کارشناسان سازمان ملل خواهان آزادی فعالان زن شدند

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای حکم زندان طولانی برای مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی را محکوم کرده و ضمن تاکید بر حق تجمع و اعتراض مسالمت‌آمیز، خواهان آزادی فوری آنها شده‌اند.

این شخصیت‌های حقوق بشری که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران هم در میان آنهاست، گفته‌اند: “به مقام‌های ایرانی یادآوری می‌کنیم که اقدام مدافعان حقوق زنان در به چالش کشیدن حجاب اجباری، کاری در دفاع از حقوق بشر تضمین‌شده در سطح جهان است.”

خانم‌ها کشاورز، عربشاهی و آریانی، پس از انتشار ویدئویی از آنها دادگاهی شدند.این سه نفر در واگن زنانه متروی تهران به زنان دیگر گل می‌دادند. آنها در این ویدئو پوشش مورد پذیرش مقام‌های حکومت ایران را نداشتند و موهایشان دیده می‌شد.مخالفت‌ها با حجاب اجباری در سال‌های اخیر در ایران بالا گرفته، به ویژه از زمستان ۱۳۹۶ که موجی از حرکت اعتراضی زنان جوان، مشهور به “دختران خیابان انقلاب”، با برداشتن روسری در مکان‌های عمومی به راه افتاد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، دوبراوکا سیمونوویچ، گزارش ویژه خشونت علیه زنان، احمد شهید، گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده و همچنین مسکرم گست تچانه، رئیس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، از جمله امضاکنندگان نامه هستند.

آنها می‌گویند بازداشت‌ها و برخوردها با فعالان حقوق زنان در هفته‌های اخیر در ایران بالا گرفته است و این مقام‌ها نگرانی‌هایشان را به اطلاع مقام‌های حکومت ایران هم رسانده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است! معیشت اساتید را تامین کنید!

وبسایت حکومتی« شفقنا» به نقل از آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه …