کارگران در هفته ای که گذشت

انترناسیونال 773

چالش به آتش کشیدن فیش های حقوقی از جانب معلمان شاغل و بازنشسته، فراخوان بازنشستگان به تجمعی سراسری در مقابل مجلس اسلامی، دور جدیدی از اعتصابات سراسری کارگری از جمله سرتیتر های مهم اخبار اعتراضات کارگری در این هفته است که انعکاسی از فضای پر التهاب محیط های کارگری و کل جامعه است.

چالش به آتش کشیدن فیش های حقوقی

چالش به آتش کشیدن فیش های حقوقی، کارزاری است که اخیرا از سوی معلمان شاغل و بازنشسته در اعتراض به حقوقهای زیر خط فقر به راه افتاده است. معلمان که سالهاست با اشکال مختلف و در سطح سراسری اعتراض خود را به تبعیض ها و حقوقهای نجومی مقامات حکومتی و به سطح بسیار نازل و چند بار زیر خط فقر بودن حقوقهای خود و اختلاس ها و دزدی ها اعلام داشته اند، در روزهای اخیر با فیش های حقوقی مبنی بر افزایش تنها ۶ تا ۱۰ درصدی حقوقها برای سال جاری روبرو شدند. البته طبق روال می بایست این احکام در فروردین ماه داده میشد و تعویق آن به زمزمه های اعتراض دامن زده بود. در اعلام این تصمیم تاخیر کردند تا در این ایام تعطیل مدارس، راحت تر بتوانند جلوی اعتراضات معلمان بایستند. اما با اعلامش به این صورت، موجی از خشم و نفرت در میان معلمان دامن زده شد. معلمان با کارزار به آتش کشیدن و پاره کردن فیش های حقوقی شان جواب این گستاخی حکومت را میدهند.

در این کارزار معلمان شاغل و بازنشسته از شهرهای مختلف، با اسم و رسم خود در مقابل دوربین قرار گرفته و با گفتن اینکه این فیش های حقوقی حق ما نیست، حق ما داشتن یک زندگی انسانی است، ما به این تحقیر آشکار تن نخواهیم داد، فیش های حقوقی خود را به آتش کشیده و تمامی همکارانشان را در سراسر ایران به این چالش فرا میخوانند. این کار در شیراز در روز بیست و چهارم تیرماه طی  تجمعی اعتراضی از سوی معلمان و بصورت جمعی صورت گرفت.  کلیپ های اعتراضی معلمان در این کارزار تا هم اکنون سرو صدای زیادی به پا کرده و به موضوع داغ بحث در گروههای تلگرام تبدیل شده است.

معلمان در تجمعات اعتراضی پی در پی خود بارها با شعارهایی چون خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون اعتراض خود را به حقوقهای چند بار زیر خط فقر اعلام کرده اند. افزایش ٦ تا ١٠ درصدی حقوق آنها در سال جاری آنهم با افزایش سرسام آور نرخ ارز و سقوط بیسابقه ارزش ریال، یک تصمیم جنایتکارانه در قبال زندگی و معیشت جمعیت میلیونی معلمان شاغل و بازنشسته است. در پاسخ به این تصمیم بیشرمانه معلمان با ابتکار جالب “چالش آتش زدن فیش های حقوقی” به میدان آمده و اعلام کرده اند که اجازه نمیدهند که باز هم زندگی و معیشتشان مورد حمله و چپاول قرار گیرد و به ادامه اینهمه فقر و بی تامینی تن نخواهند داد. کارزار به آتش کشیدن فیش های حقوقی که در مدیای اجتماعی شکل گرفته است، یک ابتکار جالب مبارزاتی  از سوی معلمان است که رو به جامعه اعلام شده و اولتیماتومی به حکومت است.

معلمان یک بخش معترض و پیشرو جامعه هستند که با مبارزاتشان در یک دهه اخیر الگوهای خوبی از اعتراض را بدست داده اند. چالش به آتش کشیدن فیش های حقوقی نمونه اخیر آنست. معلمان با مبارزاتشان در طول تمام این سالها توانسته اند ممکن بودن بر پایی تجمعات و اعتصابات  بزرگ سراسری را عملا در برابر چشم جامعه قرار دهند. معلمان در اعتراضاتشان با شعارهایی چون خط فقر ٥ میلیون، حقوق ما یک میلیون، حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، بیمه کارآمد درمان رایگان است، تحصیل رایگان برای همگان، معیشت، منزلت، حق مسلم ماست، پلاتفرم مطالباتی خوبی در برابر جامعه قرار داده و خواستهای خود را اعلام داشته اند. امروز نیز معلمان با چالش به آتش کشیدن فیش های حقوق اعتراض کل جامعه را علیه زندگی زیر خط فقر نمایندگی میکنند.

