.
به علاوه تجربه نشان داده با افزایش قیمت سوخت، هزینه ‌های جانبی خودرو نیز افزایش می ‌یابد. از طرفی دستور به افزایش نیافتن نرخ کرایه نیز در چنین شرایطی خیلی نمی ‌تواند کار‌ساز باشد.
علاوه بر اتحادیه حمل‌ونقل شهر، اتحادیه وانت ‌بارها نیز ٧ هزار عضو دارد که در مجموع ١٤ هزار وانت‌ بار تحت پوشش این ٢ اتحادیه قرار دارند. به همین اندازه وانت ‌بار شخصی نیز که تحت پوشش اتحادیه نیستند فعالیت می‌ کنند که هم چنان بلاتکلیف هستند.
بنابراین، بنزین به عنوان یکی از حامل‌ های انرژی اثرگذار در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سایر ابعاد آن حضور دارد به طوری که نمی ‌توان منکر تاثیر روانی گرانی بنزین بر جامعه شد. این در حالی است که علاوه بر ایجاد جو روانی، با تبعاتی هم چون افزایش قیمت حمل‌ونقل کالاها و هم چنین ایجاد تورم روبه‌رو خواهیم بود.
با در نظر گرفتن اثر قیمت سوخت بر بهای تمام شده کالاها و با در نظر گرفتن ابعاد روانی گرانی بنزین به طور درصد بالای به قیمت صنایع غذایی افزوده می ‌شود.
به گفته صاحب نظران اقتصادی، از این پس حمل‌ونقل و جا به‌ جایی کالا گران ‌تر و همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده کالا به طور غیرمستقیم خواهد شد. در این شرایط کالاهایی با حجم زیاد و با وزن کم تر با افزایش قیمت سوخت گران ‌تر شده و کالاهای با حجم کم و وزن زیاد کم تر از گرانی بنزین متاثر می ‌شوند. به همین دلیل نه تنها احتمال افزایش قیمت‌های خودسرانه در کالاهای مختلف به خصوص صنایع غذایی و کشاورزی افزایش پیدا می‌ کند، بلکه بعید نیست که سازمان حمایت نیز مجوز گرانی ‌های جدیدی را صادر کند چرا که سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولید کنندگان در قوانین خود تنها در صورتی اجازه افزایش نرخ به ‌خصوص برای کالاهای اساسی را به یک شرکت تولیدی می‌ دهد که هزینه‌های آن شرکت به هر دلیلی افزایش یافته باشد.


نخست با نگاهی ساده به فصل مختلف بودجه ٩٨ دولت به این نتیجه می رسیم که فصل هایی در بودجه وجود دارد که قطع بودجه آن ها هیچ ضرری به کسی نمی رساند جز چند گردن کفت حکومتی.
یکی از حوزه‌ های شاخصامور فرهنگ، فصل دین و مذهب است. اما بیش ترین رشد را در لایحه بودجه ۹۸ نسبت به قانون بودجه ۹۷، کدام برنامه دینی و مذهبی داشته است؟ مطابق گزارش مرکز پژوهش‌ های مجلس، بیش ترین رشد اعتبارات در برنامه «شناسایی و تامین نیازهای فکری – دینی» دیده شده که در لایحه بودجه ۹۸ نسبت به سال جاری، به نزدیک ۴ برابر خود رسیده و معادل ۷/ ۲۹ میلیارد تومان شده است. در رتبه دوم بیش ترین افزایش، برنامه «تامین خدمات فرهنگی و تبلیغی مبلغان» قرار دارد که در لایحه بودجه ۹۸ نسبت به قانون بودجه امسال، ۱۸۳ درصد رشد را ثبت کرده و معادل ۷/ ۶ میلیارد تومان شده است.
راه پیمایی اربعین مراسم بسیار گرانی برای ایران است. محاسباتی که شرح‌شان در ادامه آمده نشان می‌دهد، چیزی قریب به ۸۰۰ میلیارد تومان رسما از منابع عمومی صرف برگزاری این مراسم می‌شود. آن هم در شرایطی که دولت برای تامین نیازهای اساسی جامعه دچار مضیقه است، به جز این راه پیمایی اربعین مخاطرات سیاسی، امنیتی و اجتماعی هم دارد که حاصل جمع هزینه‌ ها را به مراتب بزرگ‌ تر از ۸۰۰ میلیارد تومان می‌کند.
روحانی، با تخفیف ۳۵ درصدی ارز نسبت به نرخ «نیما» موافقت کرده است. این در حالی است که رسانه‌ ها از تعیین ۱۰۰دلار ارز مسافرتی برای زائران اربعین خبر داده‌اند. اگر نرخ هر دلار آمریکا را در بازار نیما، ۱۴۱۵۰ تومان در نظر بگیریم، به هر زائر به ازای هر دلار، حدود ۵ هزار تومان و برای ۱۰۰ دلار ۵۰۰ هزار تومان تخفیف داده خواهد شد. با این حساب دولت چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان سوبسید ارزی برای این راه پیمایی اختصاص می‌دهد.
از سوی دیگر، دولت به ازای هر زائر حدود ۱۵۰ هزار تومان دیگر برای تامین هزینه ۴۰ دلاری ویزای عراق کمک کرد. این رقم به ازای یک میلیون نفر راه ‌پیمای اربعین در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آب می‌ خورد.
اعتبارات اربعین ۹۸ برای ایلام ‌به ۷۶ میلیارد تومان افزایش یافت.جمع این ارقام سوبسید دولتی چیزی در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است.

در لایحه بودجه ۱۳۹۸ ایران، سهم نهادهای مذهبی و تبلیغاتی حکومت و سازمان صدا و سیمای ایران در مجموع به بیش از پنج تریلیون تومان (۵۳۰۰ میلیون تومان) می ‌رسد که حدود ۱۳ برابر بودجه «امور محیط زیست» است.
کل بودجه امور محیط زیست ایران که شامل مقابله با آلودگی‌هوا هم می ‌شود ۴۰۳ میلیارد تومان است.
بودجه ۵ تریلیون تومانی نهادهای مذهبی و تبلیغاتی (به اضافه صدا و سیما)، به این معناست که حکومت ایران به ازای هر نفر حدود ۶۶ هزار تومان خرج نهادهای مذهبی و تبلیغاتی می‌ کند.
این در حالی است که بودجه محیط زیست به ازای هر ایرانی، کم تر از پنج هزار تومان است.
برای یک مقایسه دیگر،‌ سازمان بهزیستی ایران که برای ارائه خدمات حمایتی و تامین حداقل نیازهای اساسی افراد کم در آمد تاسیس شده است، امسال حدود ۴ هزار میلیارد تومان بودجه می ‌گیرد. یعنی کم تر از ۵۰ هزار تومان به ازای هر ایرانی.
سازمان صدا و سیما،‌ به تنهایی به عنوان بزرگ ترین نهاد تبلیغاتی حکومت ایران، حدود ۲ تریلیون تومان (۱۹۸۹ میلیارد تومان) بودجه می ‌گیرد که به معنی ۲۵ هزار تومان به ازای هر نفر از جمعیت ایران است. این بودجه علاوه بر درآمد نامشخص این سازمان از تبلیغات، فروش برنامه‌ ها و گرفتن پول از حامیان برنامه ‌های مختلف است.
در لایحه بودجه هرسال بودجه مربوط به كامور دین و مذهبڵ مشخص می‌ شود. بودجه این بخش امسال یک تریلیون و ۳۰۰ میلیارد تومان (۱۳۲۲ میلیارد تومان) است که نسبت به پارسال دو درصد افزایش داشته است.
این نهاد‌های مذهبی و تبلیغاتی، مشخصا وظایف شان تبلیغ تفکرات رهبران حکومت ار نظر سیاسی،‌ فرهنگی و مذهبی است.
در این فهرست، بیش ترین سهم به «مرکز خدمات حوزه های علیمه» می ‌رسد. بودجه این بخش بیش از یک تریلیون تومان است که بیش از یک سوم آن صرف «حق بیمه طلاب و روحانیون غیر شاغل» می‌ شود؛ به عبارت دیگر، بیمه بیکاری روحانیون.
در فهرست بلند سایر نهاد‌های تبلیغاتی و مذهبی، بودجه ‌های هنگفتی به نهادها یا بخش ‌هایی اختصاص یافته که وظایف مذهبی یا تبلیغاتی مشخص و محدودی دارند. برای نمونه «ستاد مرکزی راهیان نور» که مشخصا وظیفه‌ اش تبلیغ روایت ‌های رسمی از جنگ و ترتیب دادن سفر‌های دانش ‌آموزان به مناطق جنگی است، ۲۵ میلیادر تومان بودجه دارد.
چند موسسه که وظایف شان حفظ آثار یا نگه داری از مقبره آیت الله روح الله خمینی است، در مجموع ۷۳ میلیارد تومان بودجه می ‌گیرند.
البته جمع بودجه این نهاد‌ها نسبت به پارسال حدود ۱۱ درصد کم تر شده است که با توجه به تورم حدودا ۴۰ درصدی،‌ می ‌تواند به معنی کاهش بودجه این نهاد‌ها باشد.
جدول هفتم این لایحه «خلاصه بودجه دستگاه های اصلی و زیر مجموعه» نام دارد و در آن نام نهادها و موسسه‌ های مذهبی گوناگونی به چشم می خورد که حوزه فعالیت برخی از آن ها مشخص نیست و برخی دیگر مانند «مجمع جهانی اهل بیت» و «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» کارهای کمابیش مشابهی انجام می ‌دهند.
تقریبا تمام نهادهای مذهبی که هر سال صدها میلیارد از بودجه عمومی کشور را می ‌بلعند اگر حوزه ‌های فعالیت مشابه یا مشترکی نیز نداشته باشند دست ‌کم در یک مورد شباهت دارند: گریز از نظارت و عدم پاسخ گویی به مقامات رسمی.
روزنامه شرق ۲۲ آذر به نقل از نوبخت و درباره موسسه‌ هایی که به اسم فعالیت فرهنگی بودجه می‌ گیرند، نوشته بود: «برخی از این نهادها و موسسات هستند که اصلا ما نمی ‌دانیم چه می‌ کنند و نمی شود به آن ها نزدیک شد. نه‌ تنها نمی ‌توانستیم از آن ها سئوالی بپرسیم، بلکه آن ها از ما می‌ پرسیدند که چه طور به خودتان جرئت داده ‌اید از ما بپرسید با بودجه چه می ‌کنیم؟»
مطابق لایحه بودجه دولت حسن روحانی در سال جاری، شوراهای عالی حوزه‌ های علمیه ۴۴۶ میلیارد تومان، مرکز خدمات حوزه ‌های علمیه نزدیک به ۹۰۰ میلیارد، شورای سیاست ‌گذاری حوزه‌ های علمیه خواهران ۲۷۱ میلیارد و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به تنهایی ۹۶ میلیارد اعتبار دریافت می ‌کنند.
در کنار این ها، صدها میلیارد تومان دیگر صرف دیگر حوزه‌ های علمیه، مدارس علوم دینی و حمایت از فعالیت‌ های فرهنگی و تبلیغی طلاب سراسر کشور می ‌شود.

در چنین شرایطی، علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز ۲۰ آذر به خبرگزاری مجلس «خانه ملت» گفت: «مناطق زلزله ‌زده و مدارسی که تخریب شده‌ اند، نیازمند ساماندهی هستند و این در حالی است که هم اکنون آموزش و پرورش با کسری ۶ هزار میلیارد تومانی رو به رو است بنابراین به نظر نمی ‌رسد با توجه به شرایط هزینه ای آموزش و پرورش بودجه فعلی تعیین شده برای سال ۹۷ پاسخ گوی هزینه ‌ها به طور کامل و کسری وزارت آموزش و پرورش باشد.»
در این میان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز در سال جاری، ۹۴ میلیارد تومان بودجه دریافت می‌ کند که صرف کارهایی نظیر اعزام مبلغان روحانی، «توانمندسازی طلاب رزمی ـ تبلیغی» و «برگزاری مراسم، مناسبت‌ ها و فضاسازی معنوی» شود.
علاوه بر این، سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سال جاری، برای اموری چون «حمایت از فعالیت ‌های تبلیغی و ترویجی تشکل ‌ها و آحاد و اقشار تاثیرگذار، هدایت و حمایت از اجرای مراسم و فعالیت‌ های فرهنگی، دینی و انقلابی و اطلاع ‌رسانی و تبلیغات دینی رسانه ‌ای» ۱۶۹ میلیارد تومان بودجه دریافت کند.
غیر از ۳۷ میلیارد تومان برای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ۴۷ میلیارد تومان برای مجمع جهانی اهل بیت و مبالغ هنگفت دیگری است که به موسسه و نهادهای مشابه اختصاص داده اند. علاوه بر این ها، در لایحه دولت برای موسسه آموزشی موسوم به «جامعه المصطفی العالمیه» که مرکز آن در قم قرار دارد و برای ترویج و تعلیم علوم اسلامی در کشورهای دیگر فعالیت می ‌کند ۳۰۳ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.
فهرست نهادهای مذهبی در لایحه بودجه سال ۹۷ بسیار طولانی است. آن چه در لایحه ١٣٩٨، مانند بودجه سالیان گذشته جلب نظر می کند عدم تناسب میان منابعی است که برای بخش‌ های مختلف در نظر گرفته شده است.
به عنوان نمونه، بودجه شورای سیاست ‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نزدیک به ۱۳ برابر کل بودجه‌ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بیش از دو برابر ۱۳۸ میلیارد تومانی است که برای برنامه حمایت از خانواده و زنان سرپرست خانوار پیش ‌بینی شده است.
از میان ده‌ ها تشکلی که برای «تبلیغات اسلامی» بودجه دریافت می‌ کنند، برای تنها دو مرکز (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی) روی هم ۳۰۳ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.
این گشاده ‌دستی دولت حسن روحانی، در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست و پژوهشکده آن روی هم، با وجود انبوه مشکلات و تهدیدهایی که محیط زیست و سلامت شهروندان با آن روبرو هستند، کم تر از ۲۷۴ میلیارد تومان بودجه دارد.
عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست که هم زمان مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه را بر عهده دارد اخیرا به خبرگزاری ایسنا گفته بود دولت قادر به تامین بودجه لازم برای احیای این دریاچه نیست و چاره دیگری جز وام گرفتن از بانک‌های خارجی وجود ندارد.

کل بودجه تخصیص یافته سال جاری به نهادهای اصلی نظامی و امنیتی، به حدود ۶۲ هزار میلیادر تومان می‌ رسد.بیش ترین افزایش بودجه نسبت به سال ٩٧، ‌به ترتیب به وزارت اطلاعات با ۳۱ درصد و ستاد مشترک سپاه پاسداران با ۲۶ درصد رسیده است. در همین حال بودجه ستاد کل نیروهای مسلح، ۷۵ درصد و وزارت دفاع ۵۰ درصد کاهش داشته است.
سپاه با ۲۵/۵ هزار میلیارد تومان بالاترین سهم را دارد.
هم چنین آیت ‌الله خامنه ‌ای موافقت کرده است در سال ۹۷ نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار از این صندوق برای «تقویت بنیه دفاعی» – علاوه بر بودجه نظامی ایران – هزینه شود.


آستان قدس رضوی، بزرگ ترین بنیاد مذهبی جهان و از بزرگ ترین بنگاه‌ های اقتصادی در ایران است. کار اقتصادی این نهاد، هم چون کار اقتصادی هر سازمان دیگری نه تنها بد نیست، بلکه بسیار هم پول ساز و سودآور است. آستان قدس امتیازهای انحصاری را به چنگ می آورد، گزارشی در مورد سود و زیان نمی ‌دهد و مالیات هم نمی ‌پردازد و از این رو، به بنیاد اقتصاد ملی و کار و زندگی مردم آسیب می ‌رساند.
تقدس ترساننده حرم امام رضا، پشتیبانی قدرت سیاسی، پیچیدگی دارایی ‌ها و حساب رسی ناروشن برآورد ثروت آستان قدس رضوی را سخت کرده است. چنان چه با آن که همه می دانند آستان بسیار داراست، کم تر کسی می ‌داند به چه میزان. با وجود این، داده ها آن قدر هست که بتوان تصویری از چند و چون ثروت آستان رضوی به دست آورد.
علی بن موسی، مشهور به رضا، تنها امام شیعی به خاک خفته در ایران است. او در سال ۷۶۵ میلادی در مدینه عربستان به دنیا آمد و در ۳۵ سالگى جانشین پدرش، موسى کاظم، ‏شد و به مدت ۱۷ سال در همان مدینه امامت کرد تا آن که به دعوت خلیفه مامون عباسی در سال ۸۱۵ میلادی از مدینه به توس خراسان رفت تا ولیعهد وی باشد. اما پس از دو سال و چهار ماه ولایتعهدی، گویا به دستور همان مامون او را با زهر کشتند (۸۱۷ میلادی) و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند. از این پس بود که شهر توس را مشهد الرضا (جای مرگ رضا) و کم کم تنها مشهد نامیدند.
سلطان سنجر سلجوقی گنبدی از کاشی برای آن ساخت و صفویان هم آن را طلاکاری کردند. این بود تا رسید به پادشاهی محمدرضا پهلوی. در آن دوران عبدالعظیم ولیان، استاندار خراسان و نایب ‌التولیه آستان قدس رضوی، حرم را گسترش داد و گنبد طلایی را بازسازی کرد.
عمر آستان قدس رضوى بدین ترتیب به بیش از ۱۲۰۰ سال مى ‌رسد، اما تولیت (سرپرستی)آن کوتاه ‌تر است. گویا از دوره صفویان رسم شد که شاهان سرپرستی برای حرم برگزینند. پس از پیروزی انقلاب ٥٧، آیت‌ الله خمینی سرپرستی را به عباس واعظ طبسی واگذاشت. او در پایه ‌گذاری کمیته انقلاب و سپاه پاسداران در خراسان شرکت داشت. در مجلس خبرگان قانون اساسی سال ۱۳۵۸ و مجلس خبرگان رهبری هم حضوری بلند داشت (۱۳۶۷، ۱۳۷۳، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۵) و با حکم آیت ‌الله خامنه ‌ای علاوه بر نمایندگی ولی فقیه در استان خراسان، در سال ۱۳۷۵ عضو مجمع تشخیص مصلحت شد. با چنین اهرم‌ های سیاسی توانمندی، آیت ‌الله طبسی امتیازهای اقتصادی بسیاری را با کنار زدن رقابت به دست آورد و بدین ترتیب آستان قدس به یکی از بزرگ ترین نیروهای اقتصادی در کشور و بلکه در خاورمیانه شد.
زمانی که واعظ طبسی دست از جهان شست، سیدابراهیم رئیسی به دستور رهبر حکومت اسلامی جانشین طبسی در سرپرستی آستان قدس شد. (۱۳۹۴)
رئیسی ۲۰ سالگی از دادستان کرج و همدان آغاز کرد و با معاونت دادستانی تهران در دوره اعدام ‌های دسته جمعی زندانی ‌ها در تابستان ۱۳۶۷، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور، دادستانی ویژه روحانیت، عضویت در هیئت رییسه مجلس خبرگان و سرپرستی حرم امامزاده صالح ادامه داد تا شد سرپرست آستان قدس در اسفند ۱۳۹۴.
رئیسی اکنون در راس قوه قضاییه این ماشین کشتار حکومت اسلامی قرار دارد و رییس قوه قضاییه است.
بسیاری از امامزاده‌ ها هم چون شاه عبدالعظیم، معصومه، شاه‌چراغ و به ویژه امام رضا زمین و ساختمان وقفی بسیار در اختیار دارند. در زبان فقه، وقف در اختیار گذاردن زمین و ملک است برای مصرف درآمد آن در راستای «نیکوکاری» (مفت خوری). بدین ترتیب است که واقف (سرپرست وقف) مثلا آموزشگاه و درمانگاه و زیارتگاه و کاروان‌ سرا و مهمان ‌سرا می ‌سازد و…
هیچ وقفی را نمی ‌توان فروخت. از همین رو، سرمایه های و اموال وقفی همواره انباشته می شوند. موقوفه‌ ها منقول (کتاب‌ های خطی، جواهرات و دیگر) و غیرمنقول (زمین، باغ، ساختمان و دیگر) و درآمدزا (فروشگاه) و هزینه برند (آموزشگاه، بیمارستان). وقف را فسخ هم نمی ‌توان کرد. از همین رو، سرپرستی (تولیت) اداره موقوفه‌ ها ابدی و حتی در بسیاری موارد موروثی است مگر آن که یکی از طرفین پیمان شکند یا از اسلام خروج کند.
دارایی‌ های آستان بیش تر زمین و ساختمان ‌هایی هستند که باورمندان به رای خود وقف امام رضا کرده ‌اند و یا در این دوره، با تهدید و تطمیع و زور غصب کرده اند. آستان قدس، نه تنها در خراسان، بلکه در سرتاسر ایران زمین و بوستان و چاه و آب دارد. گویا بیش از ۴۳ درصد از مساحت ۳۱ هزار هکتاری شهر مشهد وقف حرم رضوی است. اما آستان رضوی زمین ‌های بسیاری در سرخس و زیارانِ قزوین و آبیک تهران را به زور به دست آورده است. شهروندان سرخس بین سال‌ های ۱۳۸۸ ـ ۹۲ بارها در برابر اداره‌ های دولتی گرد آمدند و به مصادره زمین‌ های منطقه از سوی آستان قدس رضوی اعتراض کردند. اما با وجود صدور رای دادگاه، اداره ثبت اسناد سرخس از صدور سند مالکیت به نام شهروندان خودداری کرد. شهروندان به تملک زمین ‌های آبیک هم از سوی آستان قدس رضوی اعتراض کردند، اما دادگاه رسیدگی سرانجام رای به سود آستان داد. گفتنی است که آیت الله خمینی تا بود با حکم ‌هایی از عباس واعظ طبسی، سرپرست وقت آستان، پشتیبانی می ‌کرد.
بر پایه تخمینی، ثروت آستان قدس در آغاز سال‌ های ۱۳۸۰، بیش از ۱۵ میلیارد دلار و بیش از ثروت برآورد شد. این داستان ریشه دارایی ‌ها بود. اما برای پی بردن به سرشت و سازوکار ثروت ‌اندوزی آستان قدس رضوی، می ‌بایستی میان دارایی ‌ها و درآمدها تمیز داد.
سرپرست آستان قدس دارنده موقوفه ‌ها نیست، اما با اجاره و به کار انداختن آن ها درآمد هنگفتی به دست می‌آورد. گویا آستان در سرتاسر ایران ۳۲۰ هزار مستاجر دارد. از اجاره گذشته، زیارت، نذر و صدقه و دهش، فعالیت‌ های اقتصادی از دیگر درآمدهای آستانند.
زیارت درآمد پایای حرم امام رضاست. حدود ۲۰ میلیون نفر زائر در سال برای گردشگری و هتل و رستوران و فروشگاه هزینه می‌ کنند که بیش تر آن ها وابسته به حرمند و بدین ترتیب برای آستان تولید درآمد می کنند.
نذر و دهش باورمندان به امام هشتم هم از درآمدهای بزرگ آستان رضوی است، از پول نقد و طلا و جواهر گرفته تا دام و خوراک و حتی خودرو و موتورسیکلت. کسی به درستی از ارزش پولی نذور و دهش آگاهی ندارد. اما اگر میانگین ارزش نذر هر زائری را فقط ۱۰ دلار فرض کنیم، آن گاه درآمد آستان قدس از نذورات به ۲۰۰ میلیون دلار در سال می‌ رسد. شاید گمانه ۱۰ دلار کم تر از واقعیت باشد، چه هم چنان که شرحش رفت دام و خودرو و جواهر هم جزو دهش‌ هاست.
افزون بر درآمدهای اجاره و زیارت و نذر و دهش، آستان قدس رضوى «سازمان اقتصادی رضوی» را هم در سال ۱۳۸۳ برای اداره دیگر فعالیت‌ های انحصاری پول‌سازی به راه انداخته است.
«سازمان اقتصادی رضوی» آستان به کمک قدرت مذهبی و سیاسی خود توانست طرح ‌های دولتی بزرگی را به دور از رقابت به دست آورد. گویا شرکت توسعه نفت و گاز رضوی از نخستین شرکت‌ های بخش غیردولتی بود که از شرکت بازرگانی نفت ایران در پایان سال ۱۳۸۹ سهمیه فروش نفت خام و سپس از شرکت ملی نفت ایران سهمیه برای خرید نفت خام دریافت کرد. شرکت نفت و گاز رضوی در تولید گاز مایع (LPG) و بنزین سوپر در منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم فعال است.
در آبان ۱۳۹۵ هم استانداری خراسان رضوی بدون برگزاری مناقصه و مزایده و بر اساس توافق مشترک پنج طرح بزرگ عمرانی به آستان قدس واگذار کرد: انتقال آب دریای عمان به سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، خط آهن مشهد – زاهدان، خط آهن مشهد – گرگان، آزاد‌راه مشهد- چناران- قوچان و واگذاری پنج هکتار زمین برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت‌ خوابی.
داستان «مکاسب» هم از دیگر نشانه‌ های قدرت رانتی ـ اقتصادی آستان قدس است که در زمان خود سر و صدای بسیاری به پا کرد. داستان این بود که بانک ملی ایران در سال ۱۳۶۳ شرکتی را به نام المکاسب در دوبی تاسیس کرد. موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس وابسته به آستان قدس رضوی در حدود ۵۰ درصد و شماری از فرماندهان سپاه و بلندپایگان امنیتی حکومتی هم، هر یک به نسبتی، سهام این شرکت را خریدند. پس از چندی، ناصر واعظ طبسی فرزند آیت ‌الله عباس واعظ طبسی، سرپرست وقت آستان قدس و مدیر اجرایی امور اقتصادی و زیربنایی منطقه آزاد سرخس تصمیم گرفت که سهم آستان قدس در این شرکت را در نزد بانک ملی گرو بگذارد و ۳۰ میلیون وام بگیرد. چند تن از فرماندهان پاسدار شریک پس از اعتراضی بی ‌نتیجه شکایت می‌ کنند. قاضی دادگاه تهران در تابستان ۱۳۷۹، حکم به بازداشت ناصر واعظ طبسی داد، اما بی ‌درنگ برکنار شد و قاضی دیگری به نام عباسعلی زارع پرونده را در دست گرفت. سرانجام در بهار ۱۳۸۱، دادگاه به دلیل این که ناصر طبسی نمی‌ دانسته کارهایی که می ‌کرده، غیرقانونی بوده، رای به بی ‌گناهی و آزادی او داد. در جریان این پرونده، هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه بود. پرونده شرکت المکاسب دارای دو بخش بود، یکی شکایت بانک ملی برای دریافت وام ۳۰ میلیونی و دیگری شکایت مدعی العموم در مورد سهم ۵۰ درصدی موسسه سرخس. در مورد نخست، بانک ملی با دریافت ۷ میلیارد تومان شکایت خود را پس گرفت. در مورد دوم، دادگاه اعلام کرد حق رسیدگی به موسسه های وابسته به آستان قدس را ندارد.
«مهاب قدس» ‌دیگر داستان پر سر و صدای رانت‌خ واری آستان قدس است. وزارت راه و شهرسازی در دولت محمود احمدی‌ نژاد کشیدن خط راه آهن گرگان ـ بجنورد ـ مشهد را با قراردادی ۴ هزار میلیاردی به کنسرسیومی چینی ـ ایرانی واگذار کرد. پیمان کار ایرانی این کنسرسیوم، وابسته به آستان قدس رضوی بود. برای تأمین مالی طرح، قرار شد چینی‌ ها ۸۵ درصد آن رابه صورت فاینانس تامین کنند و برای ۱۵ درصد باقی مانده هم قرار شد که آستان قدس ۶۰۰ میلیارد تومان بپردازد و به ازای آن دولت سهام ۴۹ درصدی خود در شرکت مهاب قدس، از بزرگ ترین شرکت ‌های مهندسی آب‌ رسانی و مشاور وزارت نیرو برای سدسازی و تولید برق و تصفیه آب، را به آستان قدس واگذار کند.
اما ارزش این سهام بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد بود، یعنی چندین برابر و حتی بیش از ارزش کلی پروژه. این شرکت بیش از ۲۵۰۰ نفر در استخدام خود داشت و حتی خدمات مهندسی خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌ کرد. البته وزارت خزانه ‌داری آمریکا، در تابستان ۱۳۸۹ شرکت مهاب قدس را به اتهام شرکت در ساخت یک نیروگاه اتمی تحریم‌ کرده بود. واگذاری این شرکت در ۱۰ روز آخر دولت دهم و با دستور هیات دولت صورت گرفته است! این قرارداد سرانجام به طور رسمی فسخ شد. البته هنوز کسی از چند و چون و پیآمدهای این پرونده آگاهی ندارد. اما پاسخ روابط عمومی آستان قدس رضوی هم به فسخ این واگذاری درخور اندیشه است که گیریم بخش حقوقی وزارت خانه نیرو و دست اندرکاران دولت محمود احمدی ‌نژاد ناآگاهانه شرکت مهاب قدس‌ را واگذار کردند، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم که این واگذاری را قانونی کردند. روشن که با این گفتآوری، آهنگ ما تایید واگذاری مهاب قدس‌ به آستان قدس نیست، بلکه نشان دادن در هم آمیختگی نهادهای وابسته به ولایت فقیه در پشتیبانی از رانت‌ خواری خودی ‌هاست تا روزی که هزینه این هم دستی سنگین شود.
دیگر درآمد آستان قدس رضوی، ناشی از مالیاتی است که می‌ بایستی بپردازد و نمی‌ پردازد. آیت ‌الله خمینی در نامه ‌ای به میرحسین موسوی نخست وزیر وقت، آستان قدس رضوی را از مالیات بر درآمد و دارایی شرکت ‌ها وابسته و نیز دهش ‌های نقدی و جنسی دریافتی معاف کرد. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۹۹۳ در بررسی قانون مالیات ‌ها، نهادهای مذهبی و نظامی را نیز به پرداخت مالیات موظف کرد. اما شورای نگهبان و رهبر حکومت اسلامی مخالف کردند و این قانون نیامده از میان رفت. اسمش این است که آستان قدس رضوی به دلیل فعالیت ‌های نیکوکاری و مذهبی از پرداخت مالیات معاف است. اما در حقیقت با نپرداختن مالیات دولت را از انجام کارهای بهزیستی و کمک به مردم باز می ‌دارد. آستان قدس نه تنها مالیات نمی ‌پردازد، بلکه تخفیف ‌هایی نیز برای تعرفه خدمات دولتی دریافت می ‌کند. این درست که تعرفه‌ های دولتی آب و برق برای همه سازمان ‌های نیکوکاری کم تر است، اما آستان فعالیت ‌های اقتصادی نیز دارد و بدین ترتیب به رانتی برای رقابت ‌پذیری دست پیدا می ‌کند.
شرح دارایی و درآمد آستان قدس رضوی که رفت. این همه پول و ثروت خرج چه می ‌شود؟ هزینه‌ های آستان را می‌ توان به سه دسته بزرگ تقسیم کرد: هرینه‌ های جاری نگه داشت نهادها و شرکت‌ها، هزینه‌های نیکوکاری و هزینه تبلیغات.
هزینه‌ های جاری هم چون در هر سازمان دیگری، برای نگه داشت دارندگی‌ ها و پرداخت مصرف آب و برق و گاز و نیز برگزاری جشن و سوگواری به کار می ‌رود. البته آستان قدس، هزینه آب و برق خود را به بهای ویژه و کم تر از تعرفه‌ های معمول می ‌پردازد. دیگر هزینه جاری پرداختن دستمزد به ۱۱ تا ۱۸ هزار نفری است که در بنگاه ‌های اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى آستان کار می ‌کنند. متولی وقف نیز ۱۰ درصد درآمد را به عنوان دستمزد دریافت می ‌کند.
آستان قدس رضوی هزینه‌ های ساختمانی هم دارد، چنان چه در دهه ۱۹۹۰ میلادی، برای پروژه سرخس صدها میلیارد هزینه ساختن خط آهن ایران – ترکمنستان، بزرگراه، فرودگاه بین ‌المللی، هتل و ساختمان‌ های اداری کرد. افزون بر این برای بازگشایی راه آهن ایران و ترکمنستان ۲.۳ میلیون دلار به یک شرکت سوئیسی داده شد تا چادر بزرگی برپا کند.
هزینه‌ های امور تبلیغی و فرهنگی ردیف دیگری از هزینه ‌های آستان قدس رضوی است. بنیاد پژوهش‌ هاى اسلامى وابسته به شوراى عالى فرهنگى آستان قدس رضوى، در سال ۱۳۶۴ در مشهد آغاز به کار کرد برای ترویج و نشر فرهنگ اسلامى از راه بسیج پژوهش گران حوزوی و دانشگاهی و در درون و برون مرز.
گویا آستان قدس رضوی، برای «نیکوکاری» هم هزینه می ‌کند، هم چون برای بهداشت (دارالشفاء، خدمات دارویی رضوی، بیمارستان رضوی، داروسازی ثامن) و آموزش (برای کارکنان و جوانان، تربیت بدنی، اماکن و امور زائرین، بنیاد فرهنگی رضوی) و پشتیبانی از «بینوایان». «نیکوکاری» ‌های آستان قدس به جای خود. اما بدون گزارش و پاسخ گویی در مورد چند و چون نیکوکاری‌ ها، این گمان ‌هست که انگیزه اصلی دهش و کمک، گسترش نفوذ و قدرت تاثیرگذاری و چانه زنی آستان قدس رضوی است. می‌ توان پرسید که آستان در برابر دهش، از دریافت‌ کننده چه می‌ خواهد؟ زمانی که دریافت‌ کننده کمک، نهاد یا سازمان دولتی چون وزارت آموزش و پرورش و بنیاد مسکن اسلامى باشد، این پرسش وزنه ‌ای صد چندان دارد. جای این گمانه هست که با چنین کمک ‌هایی، استان برای خود رانت هواداری می ‌سازد.
این سنت مدنی «نیکوکاری»، اما در حکومت اسلامی و به ویژه در دست متولی‌ های آستان قدس، به یکی از ستون پایه‌ های اقتصاد رانت‌ خواری و خراج‌ گزار برخی سران بلندپایه حاکمیت سیاسی، به ویژه خامنه تبدیل شده است.
آستان امتیازهای اقتصادی را به زور و با حمایت دولت و سپاه و غیره به چنگ می آورد و به هیچ کس و نهادی هم در مورد درآمد و هزینه خود حساب پس نمی ‌دهد و پاسخ گو نیست.
از دیدگاه اقتصاد آزاد بازار- بنیاد، امتیاز رانتی، معافیت مالیاتی و حساب رسی ناروشن از نمونه‌ های فسادند. آستان قدس در پایگاه اطلاع ‌رسانی رسمی خود به روشنی اعلام می ‌کند که موسسه حساب رسی که در سال ۱۳۶۵ ایجاد کرده است در صورت لزوم با سازمان حساب رسی کل کشور همکاری می‌ کند. سید ابراهیم رئیسی، پس از آن که سرپرست آستان قدس رضوی شد، اعلام کرد که از شرکت ‌ها و موسسه ‌های وابسته هم حساب رسی داخلی می ‌شود و هم حساب رسی بیرونی زیر نظر دفتر رهبر حکومت اسلامی!
نهایتا تعریف «وقف» در قانون مدنى پیش و پس از انقلاب برآمده از فقه است و بر پایه همان واژگان فقهی اشاره دارد به بذل منفعت. متولی (سرپرست) هم دارایی وقف شده را مدیریت می کند و پس از برداشتن هزینه لازم برای نگه دارى و رتق و فتق آن، هر چه را که ماند صرف مورد نظر واقف (وقف کننده) می کند.
شرکت بازرگانی نفت ایران وابسته به شرکت ملی نفت و کارش واردات بنزین و گازوئیل و نیز فروش و سوآپ نفت خام ایران است. دفتر مرکزی این شرکت که بیشتر به نام شرکت نیکو، کوتاه شده نام انگلیسی (Naftiran Intertrade Company) است شناخته می‌ شود در شهر لوزان، سوئیس قرار دارد.
اما لیست فقط تعدادی از این شرکت های صنعتی و هلدینگ های اقتصادی آستان قدس رضوی، عبارتند از:
١- کارخانجات سیمان سمنگان؛ ٢- کارخانجات تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی؛ ٣- کارخانجات سنگ قدس رضوی؛ ٤- کارخانجات صنایع چوبی آستان؛ ٥- کارخانجات معادن و گرانیت قدس؛ ٦- کارخانجات نخ ریسی و نساجی خسروی؛ ٧- شرکت چاپ و انتشارات آستان.

موسسات و شرکت‌ های غذایی:
١- شرکت آرد قدس رضوی؛ ٢- شرکت خمیر مایه رضوی؛ ٣- شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی؛ ٤- شرکت فرآورده‌های لبنی رضوی؛ ٥- شرکت قند آبکوه؛ ٦- شرکت قند تربت حیدریه؛ ٧- شرکت قند چناران؛ ٨- شرکت قند خراسان رضوی؛ ٩- شرکت نان قدس رضوی؛

موسسات و شرکت‌ های کشاورزی:
١- شرکت کشاورزی رضوی؛ ٢- شرکت عمران جنگل‌های قدس؛ ٣- شرکت کشاورزی وموقوفات چناران؛ ٤- شرکت کشت وصنعت اسفراین؛ ٥- شرکت کشت وصنعت انابد؛ ٦- شرکت کشت وصنعت سرخس؛ ٧- موسسه باغات آستان قدس رضوی؛ ٨- موسسه کشت و دام کنه بیست؛ ٩- موسسه کشت وصنعت مزرعه نمونه؛ ١٠- موسسه موقوفات ملک؛ ١١- موسسه کشاورزی جنوب خراسان؛ ١٢- موسسه موقوفات و کشاورزی سمنان.

موسسات و شرکت ‌های خدماتی:
١- شرکت پخش رضوی؛ ٢- شرکت داروسازی ثامن؛ ٣- شرکت ساختمانی بتن قدس رضوی؛ ٤- شرکت فن آوری اطلاعات رضوی فاوا؛ ٥- شرکت کارگزاری رضوی؛ ٦- شرکت مسکن وعمران قدس رضوی؛ ٧- شرکت مهندسان مشاور آستان قدس؛ ٨- شرکت مهندسی آب و خاک؛ ٩- موسسه اعتباری رضوی؛ ١٠- موسسه خدمات عمران خراسان؛ ١١- موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس؛ ١٢- موسسات و شرکت ‌های خودروسازی؛ ١٣- شرکت خودرو سازی شهاب خودرو؛ ١٤- شرکت شهاب یار؛ ١٥-شرکت کمباین سازی ایران.

املاک آستان قدس رضوی:
١- ۴٣ درصد از مساحت مشهد متعلق به آستان قدس است یعنی بیش از ۱۳ هزار هکتار از مساحت این شهر جزو موقوفات آستان قدس رضوی است اما این موقوفات محدود به مشهد و خراسان نیست و آستان قدس در سرتاسر ایران املاک و زمین و باغ و چاه و قنات دارد و بیش از ٣٠٠ هزار مستاجر، از همدان و آذربایجان شرقی و گلستان و گیلان تا تهران و اصفهان و سمنان و یزد …
ارزش تقریبی زمین های آستان قدس را حدود ۳۰ میلیارد دلار (۲۰۰ هزار میلیارد تومان یا ۲۰۰ تریلیارد تومان) تخمین می ‌زنند …

موسسات، شرکت‌ ها و کارخانه‌ هایی که آستان قدس رضوی یکی از سهام داران اصلی آن هاست:
١- راه ‌آهن مشهد؛ ٢- فرودگاه بین‌المللی سرخبخشی؛ ٣- پارکینگ طبقاتی صحن رضوی؛ ٤- شرکت فولاد مبارکه اصفهان.
نهادی که روزگاری قرار بود با موقوفات شهروندان فعالیت «خیریه» در پیش گیرد اکنون آن قدر بزرگ و قدرتمند شده است که به طور مستقل هم چون یک دولت عمل می کند و هیچ کس هم جرات نزدیک شدن به حریم و حوزه استحفاظی امپراطوری علم الهدی و ابراهیم رئیسی به رهبری خامنه ای را ندارند!
وقتی بنگاه‌ های اقتصادی آستان قدس رضوی که از آن به عنوان بزرگ ترین امپراطوری مالی خاورمیانه یاد می ‌شود نه تنها مالیات نمی دهد، بلکه دفتر و دستک‌ روشنی ندارد و به هیچ مرجعی غیر از «رهبر» هم حساب پس نمی ‌دهد. رهبری که روزگاری یک روضه خوان ساده در یکی از مساجد مشهد بود امروز رهبر یک جامعه ٨٤ میلونی است که فتواها و فرمان هایش بالاتر از هر قانونی ست و برای همه لازم اجرا است. رهبری که گفته می شود صاحب بیش از ٩٢ میلیارد دلار ثروت است که در جهان سرمایه داری امروز، شاید هیچ رهبری چنین حاکمیت مطلق و ابدی و ثروتی را ندارد!
اکنون این نهاد صاحب نیروی نظامی مخصوص خود را نیز دارد.
علی اکبر افراسیابی، در سال ٢٠١٨، حکم فرماندهی یگان حفاظت آستان قدس رضوی را از ابراهیم رئیسی دریافت کرده است.
گزارش‌ ها از ایران حاکی است که تولیت آستان قدس رضوی یگان حفاظت از حرم امام هشتم شیعیان در مشهد تشکیل داده است، امری که با انتصاب علی اکبر افراسیابی به عنوان فرمانده این یگان از روز پنج‌ شنبه ۱۰ آبان ١٣٩٧، کلید خورد.
بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، حکم انتصاب افراسیابی به سمت «یگان حفاظت آستان قدس رضوی» را حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، امضاء کرده و مراسم معارفه او هم با حضور ابراهیم رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، انجام شده است.
رئیسی در این مراسم، به دلایل تشکیل این یگان حفاظتی پرداخته و گفته است: «یکی از ماموریت‌ های ما حفظ اماکن متبرکه از هرگونه آسیب است، زیرا همیشه این اماکن مورد طمع افراد شرور و و شیاد قرار دارد.»
اما او مشخص نکرد که این «افراد شرور و شیاد» چه کسانی هستند.
این نخستین بار است که برای حفاظت از حرم امام هشتم شیعیان و دیگر چهره ‌های «مقدس شیعیان» در ایران، یگان حفاظتی تشکیل می ‌شود. ابراهیم رئیسی نیز در اظهارات روز پنج‌ شنبه خود به بی‌ سابقه بودن این امر اشاره کرده است.
او در ادامه گفت: «آرامش زائر نکته ‌ای بسیار کلیدی است و این آرامش با سخنرانی و بخشنامه به دست نمی ‌آید، بلکه برای ایجاد آن باید فرآیندی طی شود تا زائران با خاطر آسوده زیارت دلنشینی را تجربه کنند.»
در این حال ابراهیم رئیسی، گفته که تشکیل یگان حفاظت از آستان قدس رضوی «پیگیری قانونمند فعالیت ‌هایی است که صبغه انتظامی دارند.»
رئیسی، نامزد اصلی اصول ‌گرایان در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۹۶ بود که از حسن روحانی شکست خورد. او هم چنین یکی از اعضای کمیته چهار نفره منصوب آیت‌الله خمینی بود که در سال ۱۳۶۷ هزاران زندانیان سیاسی ایران را در زندان های سراسر ایران، اعدام کردند. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم چند ماهی که رئیسی از سوی خامنه ای به ریاست قوه قضاییه حکومت اسلامی منصوب شده است.


بودجه نظامی حکومت اسلامی و منابع آن، همواره در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد. این بودجه، جدا از آن چه که سالانه در چارچوب بودجه رسمی کشور به مجلس ارائه می ‌شود، منابع و ابعادی ناپیدا دارد که کشف، محاسبه و ارزیابی آن ها ذهن و فکر اغلب کارشناسان نظامی و اقتصاددانان امور دفاعی را به خود مشغول کرده است.
دراین راستا، «موسسه بین ‌المللی مطالعات استراتژیک» در لندن که هر ساله ارزیابی جامع خود از توان نظامی و هزینه دفاعی کشورهای جهان را در کتابی به نام «موازنه نظامی» انتشار می ‌دهد، در گزارش خود می ‌گوید واکاوی دقیق لایحه بودجه سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ ایران، از سیر صعودی هزینه نظامی و تغییرات اساسی در نحوه تخصیص منابع مالی به بودجه نظامی حکایت دارد.
گزارش این موسسه با اشاره به این که بودجه سالانه ایران فقط یک تصویر لحظه ‌ای از هزینه ‌های رسمی و آشکار کشور است، می ‌گوید بسیاری از سازمان‌ ها به ویژه نیروی مسلح به منابع مالی در بیرون از دایره بودجه دسترسی دارند که با استفاده از آن ها می توانند بودجه خود را افزایش دهند.
برای این کار، سپاه پاسداران در راه ‌اندازی شرکت‌ های خصوصی در سطح کشور به منظور جمع ‌آوری سرمایه و انباشتن منابع مالی به جِد فعالیت می‌ کند. هم چنین سپاه با نفوذ فوق ‌العاده سیاسی ‌اش توانسته قراردادهای زیادی را در عرصه ‌های مختلف اقتصادی از آن خود کند از جمله در بخش‌ های ساختمان، انرژی، جاده‌ سازی، غذا و ترابری.
برای رسیدن به کل هزینه نظامی ایران، افزدون هزینه‌ های ارتش، سپاه و بسیج کافی نیست، و باید اقلام دیگری را نیز در نظر گرفت؛ از جمله هزینه نیروی انتظامی، هزینه سازمان ‌ها و اقدامات رفاهی برای پرسنل نیروهای مسلح و هم چنین بودجه مراکز پرشمارِ ویژه آموزش ‌های عقیدتی و سیاسی، و سازمان ‌ها و دانشگاه‌ هایی که به تحقیقات امور دفاعی و ارائه خدمات به نیروهای نظامی مشغولند.

از آن جا که شفافیت در کارها راه را برای پاسخ گویی هموار می‌ کند، روند تهیه و ارائه بودجه نظامی ایران به عمد در هاله‌ ای از ابهام قرار داده شده و گنگ است. تهیه بودجه ایران بیش از آن که به برآورده کردن نیاز وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌ها و اجزای متشکله آن ها توجه داشته باشد، حاصل چانه ‌زنی ‌ها و بده و بستان ‌های جناح ‌ها و گروه‌ های قدرت است. نفوذ و قدرت سیاسی گروه ‌ها و جناح‌ ها عامل اصلی در تخصیص بودجه به آن هاست.
با وجود این چالش ‌ها و کاستی ‌ها، بررسی ‌های ژرفکاوانه بودجه سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ ایران از سوی «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» به پنج نتیجه کلیدی رسیده است.
۱- هزینه ‌های رسمی برای امور نظامی و دفاعی به مراتب بالاتر از مقداری است که عموما لابی‌ ها و مقام ‌های تندرو در مجلس و خارج از آن طلب می ‌کنند. رسانه ‌های وابسته به سپاه و مقام‌ های بلندپایه نظامی و دفاعی، مانند سرلشگر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، و علاء الدین بروجردی، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، به اضافه شماری از تندروها و اصول گرایان مجلس، بارها از دولت خواسته‌ اند که پنج درصد بودجه کشور را به امور نظامی اختصاص دهد. مجلس در سال ۲۰۱۶ این خواسته را اجابت کرد و در نتیجه کل هزینه نظامی این سال، با در نظر گرفتن همه جوانب آن، به ۹۲۱ تریلیون ریال (۱۹.۶ میلیارد دلار) رسید.
دولت اسلامی ایران، بودجه سال ۲۰۱۸-۱۰۱۹ کشور را ۱۲ هزار تریلیون ریال (۲۶۰ میلیارد دلار) تعیین کرده و ۷.۵ درصد این بودجه به هزینه های نظامی اختصاص دارد.
۲- اُفت ارزش ریال در مقابل دلار از آوریل تا اکتبر ۲۰۱۸ (فروردین تا آبان ۱۳۹۷) باعث شده هزینه دفاعی از نظر دلاری در عرض شش ماه از ۲۱.۴ میلیارد دلار به ۱۹.۶ میلیارد دلار کاهش یابد. این پدیده نشان می ‌دهد که افزایش فوق ‌العاده بودجه به ریال با این که چشم گیر و قابل توجه است، لزوما به معنای اولویت دادن جمهوری اسلامی به همه امور دفاعی نیست.
با این همه، هزینه‌ های نظامی ایران در سال ۲۰۱۸ به قیمت واقعی، ۵۳ درصد نسبت به پنج سال قبل از آن افزایش یافته است.
۳- بودجه اختصاص داده شده در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اشتباه نشود) با سپردن فرماندهی آن به سرلشگر غلامعلی رشید از اهمیت و افزایش نفوذ این سازمان نشان دارد.
این قرارگاه که در زمان جنگ ایران و عراق مسئولیت هماهنگی میان ارتش و سپاه را به عهده داشت با شکل‌ گیری ستادکل نیروهای مسلح در سایه قرار گرفت. اما در سال ۲۰۱۶ با تجدید فعالیت و بازخیزی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا اعلام شد که در صورت بروز جنگ این قرارگاه مسئولیت طراحی و هماهنگی و نظارت عملیاتی نیروهای مسلح را به عهده خواهد داشت، نه ستاد کل نیروهای مسلح. جانشین سرلشگر رشید، سرلشگر حسین حسنی سعدی است که پیش تر فرمانده نیروی زمینی ارتش بود.
به گزارش برخی از رسانه ‌های حکومت اسلامی، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا مسئول «هماهنگی ‌های مهم و حساس در خاورمیانه» است. غلامعلی رشید یکی از سرداران کلیدی سپاه است که روابط نزدیکی با سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، دارد که اجرای عملیات برون‌مرزی از وظایف آن است.
۴- بررسی بودجه نظامی ایران برای سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ نشان می ‌دهد که بودجه نیروی انتظامی نسبت به سال قبل از آن به میزان ۸۴ درصد افزایش یافته است که در واقع بالاترین افزایش پس از تلفیق بودجه آن در کل بودجه نظامی کشور محسوب می ‌شود.
با این حساب، بودجه نیروی انتظامی که نزدیک به ۱۶ درصد بودجه نظامی ایران است، نسبت به بودجه ارتش فزونی دارد. ارتش ۱۲.۱ درصد بودجه نظامی کشور را در اختیار دارد.
افزایش چشم گیر بودجه نیروی انتظامی یا پلیس که مسئول تامین امنیت داخلی است، به احتمال قوی به اعتراض‌ های عمومی و نارضایتی مردم از دولت ارتباط دارد. مهم‌ ترین این اعتراض ‌ها در فاصله زمانی هفتم تا هفدهم دی ‌ماه ۱۳۹۶ بود.
هم چنین بررسی بودجه ۲۰۱۸-۲۰۱۹ نشان می ‌دهد که ۳۳ درصد بودجه نظامی کشور به سپاه پاسداران اختصاص داده شده است. بودجه مراکز و تسهیلات آموزشی و عقیدتی و سیاسی که کدهای جداگانه ‌ای دارند در تعیین بودجه سپاه منظور نشده‌ اند.
با این حساب، بودجه سپاه حدود ۳۰۳ تریلیون ریال است. (برابر با ۶.۴ میلیارد دلار)
۵- در لایحه بودجه‌ ای که سال ۱۳۹۶ به مجلس تقدیم شد، بودجه نیروی قدس ۱۰ تریلیون ریال (۲۱۳ میلیون دلار) بود. همین میزان بودجه برای برنامه ‌های موشکی در نظر گرفته شده بود. ولی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نشانه ‌ای از بودجه برای این دو مورد وجود نداشت. این نشان می دهد که خارج از بودجه رسمی نظامی کشور، منابع مالی دیگری برای هزینه ‌های نظامی وجود دارد به ویژه برای آن دسته از برنامه‌ ها و سازمان‌ های نظامی که برای رهبر و دیگر مقام‌ های حکومت اسلامی ارجحیت ویژه ‌ای دارند.
در پایان، گزارش موسسه مطالعات استراتژیک می‌ گوید این یافته ‌های اولیه و مقدماتی حکایت از تغییرات در سطح و نحوه تخصیص منابع مالی به هزینه‌ های نظامی ایران دارد و این که ایران چگونه برنامه‌های امنیتی و دفاعی خود را دنبال می ‌کند.


هم چنین گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا، با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومتاسلامی از سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد و گروه‌ های مورد حمایت خود در یمن و عراق هزینه کرده است.
خبرگزاری بلومبرگ سال ۹۴، بر اساس برآورد‌ها و تحقیقات اعلام کرده بود که تهران سالانه شش میلیارد دلار هزینه حکومت اسد می‌ کند و در مواردی این کمک مبلغی تا ۱۵ میلیارد دلار را در بر گرفته‌ است.
ایران در سال‌ های گذشته، کمک ‌های مالی زیادی به سوریه کرده‌ است که از جمله آن ها ایجاد دو خط اعتباری یک میلیارد دلاری و ۳.۶ میلیارد دلاری برای صادرات کالا به این کشور است.
ایران و سوریه، هم چنین توافق ‌نامه ‌های متعددی را در زمینه سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، برق، انرژی و دیگر حوزه‌های صنعتی به امضاء رسانده ‌اند.
پیش از این یحیی رحیم صفوی، دستیار ویژه رهبر حکومت اسلامی در امور نظامی، در یک سخنرانی گفته بود،ایران باید هزینه ‌هایی را که در سوریه کرده است از طریق «نفت، گاز و معادن فسفات» این کشور برگرداند.»
گروه اقدام ویژه ایران، هم چنین حکومت اسلامی را متهم کرده که به اعضای گروه القاعده اجازه اقامت در ایران را داده و آنان از این طریق امکان انتقال نیرو و پول به سوریه و جنوب آسیا را دارند.
١٥ گروهی که «به نیابت از حکومت اسلامی ایران» در سوریه و عراق می جنگند عبارتند از:
«مدافعان حرم اهل بیت» یا «مدافعان حرم» به گروهی از اعضای سپاه و بسیج، نیرو‌های مذهبی حامی آیت ‌الله خامنه‌ای و برخی مراجع تقلید شیعه و ۱۵ گروه از شبه ‌نظامیان شیعه گفته می‌ شود که با عنوان «دفاع» از آرامگاه ‌های امامان شیعه و نوادگان آن ها در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند.
اعضای این گروه شبه ‌نظامی که نیروی «قدس» سپاه پاسداران با همکاری حزب ‌الله لبنان در آموزش و ساماندهی آن ها نقش دارد را ترکیبی از شیعیان ایران، افغان‌، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان تشکیل داده ‌اند.
در ایران از مجموعه‌ ای به نام قرارگاه مرکزی «امام حسین» وابسته به سپاه پاسداران که حسین همدانی جانشین آن است به عنوان مهم ترین مرکز سازماندهی و هدایت نیرو‌های «مدافعان حرم» نام برده می ‌شود.
از قرارگاه مرکزی «امام حسین» اطلاعات چندانی در دست نیست اما به نظر می ‌رسد این قرارگاه با هدف هدایت جنگ در سوریه و عراق راه‌ اندازی شده باشد.
حسین همدانی فرمانده سابق سپاه تهران، شناخته ‌شده‌ ترین عضو ارشد این قرارگاه است که در دو سال اخیر بارها درباره تحولات سوریه و چگونگی راه ‌اندازی واحد‌های «بسیج» و سایر گروه ‌های مسلح در این کشور سخنرانی کرده است.
همدانی در سخنرانی‌ ها و گفت ‌و گو‌های رسانه‌ ای خود، جزییات زیادی درباره عملکرد ایران در سوریه بیان کرده و گفته در حال حاضر۷۰ هزار جوان «علوی»، «سنی» و «شیعی» در سوریه توسط سپاه برای جنگ سازماندهی شده‌ اند.
همدانی افزوده این جوانان در قالب ۴۲ گروه و ۱۲۸ گردان در سوریه در حال جنگ بوده و ۱۳۰ هزار بسیجی آموزش ‌دیده ایران نیز به منظور جنگ منتظر ورود به سوریه هستند.
محمد اسکندری، فرمانده سپاه «ملایر» یکی دیگر از فرماندهان سپاه است که اعلام کرده این سازمان نظامی ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز را برای جنگ با مخالفان بشار اسد در داخل خاک سوریه آماده کرده است.
محمد‌علی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران نیز تعداد نیروی‌ های جنگ جو در عراق و سوریه را در مجموعه ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده که در قالب نیرو‌های «مسلح مردمی» مشغول جنگ هستند.
همه این نیرو‌ها در قالب سپاه بین المللی «مدافعان حرم» در سوریه و عراق می ‌جنگند.
سپاه بین‌المللی «مدافعان حرم»، با عضوت غیررسمی نیرو‌های «قدس» سپاه پاسداران و دست‌ کم ۱۵ گروه نظامی مشهور تشکیل شده که در حال حاضر در سوریه و عراق در حال جنگ با گروه «داعش» هستند.
هسته اولیه گروه «مدافعان حرم» را آن ‌طور که رسانه ‌های ایران گزارش کرده ‌اند گردان «ابوالفضل العباس» به رهبری فردی به نام «عبدالامیر الربیعی» تشکیل داده است.
اعضای گردان «ابوالفضل العباس» که در شهر نجف و با فتوای «شیخ قاسم الطائی» یکی از علمای شیعه عراق در سال ۲۰۰۵ میلادی پایه ‌گذاری شده، شامل «گردان ‌های حز‌ب‌الله» شیعه و برخی دیگر از نیرو‌های شبه‌ نظامی شیعی این کشور هستند که سابقه فعالیت بعضی از آن ها به دوران صدام حسین می‌رسد.
گردان «ابوالفضل العباس» یکی از نخستین گروه‌ های شیعه عراقی بود که با آغاز درگیری ‌ها در سوریه راهی این کشور شد و در اول فوریه ۲۰۱۳ میلادی رهبری چندین گروه دیگر جنگ جویان شیعی در سوریه را برعهده گرفت و با انتشار بیانیه ‌ای رسمی اعلام موجودیت کرد.
در این بیانیه، به تشکیل گروهی جدید و بین ‌المللی با همین نام اشاره شده که هدف آن «ایمان به اسلام و مقاومت در برابر گروه‌ های تکفیری» اعلام شده بود.
مهم ترین گروه‌ هایی که در حال حاضر در سوریه و عراق مشغول جنگ با گروه «داعش» هستند را نیرو‌های زیر تشکیل می ‌دهند:
۱- نیروی «قدس» سپاه پاسداران:
از این نیرو بعد از نیرو‌ی زمینی، هوایی، دریایی و بسیج به عنوان پنجمین نیروی سپاه پاسداران نام برده می ‌شود که ماموریت ‌های «برون ‌مرزی» این نهاد را برعهده دارد. نیروی «قدس» در جریان جنگ ایران و عراق راه ‌اندازی شد و هدف آن انجام ماموریت ‌های شناسایی و نظامی در خاک عراق بود.
پس از آغاز ناآرامی‌ ها در سوریه در سال ۲۰۱۱، دور جدیدی از ماموریت ‌های نیروی «قدس» سپاه در منطقه به خصوص سوریه آغاز شد. ضمن این که این ماموریت با حمله گروه «داعش» به عراق، گسترده‌ تر از قبل نیز شده است.
نیروی «قدس» سپاه پس از دستگیری و آزادی چندین فرمانده ارشد خود در ماه‌ های نخستین درگیری سوریه، به آرامی رویکردش در اعزام نیرو را تغییر داد و به حزب ‌الله لبنان در زمینه اعزام، آموزش و سازماندهی این نیرو‌ها نقش بیش تری داد.
در این تغییر رویکرد، فرماندهان این نیرو تصمیم به راه‌ اندازی «ستاد مردمی مدافعان حرم» در ایران گرفتند تا از این طریق بتوانند نیرو‌های داوطلب جنگ در سوریه را سازماندهی و به این کشور اعزام کنند.
این ستاد تاکنون بیش از ۱۰ تجمع با عنوان «مدافعان حرم» در تهران و تجمعات فراوان دیگری در سایر شهر‌های ایران به منظور تشویق جوانان مذهبی برای پیوستن به جنگ سوریه برگزار کرده است.
مسئولیت برگزاری این تجمع را هیاتی در تهران به نام «هیات ‌الرضا» برعهده دارد که مداح آن یعنی عبدالرضا هلالی یکی از کارمندان سپاه تهران است.
این ستاد طی سه سال گذشته توانسته ده‌ ها تن از جوانان مذهبی فعال در مساجد، حسینیه‌ ها، پایگاه‌های بسیج و حتی برخی اعضای سپاه شهر‌ستان‌ ها را از ایران برای جنگ به سوریه اعزام کند.
پیکر صدها تن از اعضای این گروه تاکنون در شهر‌های مختلف ایران تشییع و به خاک سپرده شده و از تعداد دقیق این کشته ‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.
سپاه پاسداران، با وجود تشدید درگیری ‌ها در سوریه و عراق و حضور رسمی قاسم سلیمانی در میادین جنگی عراق، هم چنان از طریق گروه «مدافعان حرم» اقدام به اعزام نیرو به این دو کشور می ‌کند تا هزینه ‌های منطقه ‌ای و بین ‌المللی دخالت ‌های خود در امور داخلی برخی کشور‌های منطقه را کاهش دهد.

۲- حزب ‌الله لبنان
حزب ‌الله لبنان شناخته ‌شده ‌ترین گروه در جنگ شیعیان با گروه «داعش» در سوریه و عراق است که حسن نصر‌‌الله، دبیرکل آن بارها حضور نظامی نیرو‌های این گروه در سوریه را تایید کرده است.
حزب ‌الله لبنان از اواخر سال ۲۰۱۲، در درگیری‌های سوریه مشارکت داشته و شمار کشته ‌های آن تا بیش از ۲۵۰ نفر اعلام شده است.
این گروه به عنوان مهم ترین مرجع آموزش و طراح جنگ شهری در عراق و سوریه محسوب می ‌شود که به خواست ایران وارد درگیری‌ ها در این دو کشور شده است. بسیاری از شبه‌ نظامیان شیعی در این دو کشور از سوی فرماندهان زبده حزب‌ الله لبنان آموزش داده می‌ شوند.
علت واگذاری این ماموریت به حزب ‌الله لبنان از سوی نیروی «قدس» سپاه، تجربه بالای این گروه در جنگ چندین ساله با اسرائیل است؛ سال‌ ها جنگ شهری و منطقه‌ ای، فرماندهان این نیرو در جنگ شهری را زبده کرده است.
«حز‌ب ‌الله لبنان» با الهام گرفتن از الگوی همکاری خود با نیروی «قدس» سپاه، دست ‌کم از دو گروه «کتائب حزب ‌الله» و «عصائب اهل الحق» در عراق برای تعلیم و تجهیز چند گروه شبه ‌نظامی شیعی دیگر استفاده می کند.
در سایت رسمی آیت ‌الله خامنه ‌ای، صفحه ویژه‌ای به نام «مقاومت» راه اندازی شده که محتوای بسیاری از آن مربوط به حسن نصر‌الله، فعالیت ‌های حزب ‌الله لبنان و سخنان رهبر حکومت اسلامی درباره تحولات این مناطق است.
در این صفحه، نقشه ‌ای وجود دارد که کشور‌های ایران، بحرین، سوریه، عراق، یمن، لبنان، پاکستان، میانمار، هندوستان، فلسطین، مصر، لیبی و تونس را با رنگ ‌های متفاوتی ترسیم کرده و این کشور‌ها را محور «مقاومت اسلامی» معرفی کرده است.
مدیریت اصلی اجرای این پروژه آن‌ طور که سردارعلی شادمانی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده از سوی آیت ‌الله خامنه‌ ای به سپاه پاسداران واگذار شده است.
این نقشه، نشانه‌ دقیق و روشنی از سیاست ‌های حکومت اسلامی برای گسترش نفوذ خود در این کشور‌ها است که در حال حاضر با عاملیت حزب ‌الله لبنان دنبال می ‌شود.
در این سیاست، حزب ‌الله لبنان ماموریت یافته در کشور‌های مذکور اقدام به راه ‌اندازی «هسته‌‌ های مقاومت» به نام «حزب ‌الله» کند.
حزب ‌الله لبنان براساس این نقشه و با همکاری نیروی «قدس» سپاه پاسداران تاکنون توانسته در سوریه، عراق، پاکستان، یمن، فلسطین و تونس اقدام به راه ‌اندازی تشکیلات «حزب ‌الله» کند.
حزب ‌الله لبنان در سال‌ های اخیر، هم سو با حکومت اسلامی درباره تحولات داخلی این کشور‌ها موضع ‌گیری روشنی داشته و از تخولات این کشور‌ها هم سو با منافع ایران دفاع کرده است.

۳- حزب ‌الله سوریه
حزب ‌الله سوریه، شاخه دوم حزب ‌الله لبنان در کشور سوریه است که حسین همدانی، جانشین قرار‌گاه مرکزی «امام حسین» تشکیل این مجموعه از سوی حکومت اسلامی را تایید کرده است.
این گروه شامل جنگ جویان حامی بشار اسد در سوریه است و به صورت محدود به ارتش این کشور در پیکار با مخالفان اسد کمک می ‌کند.
حزب ‌الله سوریه در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، ضمن اعلام کشته شدن هشت تن از اعضای خود با صدور بیانیه ‌‌ای اعلام موجودیت کرد.
طبق گزارش‌ ها، اعضای حزب ‌الله از شیعیان ۱۲ امامی سوریه تشکیل شده‌ و آموزش آن ها بر عهده فرماندهان حزب ‌الله لبنان و سپاه پاسداران است.
تعداد نیروهای این گروه ۱۵ هزار نفر برآورد می‌ شود و اعضای آن در فیلمی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، اعلام کرده‌ اند راه روح ‌الله خمینی را ادامه خواهند داد و به دفاع از آرامگاه «حضرت زینب» خواهند پرداخت.

۴- سپاه «بدر»
سپاه «بدر»، مشهورترین عضو «مدافعان حرم» در عراق است که رابطه بسیار نزدیکی با حکومت اسلامی و سپاه پاسداران در ایران دارد.
این سپاه، جزء ۴۲ گروه شبه ‌نظامی فعال در عراق است که به همراه ۲۸ گروه شبه‌ نظامی دیگر «مستقیما مورد حمایت ایران» قرار دارند.
سپاه «بدر»، شاخه نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق بوده که در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط محمدباقر حکیم رییس وقت این تشکل سیاسی – نظامی و با عضویت گروهی از اسرا و پناهندگان عراقی در ایران تاسیس شد.
اعضای این سپاه خود را از فداییان روح ‌الله خمینی، بنیان گذار حکومت اسلامی، می‌ دانند و در زمان حکومت صدام حسین، مبارزه با حکومت او را «جهاد فی‌سبیل ‌الله» عنوان می‌ کردند.
فرماندهی سپاه «بدر» را در حال حاضر هادی عامری بر عهده دارد که پیش تر نماینده مجلس و وزیر حمل و نقل دولت عراق بوده و شخصیت مهمی در «بسیج مردمی» عراق علیه گروه «داعش» است.
هادی عامری، ارتباط بسیار نزدیکی با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی «قدس» سپاه دارد و تاکنون تصاویر متعددی از این دو فرمانده نظامی در عراق منتشر شده است.
پنجم نوامبر سال ۲۰۱۴ نیز تصویری از عامری و سلیمانی در خانه رهبر حکومت اسلامی منتشر شد که در آن زمان بازتاب ‌های فراوانی به همراه داشت و نشانه نزدیکی این فرمانده سپاه عراق به رهبر حکومت اسلامی بود.
این سپاه چندی پیش، ویدیویی در تعریف و تمجید از آیت ‌الله خامنه ‌ای ساخته و پخش کرده است.
مقر کنونی این سپاه در عراق، پادگان «اشرف» مقر سابق اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است که در جولای سال ۲۰۱۴ در اختیار این سازمان نظامی قرار گرفت.

۵- گردان «ابوالفضل العباس» یا «لواء ابوالفضل العباس»
گردان «لواء ابوالفضل العباس»، که متشکل از چند گروه نظامی شیعی عراقی است، به طور رسمی در اول فوریه سال ۲۰۱۳ با هدف حفاظت از آرامگاه زینب، دختر امام اول شیعیان در سوریه اعلام موجودیت کرد.
اعضای این گردان را علاوه بر گروه «الیوم الموعود» وابسته به «جریان صدر» به رهبری «مقتدى الصدر» و گروه «عصائب اهل الحق» به رهبری «شیخ قیس الخزعلی» وابسته به «جیش المهدی»، گروهی از اعضای حزب ‌الله لبنان و اتباع عراقی ساکن دمشق تشکیل می‌دهند.
تاکنون چندین فیلم از گردان‌ «ابوالفضل العباس» در سایت ‌های مختلف اینترنتی پخش شده که در یکی از آن‌ ها، اعضای این گردان تاکید می‌ کنند تنها با هدف دفاع از آرامگاه «حضرت زینب» وارد دمشق شده‌ اند.
برخی اعضای این گردان، پس از حمله گروه «داعش» به خاک عراق به جمع سایر شیعیانی پیوسته ‌اند که با هدف مقابله با گروه «داعش» در این کشور سلاح به دست گرفته‌ اند.
«علاء الکعبی»، مسئول نظامی گردان «ابوالفضل العباس» تعداد نیرو‌های فعلی این گردان در خاک عراق را ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.
برخی خبرگزاری ‌‌های رسمی در ایران، تشکیل این گردان در سوریه را اقدامی از سوی حزب ‌الله لبنان و شخص حسن نصر‌الله اعلام کرده ‌اند.
فرماندهی این گردان را فردی به نام حسین ابوعجیب از شیعیان عراقی ساکن سوریه برعهده دارد که دارای ارتباط نزدیکی با نیروی «قدس» سپاه پاسداران است.

۶- گردان «فاطمیون»
گردان «فاطمیون» یکی دیگر از گروه جنگ جویان شیعه حاضر در سوریه است که بسیاری اعضای آن را شماری از افغان ‌های مقیم ایران تشکیل می ‌دهند؛ آن ها پس از جذب، آموزش و سازماندهی در پادگان ‌های سپاه به این کشور اعزام می ‌شوند.
این گردان آن‌ طور که رسانه ‌های ایران، اعلام کرده ‌اند ابتدا از سوی ۱۷ نفر از افغان‌ های شیعه مقیم دمشق تشکیل شد و پس از گسترده شدن جنگ در سوریه٬ به یک گردان نظامی تبدیل شد.
براساس برخی گزارش ‌ها، در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ عضو این گردان که از شیعیان افغان مقیم کابل، ایران و سوریه هستند در مناطق مختلفی از خاک سوریه به جنگ مشغولند.
این گزارش ‌ها، تعداد افغان‌های کشته شده عضو این گردان در درگیری ‌های سوریه را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرده ‌اند.
پیکر تعداد قابل توجهی از اعضای کشته شده این گردان در سال های گذشته، در شهر‌های مختلف ایران به خصوص قم و مشهد تشییع و به خاک سپرده شده است.
افغان‌ های شیعه مهاجر بسیاری سال‌ هاست که در دو شهر مذهبی قم و مشهد زندگی می‌ کنند.
بسیاری از اعضای گردان «فاطمیون»، ساکن این دو شهر بوده و کار سازماندهی و اعزام آن ها را سپاه‌ استانی قم و خراسان رضوی برعهده دارند.
فرماندهی اصلی این گردان را فردی به نام عليرضا توسلی معروف به «ابوحامد» برعهده داشت که ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۵ در «درعای» سوریه کشته و پیکر او چند روز بعد در مشهد به خاک سپرده شد.
پس از مرگ توسلی که گزارش شده در جنگ ایران و عراق نیز حضور داشته است، تصاویر قابل توجهی از او با قاسم سلیمانی منتشر شد.
در شبکه ‌های تلویزیونی ایران، چندین فیلم‌ از گردان «فاطمیون» و اعضای کشته شده آن تهیه و پخش شده است.

۷- گردان «زینبیون»
گردان نوپای «زینبیون» سومین گروه نظامی سازماندهی شده از داخل ایران برای جنگ در سوریه است که اعضای آن را شیعیان پاکستانی مقیم ایران تشکیل داده ‌اند.
این گردان پس از حمله گروه «داعش» به عراق و با حمایت نیروی «قدس» سپاه راه ‌اندازی شده و ماموریت اصلی آن در عراق تعریف شده است.
پایگاه اصلی این گردان در شهر مذهبی قم و اسلام ‌آباد پاکستان قرار دارد. تاکنون پیکر چندین عضو کشته شده این گردان در قم تشییع و به خاک سپرده شده است.
گفته می‌ شود این گردان ارتباط نزدیکی با «حزب ‌الله پاکستان» دارد و دبیر کلی آن را فردی به نام «هادی نقوی» عهده ‌دار است. نقوی به صراحت اعلام کرده که این گروه زیر مجموعه حزب ‌الله لبنان است.
حزب ‌الله لبنان علاوه بر پاکستان، چندین شاخه نظامی دیگر در سوریه و عراق راه ‌اندازی کرده که این گروه ‌ها هدف خود را مقابله با نیرو‌های «تکفیری» اعلام کرده ‌اند.

۸- گردان « لواء ذوالفقار»
این گردان بعد از گردان «ابوالفضل العباس» دومین گروه مسلح شیعی عراقی در دمشق است که اعضای آن اعلام کرده ‌اند مشغول «دفاع» از آرامگاه دختر امام اول شیعیان هستند.
فرماندهی این گردان را «ابوشهد الجبوری» برعهده داشت که او نیز فوریه سال ۲۰۱۴ در درگیری ‌های دمشق جان خود را از دست داد.
«الجبوری» پیش از مرگ ارتباط نزدیکی با حکومت اسلامی و سپاه پاسداران داشت و تصاویر متعددی از وی در ایران منتشر شده که نشانه ‌ای از میزان ارتباط او با حکومت اسلامی است.
جانشین «الجبوری»، فردی به نام «فاضل صبحی» معروف به «ابوهاجر» از اعضای گروه «عصائب ‌الحق» عراق بود که در درگیری ‌های سوریه کشته شد و از سفر‌های وی به ایران نیز تصاویر متعددی منتشر شده است.
از این گردان اطلاعات زیادی در دست نیست٬ اما دو فرمانده آن یعنی «ابوشهد الجبوری» و «فاضل صبحی» از شناخته‌شده‌ترین اعضای «مدافع حرم» در ایران به شمار می ‌روند.

۹- گروه عصائب اهل حق
مجوز فعالیت نظامی گروه «عصائب اهل‌ حق» عراق به دبیر کلی «شیخ قیس خزعلی» را محمود هاشمی شاهرودی صادر کرده است.
محمود هاشمی شاهرودی، رییس سابق قوه قضاییه حکومت اسلامی ایران و سپس عضو هیات رییسه مجلس خبرگان و متولد عراق است.
«عصائب اهل حق» اعلام کرده حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق به نام «ائتلاف» در برابر «داعش» را به منزله اشغال خاک این کشور می ‌داند و با این نیرو‌ها وارد جنگ خواهد شد.
آگوست و اکتبر سال ۲۰۱۴، دو گروه از اعضای «عصائب اهل‌ حق» برای تمرین‌ های نظامی و دیدار با برخی روحانیون بلند‌پایه قم به ایران سفر کردند که در آن زمان انتشار تصاویری از آن ها بازتاب‌ های زیادی در رسانه‌ ها به همراه داشت.
اعضای این گروه، جزء نخستین افرادی بودند که با آغاز درگیری ‌ها در سوریه وارد این کشور شده و علیه مخالفان بشار اسد مشغول جنگ شدند و در حال حاضر نیز در عراق مشغول جنگ هستند.
جوانی به نام مهدی بختیاری، نماینده گروه «عصائب اهل‌ حق» در ایران است.
«عصائب اهل حق» از جمله گروه‌‌ های شیعه عراقی است که معتقد به «ولایت فقیه» و ولایت آیت ‌الله علی خامنه‌ ای است.
این گروه که «حزب‌ الله لبنان» را از الگوهای خود معرفی می ‌کند، قبل از حمله گروه «داعش» به عراق حدود سه هزار نفر عضو داشت و در حال حاضر تعداد نیرو‌هایش را بیش از ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

۱۰- «سرایا السلام»
نام قبلی این گروه «جیش ‌المهدی» بود و مقتدی صدر، روحانی تندروی شیعه در عراق رهبری آن را بر عهده دارد. «لواء الیوم» نام دیگر گروه «سرایا السلام» است.
سرایا السلام یکی از گروه‌ های نظامی در عراق است که پس از سقوط شهر موصل به دست داعش، توسط مقتدی صدر راه ‌اندازی شد.
نام مقتدی صدر در سال ۲۰۰۳، پس از سقوط حکومت صدام بر سر زبان‌ ها افتاد. او که فرزند آیت ‌الله محمد محمدصادق صدر از مراجع عظام تقلید عراق بود، پس از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ توسط آمریکا، گروهی به نام «جیش المهدی» تشکیل داد.
مقتدی صدر هدف از تشکیل این گروه مسلح را مبارزه با «اشغال گران» اعلام کرد و نیروهای «جیش ‌المهدی» بار‌ها با نیروهای آمریکا در شهرهای مختلف عراق به خصوص در شهر نجف درگیر شدند.
صدر به دلایلی در سال ۲۰۰۹ نام این گروه را به «لواء الیوم الموعود» تغییر داد، اما هدف اصلی آن که مبارزه با نیروهای آمریکایی بود، هم چنان به قوت خود باقی مانده است.
مقتدی صدر پس از اشغال شهر موصل به دست داعش و صدور فتوای جهاد کفایی از سوی آیت ‌الله علی سیستانی، گروه «سرایا‌‌السلام» را تشکیل داد.
بسیاری از اعضای این گروه در گذشته عضو «جیش المهدی» و«لواء الیوم الموعود» بودند.
در ابتدا هدف گروه «سرایا السلام» تنها حفاظت از مساجد و اماکن مقدس شیعیان و اهل سنت عراق بود، اما بعدا اعضای این گروه در درگیری ‌های متعدد با «داعش» در مناطق مختلفی، هم چون سامراء، دیالی، آمرلی و جرف الصخر شرکت کردند.

۱۱- «سرایا الخراسانی»
اعضای گردان «سرایا خراسانی» را بیشتر شیعیان جنوب و مرکز عراق تشکیل داده ‌اند و هدف اصلی آن مبارزه با گروه «داعش» است.
فرماندهی این گردان شیعی را فردی به نام «سیدعلی الیاسری» بر عهده دارد و در گفت‌ و گویی به صراحت خواستار تشکیل سپاه پاسداران در عراق شده بود.
یکی از ویژگی ‌هایی که گردان نظامی «سرایا خراسانی» را از دیگر گروه‌های نظامی در عراق و سوریه متمایز می ‌کند لوگو و نشانی است که این گروه برای خود انتخاب کرده که مانند نشان سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران است.
این گروه به علت وابستگی ‌های مستقیم به تهران، از دیگر گروه‌ های شیعه پیشی گرفته و به خوبی از لحاظ نظامی و لجستیکی پشتیبانی می‌ شود.
در یکی از ویدیو‌کلیپ ‌هایی که از سوی گروه «سرایا الخراسانی» تولید و منتشر شده از حمید تقوی، یکی از فرماندهان کشته شده سپاه در عراق، به عنوان موسس این گروه نام برده شده است.
حمید تقوی، یکی از فرماندهان نیروی «قدس» سپاه بود که در دسامبر سال ۲۰۱۴ در سامرا کشته شد و تصاویری از او در برخی خیابان‌ های شهر عراق نصب شده است.
تلویزیون «افق» وابسته به سپاه پاسداران نیز هفت آوریل سال ۲۰۱۵ مستندی از یکی از عملیات‌ این گروه در آزادی شهر «بلد» را پخش کرده که برخی از اعضای آن بر روی لباس‌ های خود تصاویری از ‌آیت‌ الله علی خامنه ‌ای حمل می‌ کنند.

۱۲- «کتائب حزب ‌الله»
گردا‌ن‌های حزب‌الله عراق (کتائب حزب ‌الله فی‌العراق) یکی دیگر از گروه‌ های جنگ جوی شیعه در عراق است که بیش تر اعضای آن را مقلدان آیت‌ الله محمدباقر صدر و آیت ‌الله خمینی دو تن از مراجع تقلید شیعه تشکیل داده‌ اند.
«کتائب حزب ‌الله» در سال ۲۰۰۳ میلادی، تاسیس شد. این گروه با این که جزء مخالفان سرسخت صدام حسین بود، اما به شدت اشغال کشور به دست نیروهای خارجی را رد می کرد.
«کتائب حزب ‌الله» پس از سقوط صدام، نخستین عملیات ضد‌ آمریکایی خود را در تاریخ ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۳ در منطقه «بلدیات» شهر بغداد انجام داد و تا سال ۲۰۱۱ به انجام این نوع عملیات مبادرت می ‌کرد.
«گردان های حزب ‌الله عراق»، تنها گروه شبه ن‌ظامی شیعه عراقی است که در لیست سیاه تروریستی آمریکا قرار دارد.
پس از آغاز بحران سوریه، نیرو‌های «کتائب حزب ‌الله» برای دفاع از حکومت بشار اسد وارد سوریه شدند که این حضور هم چنان ادامه دارد.
این گروه از توانایی بالای امنیتی و عملیاتی برخوردار است، زیرا هدف آن ها از ابتدا نفوذ به سرویس ‌های اطلاعاتی آمریکا یا عراق بود.
«رحمان الجزائری»، دبیرکل «گردان‌ های حزب ‌الله» عراق اعلام کرده که این تشکیلات در حال حاضر بیش از پنج هزار نیرو در قالب سه گردان در عراق دارد.

۱۳- حزب ‌الله عراق
«حزب‌الله عراق» در واقع بخشی از «حزب ‌الله لبنان» به رهبری حسن نصرالله است که از سوی «واثق البطاط» بنیان گذاشته شد.
واثق البطاط متولد سال ۱۹۷۳ میلادی در استان «میسان» عراق بود که از سال ۱۹۹۳ میلادی به همراه گروهی از مخالفان صدام حسین به ایران مهاجرت کرد.
البطاط که سال‌ های زیادی در ایران زندگی کرده بود و سابقه عضویت در سپاه «بدر» را داشت در سال ۲۰۰۲ اقدام به راه‌ اندازی تشکیلاتی به نام «ثار‌الله» کرد و به گروه «جبش ‌المهدی» پیوست.
البطاط در سال ۲۰۰۶ در لبنان، نام تشکیلات «ثارالله» را به «حزب ‌الله» تغییر داد و بنای کار آن را بر «مقاومت اسلامی» گذاشت و بعد از خروج آمریکا از عراق عنوان «مقاومت» را به «نهضت» تغییر داد.
شمار اعضای «حزب ‌الله عراق» آن‌طور که مسئولان آن اعلام کرده ‌اند بیش از ۳۸۰ هزار نفر است که همگی آن ها مسلح بوده و در مجموع بیش از ۱۰ هزار موشک نیز در اختیار دارند.

۱۴- کتائب امام علی
گروهی از شبه ‌نظامیان شیعی مقیم عراق را اعضای این گروه تشکیل داده‌اند و فرماندهی آن ها را «محمد شبل الزیدی» برعهده دارد.
این گروه یک ماه پس از اشغال شهر موصل از سوی گروه «داعش» تشکیل شد.
«کتائب امام علی»، هم چون سایر گروه‌ های شیعی با حمایت حکومت اسلامی ایران و با هدف از مقابله با گروه «داعش» تشکیل شده است.
تصاویر بسیاری از فرماندهان این گروه در کنار قاسم سلیمانی در شبکه‌ های اجتماعی و سایت‌های خبری منتشر شده که نشان از ارتباط نزدیک موسسان آن با نیروی «قدس» سپاه دارد.

۱۵- کتائب سید‌الشهداء
«کتائب سیدالشهداء» یکی از گردان‌ هایی است که از سال ۲۰۰۳ با نیرو‌های آمریکا در عراق می ‌جنگید و از سال ۲۰۱۱ نقش موثری در جنگ سوریه ایفا کرده است.
اعضای این گردان را شیعیان عراقی تشکیل داده‌اند و هدف خود از حضور در سوریه را محافظت از آرامگاه «حضرت زینب» اعلام کرده‌ اند.
براساس برخی گزارش ‌ها تاکنون ۳۰ تن از اعضای این گروه در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده ‌اند.
از ابومصطفی خزعلی به عنوان فرمانده این گردان و از «ابو الاء الولائی» به عنوان دبیرکل این گروه نام برده می‌ شود که تصاویر و اطلاعات چندانی درباره آن ها در دسترس نیست.
تلویزیون رسمی حکومت اسلامی ایران نیز مستندی درباره این گروه ساخته و پخش کرده است.

۱۶- «حرکة النجباء»
«جنبش مقاومت اسلامی حرکت حزب ‌الله النجباء» که به اختصار گردان «النجباء» نامیده می ‌شود را گروهی از شیعیان نزدیک به جمهوری اسلامی تشکیل داده ‌اند.
گردان «حزب ‌الله نجباء» همانند گردان «اباالفضل‌العباس» از زیرشاخه ‌های گروه «عصائب اهل الحق» بوده که فرماندهی آن را «شیخ اکرم الکعبی» از مشاوران و معاونان سابق «مقتدی صدر» برعهده دارد.
این گروه رابطه بسیاری نزدیکی هم با حزب ‌الله لبنان دارد و در سایت‌ های اینترنتی تصاویری از فرمانده آن با حسن نصر‌الله در سفری که به لبنان داشته، وجود دارد.
«ابوعیسی اقلیم» از فرماندهان نظامی حزب‌ الله لبنان مسئولیت اصلی آموزش نظامی این گروه در عراق را برعهده داشته است.
از این فرمانده حزب ‌الله نیز تصویری در کنار «الاکرم الکعبی» در سایت‌ های خبری منتشر شده است.
«ابوعیسی اقلیم» در پی حمله بالگرد‌های اسرائیل به یک کاروان نظامی حزب ‌الله لبنان در استان «قنیطره» سوریه به همراه جهاد مغنیه، یکی از فرمانده سپاه پاسداران و چند عضو دیگر حزب ‌الله کشته شد.
از «حرکة النجباء» اطلاعات زیادی در دست نیست، اما این گروه در تمجید از قاسم سلیمانی ویدیویی منتشر کرده است.
از «شیخ اکرم الکعبی» تصاویر مشترکی با قاسم سلیمانی منتشر شده است.
«حرکة النجباء» تنها گروهی است که در جریان جنگ با گروه «داعش» در عراق ادعا کرده پهپادی به نام «یسیر» به منظور شناسایی مناطق عملیاتی ساخته و به پرواز درآورده است.
از «یحیی الشبری» به عنوان نماینده «جنبش حزب ‌الله النجباء» در ایران نام برده می‌ شود که ۱۷ مارس سال ۲۰۱۵ در مراسمی که سفارت عراق در تهران برگزار کرد، حضور داشت.

١٧- گروه «حشد الشعبی»
البته مهم ‌ترین گروه متحد حکومت اسلامی در عراق است. بر اساس بخشنامه ای که آن را ابومهدی المهندس، معاون این گروه شبه ‌نظامی، صادر کرده، تشکیل نیروی هوایی در راستای دستورالعمل‌ های پنج سال پیش، «وظایف محوله» و «شرایط مربوط به منافع ملی» صورت گرفته است.
معاون حشد الشعبی همچنین «صلاح مهدی حنتوش» را به عنوان سرپرست واحد «نیروی هوایی» منصوب کرده است.
تاکنون گزارشی درباره چگونگی تجهیز این واحد نظامی جدید گروه حشدالشعبی منتشر نشده است ولی در طول‌ سال‌ های گذشته، مهم‌ ترین منبع تامین تسلیحات نظامی این گروه، نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶ گفته بود: «فرمانده حشدالشعبی توانست کلید درب انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی را در خدمت خودش بگیرد.»
به گفته سلیمانی، علی خامنه ای، «همواره تاکید داشتند دولت جمهوری اسلامی ایران از هرگونه کمکی به مردم عراق دریغ نکند و بر همین اساس وزارت دفاع ایران به صورت سه شیفت برای عراق سلاح تولید و به آن جا ارسال کرد.»
بخشنامه اخیر حشد الشعبی درباره تشکیل نیروی هوایی در حالی منتشر شده است که در ماه های‌ اخیر چندین حمله هوایی مشکوک علیه پایگاه‌ های این گروه صورت گرفت و برخی از آن ها به اسرائیل نسبت داده شد.
از اواخر تیرماه امسال، چند حمله هوایی مشکوک به پایگاه های نیروهای حشد‌ الشعبی موجب وارد شدن خسارات گسترده به این نیرو شده است. این حملات به طور عمده به اسرائیل نسبت داده می ‌شوند.
حمله هوایی علیه انبار راکت حشد الشعبی در آمرلی، واقع در استان صلاح ‌الدین، که ۲۸ تیر روی داد نخستین حمله از این نوع بود. به گزارش آسوشیتدپرس، کمیته تحقیق ارتش عراق بعدا اعلام کرد که در این انفجار «دو فرمانده ایرانی کشته شدند.»
پس از حمله آمرلی، به ترتیب انبار تسلیحاتی حشد الشعبی در پادگان «ابو منتظر محمداوی» (کمپ پیشین اشرف) در روز ۸ مرداد، انبار راکت ‌های پادگان «الصقر» در جنوب بغداد در شامگاه ۲۱ مرداد، و سرانجام پادگان نیروی هوایی «البلد» در استان صلاح‌ الدین در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد، شامگاه سه ‌شنبه ۲۹ مرداد منفجر شدند.
۳۰مرداد امسال، ابومهدی المهندس، جانشین رییس گروه حشد الشعبی در بیانیه ‌ای با مسئول دانستن آمریکا در حملات هوایی به پایگاه‌ های این گروه، گفت از امروز به بعد، هر اتفاقی که برای نظامیان آمریکایی رخ دهد، مقصر آن واشینگتن خواهد بود.
با این حال،‌ یک روز بعد، فالح الفیاض، رییس «حشد الشعبی»، اظهارات معاونش درباره نقش داشتن آمریکا در انفجارهای اخیر در زاغه ‌های مهمات این گروه را رد کرد.
فالح الفیاض با اشاره به تحقیقاتی که به دستور نخست وزیر عراق در این باره آغاز شده است گفت این تحقیقات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و در این مرحله تنها می ‌توان گفت که حملات اخیر «عواملی خارجی داشته است.»
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که ۲۸ مرداد در مورد انفجارهای صورت گرفته در پایگاه‌ های نیروهای متحد ایران در عراق گفته بود از نظر اسرائیل «ایران در هیچ جا مصونیت ندارد»، شامگاه پنج شنبه ۳۱ مرداد، صریحا گفت «ما علیه ایران در همه منطقه اقدام می ‌کنیم؛ نه فقط عراق.»
از سوی دیگر، به دنبال حملات اخیر در عراق، «ائتلاف فتح»، یکی از قدرتمندترین نیروهای سیاسی در پارلمان عراق، روز دوشنبه در بیانیه‌ ای خواستار خروج تمام نیروهای آمریکایی از این کشور شد.
ائتلاف فتح که جبهه ‌ای متشکل از بازوی سیاسی حشد الشعبی و چند گروه سیاسی شیعه عراقی است، اعلام کرد که آمریکا را مسئول حملاتی می ‌داند که به اسرائیل نسبت داده می شود. این ائتلاف می ‌گوید، این حملات «اعلام جنگ به عراق و مردم این کشور تلقی می ‌شود.»
ایران تاکنون واکنشی به حملات هوایی علیه مهم ترین گروه متحدش در عراق نشان نداده است.

اکنون حشد الشعبی و سپاه قدس حکومت اسلامی ایران، مشترکا هم در عراق و هم در ایران، معترضین را به شکل وحشیانه ای سرکوب می کنند و حتی تک تیراندازهای این نیروهای وحشی از بالای ساختمان ها، مستقیما به سر معترضین شلیک می کنند و می کشند. در حقیقت امروز به نوعی مبارزات مردم لبنان و عراق با مبارزات مردم ایران علیه حکومت اسلامی، تقویت کننده همدیگر محسوب می شوند.


ضرر و زیان هایی که حکومت اسلامی ایران بر جامعه ایران وارد کرد:
برآورد‌ها نشان می ‌دهد طی چهار روز نزدیک به ٥/١میلیارد دلار (با دلار ۱۲ هزار تومانی چیزی معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان) به اقتصاد کشور و ۹۰۰ میلیارد تومان در سه روز اول به کسب‌وکار‌های اینترنتی زیان وارد شده است.
وزیر ارتباطات حکومت اسلامی، اعتراف کرده که قطع اینترنت خسارات جبران ناپذیری برای حکومت دارد.
هم چنین بررسی‌ های سایت «نت‌بلاکز» که قطعی و اختلال در اینترنت را رصد می کند، نشان می‌ دهد که میزان خسارت ناشی از قطع اینترنت در ایران ظرف پنج روز گذشته بیش از ۳۰۶ میلیون دلار بوده است.
این رقم با توجه به دلار ۱۲۰۰۰ تومانی در ایران، معادل سه هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان است.
اینترنت در ایران ساعت شش عصر روز ۲۵ آبان به دستور شورای امنیت کشور که زیر نظر وزیر کشور است قطع شد و سطح دسترسی آن حداکثر پنج درصد بود.
عصر پنج شنبه ٢١ نومابر ٢٠١٩، اعلام شد که اینترنت در برخی از نقاط کشور به صورت محدود بازگشته است. سایت «نت‌بلاکز» می ‌گوید که سطح دسترسی به اینترنت در ایران اکنون به هشت درصد رسیده است.
روزنامه دولتی ایران، روز چهارشنبه ۲۹ آبان در صفحه اینترنتی خود گزارش داد که در سه روز اول اعتراض ‌های کشور ۲۳۳۳ میلیارد تومان به اموال عمومی خسارت وارد شد.
بر اساس این گزارش، تنها میزان خسارت‌ های وارده به ۴۵۰ بانک در چهار شهر، ۸۰ فروشگاه زنجیره‌ ای در مناطق مختلف کشور، تخریب ۱۲۰ آمبولانس و ۴۰ پایگاه اورژانس، ۱۸۰ جایگاه سوخت و خسارت به زیرساخت‌ های شهر اصفهان طی سه روز اول اعتراضات حدود ۲۳۳۳ میلیارد تومان بوده است.
این گزارش می ‌گوید هنوز برخی از استان ‌ها میزان خسارت‌های وارده را گزارش نکرده‌اند، اما خسارت‌ های وارده بر مواردی که گفته شد، برابر با ۷.۵ درصد از کل درآمدهای سالانه ناسی از افزایش قیمت بنزین است.
افزایش قیمت بنزین توسط دولت در بامداد ۲۴ آبان به موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران دامن زد.
خبرگزاری مهر میزان خسارت وارده بر پمپ بنزین‌ ها، شبکه اورژانس و شبکه بانکی کشور را به ترتیب ۶۴ میلیارد، ۶۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده است.
خسارت به فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد، خسارت به فروشگاه ‌های اینترنتی ۹۰۰ میلیارد تومان (به خاطر قطعی اینترنت) و خسارت به زیرساخت ‌های شهری اصفهان ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.


در نتیجه گیری تاکید کنم که شکل اعتراض و خیزش های سال‌ های اخیر، بیش از هر مسئله ای به بن‌ بست سیاسی، افزایش روزمره بی ‌اعتمادی عمیق به حکومت اسلامی و انباشت مطالبات، عدم توجه حکومت به اعتراض ها و عدم ذره ای آزادی، عدالت و رفاه عمومی است.
شعارهایی مانند «خامنه ‌ای حیا کن مملکتو رها کن» و«روحانی حیا کن مملکتو رها کن» همگی نشان دهنده اعتراض به کلیت حاکمیت و عدم توهم به جناح های بندی های آن و نارضایی عمومی و خشم عمیق مردمی است که هر روز بیش از گذشته با مشکلات زندگی در حکومت اسلامی دست و پنجه نرم می‌ کنند. مدرمی که روزانه شاهد بدتر شدن اوضاع در همه عرصه های اقتصاد، سیاسی، احتماعی و فرهنگی و از اشتغال در بازار کار گرفته تا محیط زیست، وضعیت زنان، جوانان و کودکان، بازنشستگان، خلق های تحت ستم و اقلیت‌ های مذهبی هستند.
واکنش های ارتجاعی و وحشیانه و سرکوبگری مسئولان حکومتی و نظامی و قضایی به اعتراض های مردمی، نشان چندانی از درک عمق نارضایتی و خشم مردمی ندارد. رهبر حکومت با «خونسردی» معترضین را «اشرار» می نامد و رییس جمهور آن ها را وابسته به عوامل خارجی. سخنگوی دولت ادعا می‌کند که عوامل خارجی به مخالفان «سلاح» داده است و تلویزون این حکومت، فیلمی را از نی نشان می دهد که در داعتراض ها دستگیر شده و از کردستان عراق وارد ایران شده است و… روشن است که اراجیفی از این قبیل، معرضین را خشمگین تر می کند تا در مقابل کشتار بی رحمانی ماموران امنیتی حکومت، به مرکز دولتی حمله کنند. قطعا در ادامه هیمن مردم خشمگین با اشغال پاسگاه های پلیس و قرارگاه های بسیج و سپاه و نیروی انتظامی مسلح خواهند شد و این بار مسلحانه در مقابل آدم کشان حکومتی از خود دفاع خواهند کرد! بنابراین، در چنین وضعیتی هرگونه اعتراض و اعتصاب و راه پیمایی و مبارزه مسلحانه حق طبیعی شهروندان معترض ایران است.
یک جنبش سراسری اجتماعی – سیاسی تمام‌عیار، از همین حرکت های کوچک و بزرگ آغاز می شود و گام به گام به مراحل عالی تر انقلابی می رسد و زمان سرنوشت ساز تعیین تکلیف یا حاکمیت آدم کش و غارتگر و تبه کار فرامی رسد. اکنون جامعه ما، آهسته آهسته اما پیوسته و افتان و خیزان به این مرحله نزدیک می شود.
هم چنین چالش اصلی در جنبش ‌های اجتماعی – سیاسی، مسئله تغییر توازن قوا است. ما این تغییر وسیع را نیز در همین چند روز اخیر شاهد بودیم. پتانسیل مبارزاتی و اعتراضی در جامعه ما به حدی بالاست که دولت نصف شب و در حالی که مردم در خوابند افزایش قیمت بنزین را اعلام می کند اما چند ساعت بعد صدها هزار انسان معترض به خیابان ها می ریزند و ٢٤ ساعت طول نمی کشد که هم شعارها سیاسی تر و رادیکل تر می کردد و کل حاکمیت را در برمی گیرد و هم رقم جمعیت معترض به میلیون ها شهروند بالغ می گردد و حکام قداره بند را غافلگیر می کند. این حرکت عظیم و بسیار تحسین برانگیز است. بی تردید مخالفان و نیروهای خواستار دگرگونی دارند به تغییر توازن نیرو به نفع خود نزدیک تر شده اند.و شانس آن‌ ها برای موفقیت هم بیش تر شده است.
اما شکی نیست که معترضان برای موفقیت بیش تر نیاز به تشکل های خود دارند. در این شرایط، هر نوع تشکل یابی و کار جمعی معنی و مفهوم واقعی و در عین حال عاجل دارد. اما تشکلی که بتواند از تفرقه و رقابت و چند دستگی جلوگیری کند تشکیل شوراهای محلات است. در این شوراها از مادران و پدران گرفته تا جوانان، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران، معلمان، دانش جویان، کارگران، بیکاران، بازنشستگان و فعالین سیاسی شرکت می کنند و در فضایی رفیقانه و صمیمی و آرامبا همدیگر تبادل نظر و مشورت و نهایت تصمیم گیری می کنند که به چه اقداماتی دست بزنند. در این شوراها، هسته های مختلفی هم چون برای تعیین و طرح شعارها، شناسایی دشمن و پیدا کردن نقاط ضعف نیروهای سرکوبگر حکومتی، تدارکات، یاری رسانی، خبررسانی و…، به وجود می آید و همه احتمالات و پیش بینی ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. هسته این شوراها می تواند در روابط عادی همسایه های یک محله، البته با در نظر گرفتن کلیه موازین امنیتی و مخفی شکل بگیرد و نمایندگان خود را برای هدایت مبارزه انتخاب کنند. نمایندگان این هسته ها می توانند در ارتباط با هم قرار گیرند و سطح شهر رابپوشانند.همگان می دانند که بدون تشکل نمی توان در مقابل نیروهای متشکل و تا دندان مسلح و هار حکومتی ایستادگی کرد. این شوراها باید بتوانند هم دردی و همبستگی نیروهای بزرگ‌ تر را به مشارکت عملی در جنبش بکشانند. فقط در این صورت است که جنبش همگانی، سراسری، قدرتمند و سرکوب ‌ناپذیر می‌ شود و به مثابه یک نیروی اجتماعی – سیاسی تعیین‌ کننده به حرکت درمی ‌آید.
این که حکومت اسلامی با مشت آهنین و با کشتار بی سابقه مردم در برابر این جنبش از حاکمیت و منافع اقتصادی و سیاسی خود دفاع می کند حرکت جدیدی نیست و در تمام طول تاریخ بشر، تحولات اجتماعی – سیاسی کمابیش در همه جهان چنین بوده است. درو واقع دیکتاتورها به آسانی از حاکمیت و منافع خود دست برنمی دارند. مهم تر از آن، عزم شهروندان جامعه ای است که برای تغییرات بنیادی و به عقب راندن حکومت از سر راه پیشروی جنبش خود دارند و وحشت و تزلزلی است که سرانجام به صفوف حاکمیت تحمیل کرده است. سرانجام حکومت اسلامی، محکوم به نابودی توسط مردم آزادی خواه، برابری طلب و عدالت جو است.
نگاهی کلی به نیروهای دخیل در اعتراضات اخیر، ترکیب آن ها، مضمون و محتوا و جهت ‌گیری شعارهای شش روز اخیر، که سیاست هایحکومت اسلامی در داخل و منطقه را هدف قرار دادند؛به خوبی نشان می ‌دهد که معترضان در ایران هم آمادگی دارند و هم از هر فرصت به عنوان یک بهانه برای نشان دادن مخالفت ‌شان با کلیت سیاست‌ ها و ساختار حکومت اسلامی، به خوبیبهره می ‌گیرند. البته که این رویکرد تازه نیست و ریشه در تجارب مباراتی چند دهه اخیر دارد و هر بار بیش از پیش قوی تر و رادیکال تر ظاهر می گردد! خلاصه کلام، کلی حکومت اسلامی، به زور کلی پس از جنایات اخیرش، آن پایگاه ضعیفی هم که در میان مردم متوهم مذهبی داشت از دست داد و اکنون تنها نیروهای بسیجی و سپاه و دار و دست حکومتیان در کنار این حکومت هستند.
شنبه دوم آذر ١٣٩٨ – بیست و سوم نوامبر ٢٠١٩

ضمائم:
*لطفا این فیلم را به دقت نگاه کنید و در سطح وسیعی هم توزیع کنید.
در لینک زیر، فیلم توحشی را نشان می دهد که بسیج و پاسدار و لباس شخصی ها و نیروهای گارد ویژه درجریان اعتراض به تقلب انتخابات در سال ١٣٨٨ در تهران به وجود آوردند و اکنون در آبان ١٣٩٨ نیز همین سیاست تخریب اموال عمومی مردم و مغازه ها و خانه های مردم و ماشین های شخصی را تکرار کرده اند. در این فیلم،صحنه های کوتاهی از توحش هفته گذشته همین نیروها در جریان قیام مردم به بهانه بنزین، اما علیه تمام سرکوب ها، سانسورها، بیکاری، گرانی، فقر و هم چنین مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز در این فیلم گنجانده شده است. یعنی مامورین آدم کش حکومتیجنایات سال١٣٨٨1388خودرا علیه مردم حق طلب و معترض، شدیدتر در قیام هفته گذشته تکرار کردند:
www.pyknet.net/1398/04azar/02/page/98.mp4

*در فیلم زیر می بینید که حکومت اسلامی همانند سال ١٣٨٨ که حدود ٢٠ میلیادر دلار پول نقد و شکمش طلا، از ثروت های عمومی جامعه را از ایران خارج و به ترکیه انتقال داده بود فیلم آن نیز در شبکه های اجتماعی در دسترس است این بار نیز، همان دزدی ها و غارتگری هایش را تکرار کرده است و یک نمونه اش در دبی، گیر افتاده است.
مقامات امنیتی فرودگاه بین المللی دبی، محموله دلارسرقت شده از خزانه ايرانمان راتصرف می کنند
١٧٠میلیارد دلاركه دریک هواپیما خصوصی ايرانى، به همراه ٣مقام ايـرانى به سرپرستی دیپلمات های حکومت اسلامی، که قصد قاچاق به یک کشور اروپایی را داشتند.
إمارات گفته بـه زودی نام ديپلمات هاى حکومت اسلامی ايران را افشا خواهد کرد:
https://www.facebook.com/omar.minaei.1/videos/2484130765164298/?t=9

*اسامی ٨٥ تن از جان باختگان هفته گذشته اعتراض های ایران:
در قیاماخیر مردم ایران، دست کم۲۵۱تن کشته ۳۷۰۰تن مجروح و ۷۰۰۰تن دستگیر شدند. اسامی ۸۵تن از جان باختگان قیام در شهرهای مختلف ایران.
اسامی ۸۵تن از شهیدان عبارتند از:
۱- تهران مینا شیخی
۲-تهران گلناز سمسامی
۳- تهران – اسلامشهر ایمان رسولی
۴- تهران – اسلامشهر محسن جعفرپناه
۵- تهران – اسلامشهر آرش کهزادی
۶- تهران – اسلامشهر محمدمهدی حقگوی
۷- تهران – شهریار رضا حسن وند
۸- تهران – شهریار ابراهیم محمد پور
۹- تهران – شهریار آزاده ضربی
۱۰- تهران – شهریار مهدی پاپی
۱۱- تهران – شهریار حسین قدمی
۱۲- تهران – شهریار مهدی دائمی
۱۳- تهران – شهریار احسان شیری
۱۴- تهران – شهریار میلاد نجهوند
۱۵- تهران -شهریار……. مومنی
۱۶- تهران – بهارستان فاطمه حبیبی
۱۷- تهران – بهارستان گل آقا نوری
۱۸- تهران علی بهبودی
۱۹- اهواز محمدرضا عسافی زرگانی
۲۰- اهواز حمزه سواری
۲۱- بهبهان محمد حسین قنواتی
۲۲- بهبهان مهرداد دشتی زاده
۲۳- بهبهان احسان عبدالله نژاد
۲۴- بهبهان محمود دشتی‌زاده
۲۵-بهبهان احمد حشم دار
۲۶- بهبهان شبنم دیانی
۲۷- بهبهان……. تدین
۲۸- بهبهان فرزاد انصاری (فرزاد تز می‌پور)
۲۹- ماهشهر خانم عتقی
۳۰- خرمشهر میثم منیعات
۳۱- خرمشهر میلاد حمیداوی
۳۲- خرمشهر میثم عبدالوهاب عدگی‌پور
۳۳- خرمشهر خالد منیعات
۳۴- خرمشهر علی غزلاوی
۳۵- خرمشهر ابراهیم مطوری
۳۶- خوزستان هادی قربانی
۳۷- شوشتر احمد موسوی جعاوله
۳۸- آبادان علی بغلانی
۳۹- ماهشهر…. حطاوی
۴۰- ماهشهر قاسم باوی
۴۱- ماهشهر محمد خالقی
۴۲- ماهشهر عدنان هلالی
۴۳- ماهشهر مجتبی عبادی
۴۴- ماهشهر منصور دریس
۴۵- ماهشهر عباس(رضا) عساکره
۴۶- ماهشهر احمد خواجه آلبوغلی
۴۷- اهواز میثم مجدم
۴۸- ماهشهر محمد خالدی
۴۹- ماهشهر علی خواجه آلبو علی
۵۰- شیراز -کلار رسول قویمی
۵۱- شیراز مهدی نکویی علی آبادی
۵۲- شیراز رضا جعفری
۵۳- شیراز مجید هاشمی
۵۴- شیراز عبدالله قویمی
۵۵- شیراز….. پارسایی
۵۶- شیراز….. پارسایی
۵۷- سنندج مظفر صیفی
۵۸-بوکان شلیر دادوند
۵۹- بوکان هیوا نادری
۶۰- سنندج علی بغلانی
۶۱- سیرجان روح الله نظری فتح آبادی
۶۲- مریوان مهران تاک
۶۳- مریوان بهروز ملکی
۶۴- مریوان شاهو ولیدی
۶۵- مریوان عثمان نادری
۶۶- مریوان دانیال استواری
۶۷- مریوان ادریس بیواره
۶۸- مریوان عثمان احمدی
۶۹- مریوان آرین رجبی
۷۰- جوانرود حمزه نقدی
۷۱- جوانرود یونس هوشنگی
۷۲- جوانرود کاوه رضایی
۷۳- جوانرود جبار تجاره
۷۴- جوانرود سلمان رحمانی
۷۵- جوانرود کاوه محمدی
۷۶- جوانرود ابراهیم مرادی
۷۷- جوانرود…. عزیز (کارمند شهرداری)
۷۸- جوانرود مبین عبداللهی
۷۹- جوانرود عمران ولیدی
۸۰- کرمانشاه مظفر ظهیری
۸۱- کرمانشاه نادر بیراموند
۸۲- کرمانشاه محمد میرزایی
۸۳- کرمانشاه مظفر وطن دوست
۸۴- کرج شهرام معینی
۸۵-تبریز علی حسینی

اینرا هم بخوانید

پلیس آلمان را تحت فشار قرار دهیم تا اسامی شبکه جاسوسی حکومت اسلامی را علنی کند! بهرام رحمانی

هنگام دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات – تروریست حکومت اسلامی در آلمان، او دو دفترچه به …