کارزار معلمان در مقطع سیاسی امروز که کل جامعه در التهاب مبارزه میسوزد و مردم با قیامهای شهری خود به میدان می آیند، جایگاه مهمتری پیدا میکند. از جمله این کارزار بار دیگر به گفتمان بر سر خواست سراسری افزایش دستمزد ها به بالای خط فقر و اعتراض علیه فاصله عمیق طبقاتی در جامعه و حقوقهای نجومی و دزدی ها و بچاپ بچاپ های حکومتیان که موضوع اعتراض کل جامعه است، وسیعا دامن زده است. این کارزار اعتراض سراسری علیه دستمزدهای زیر خط فقر و برای داشتن یک زندگی انسانی را به جلو آورده است. این کارزار به همه کارگران و بخش های مختلف جامعه راه نشان میدهد. وسیعا به این کارزار بپیوندیم. از خواست معلمان و اعتراض آنان حمایت کنیم. خصوصا اینکه به  آتش کشیدن فیش های حقوقی در تجمعات اعتراضی، همان کاری که معلمان در شیراز کردند، یک ابتکار جالب در اعتراض علیه فقر است، نظیر این حرکت را میتوان در تمام شهرها به راه انداخت. جالب توجه اینجاست که بازنشستگان برای تجمع سراسری روز ٣١ مرداد تدارک می بینند و یکی از موضوعات اعتراض در تجمع آنان اعتراض به همین موضوع خواهد بود. وسیعا اطلاع رسانی کنیم.

فراخوان بازنشستگان به تجمع سراسری در مقابل مجلس

بازنشستگان برای ساعت ده صبح روز سی و یکم تیرماه و برای پیگیری خواستهایشان به تجمع در مقابل مجلس فراخوان داده اند. بازنشستگان مثل همیشه با پوسترهای زیبایی که با نوشتن شعارهایشان بر روی خواستهایشان را اعلام کرده اند و با اعلام حضورشان تحت عنوان “همه می آییم” به  گفته خود در تدارک برپایی یک تجمع “عظیم” سراسری هستند. وسیعا اطلاع رسانی کنیم. در شرایطی که جامعه علیه فقر و تبعیض و نابرابری به پا خاسته و حق داشتن زندگی ای انسانی را فریاد میزند، در شرایطی که مردم هر روز در این شهر و آن شهر بر سر مسائل پایه ای معیشتشی شان بپا خاسته و چشم اندازی از قیامهای شهری را در مقابل خود داریم، تجمعات سراسری کارگری و اعتصابات سراسری آنان نقش مهمی در تعمیق این مبارزات و متحد شدن کارگران و کل مردم حول خواستهای سراسری شان دارد.

بازنشستگان با مبارزاتشان در سالهای اخیر و با شعارهای اعتراضی شان علیه فقر، علیه تبعیض و نابرابری و علیه بساط دزد سالار حاکم، اعتراض کل جامعه را به توحش سرمایه داری حاکم اعلام کرده اند، مبارزات و خواستهای بازنشستگان شایسته بیشترین حمایت هاست.

کارگران بسوی اعتصابات سراسری

اولتیمام  سه هزار مهماندار، و کارگر برقکار و تعمیر کار راه آهن در اعتراض به اخراج خود از کار، اعتصاب سراسری کارگران خط و ابنیه راه‌آهن با هزاران کارگر در کنار اعتراضات هر روزه کارگری در کارخانجات مختلف در سراسر کشور، فضای اعتراض امروز در محیط های کارگری است. این در حالیست که کامیونداران بدلیل پاسخ نگرفتن خواستهایشان از اول مرداد ماه اعلام اعتصاب سراسری کرده اند. آنها در دور قبلی توانستند در ١٨٠ شهر دست به اعتصاب بزنند و دامنه اعتراضاتشان بسیار فراتر رفت و به برخی از کارخانجات نیز کشیده شد. مجموعه این اتفاقات نوید بخش در پیش بودن دور گسترده ای از اعتصابات سراسری کارگری است. با ایجاد کمیته های اعتصاب صف خود را برای اعتصابات سراسری کارگری سازمان دهیم. در متن پرتپش  اعتراضی جامعه، اعتصابات سراسری کارگری ضربه مهلکی بر پیکر حکومت اسلامی است. پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری.

 

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …