کارگران در هفته ای که گذشت

همبستگی گسترده جهانی در برابر سرکوبگریهای رژیم اسلامی

“شبکه سندیکایی جهانی همبستگی و مبارز” متشکل از هشتاد سندیکا و تشکل کارگری، طی نامه ای حمایتی خطاب به مقامات حکومتی ایران بازداشت و آزار و اذیت بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و زندانیان هفت‌تپه را محکوم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان شد. “شبکه سندیکایی جهانی همبستگی و مبارز” در نامه حمایتی خود به دستگیری های روز جهانی کارگر و ادامه بازداشت ٤ نفر از آنان ندا ناجی، آنیشا اسداللهی، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری، به ادامه پیگرد دیگر دستگیرشدگان اول مه  که بطور موقت با قید وثیقه آزاد شده اند  و احضار آنان به دادگاه اعتراض کرده است. در این نامه همچنین به فشارهای درون زندان به این دستگیرشدگان و محرومیت آنان از دسترسی به وکیل و قرار دادن آنان در سلولهای انفرادی و بعد نیز  ضرب و شتم ندا ناجی و انتقال او و عاطفه رنگریز به بند ویژه زندانیان جرائم عادی اعتراض شده است.

بخش دیگر نامه حمایتی “شبکه سندیکایی جهانی همبستگی و مبارز” به بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه اختصاص دارد. در این بخش از نامه این نهاد کارگری با اشاره به اعتصاب غذای ساناز الله یاری و امیرحسین محمدی فرد در اعتراض به پیگرد و تداوم بازداشت‌شان، اعتراض خود را به ادامه بازداشت خودسرانه  آنان از ژانویه ٢٠١٩ ، به عدم  دسترسی آنان به وکیل و به متهم کردنشان به اتهاماتی امنیتی ای چون«تجمع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذيب» و «عضويت در يک گروه با فعالیت علیه امنیت ملی» اعلام کرده است.

موضوع دیگر این نامه اشاره به دستگیری مجدد اسماعیل بخشی بعنوان  کارگران نماینده محبوب و منتخب کارگران نیشکر هفت تپه و سپیده قلیان دانشجوی مبارز مدافع کارگران در ۲۰ ژانويه و در پی افشای شکنجه شدنشان در زندان در اواخر سال ۲۰۱۸ است. این قسمت از نامه با اشاره به تحت فشار قرار داشتن بخشی و قلیان برای پس گرفتن اظهاراتشان به خطر شکنجه شدن مجدد آنان هشدار می دهد. در خاتمه در نامه حمایتی “شبکه سندیکایی جهانی همبستگی و مبارز” در محکومیت سرکوبگری های رژیم اسلامی چنین آمده است:”ما سازمان‌های سنديکايی امضا کننده اين نامه اين اعمال سرکوب‌گرايانه و اذيت و آزارهای غیرقابل تحمل علیه سنديکالیست‌ها و فعالین مدافع حقوق کارگران را قويا محکوم می‌کنیم. از رژيم ايران می‌خواهیم که به پیمان‌های بین‌المللی که دولت ايران امضا کرده، از جمله حق ايجاد تشکل‌های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب، و حق قراردادهای جمعی، احترام بگذارد. ما قويا خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری همه سنديکالیست‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالین زندانی هستیم.”. ترجمه و بازنشر متن کامل این نامه را میتوانید در گروه تلگرامی سندیکای واحد مشاهده کنید.

همچنین در این هفته  دو اتحادیه کارگری یونیفور در کانادا و کانلوتا-سی اس پی (اتحادیه کارگری و مردمی برزیل) در همبستگی با بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و اول ماه مه و کارگران زندانی در ایران پیام همبستگی داده اند. در بخشی از پیام همبستگی اتحادیه کارگری یونیفور چنین آمده است: “به نمایندگی از طرف یونیفور، بزرگترین اتحادیه کارگران بخش خصوصی کانادا با بیش از ۳۱۵ هزار عضو، نگرانی خود را از دستگیری مجدد و زندانی کردن خانم آنیشا اسدالهی و ادامه حبس سه زن دیگر، عافطه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری، اعلام می کنیم.”. در نامه همبستگی این اتحادیه کارگری به سرکوبگری های حکومت اسلامی در قبال اعتراضات کارگری که بعضا مواردی از تهدید جانی برای فعالین کارگری و بازداشت شدگان را در بر داشته است اشاره کرده است. در این نامه از جمله به دستگیرهای اول مه و ادامه بازداشت ها و فشارهای درون زندان بر روی دستگیر شدگان، به تعقیب قضایی افرادی از سندیکای واحد، به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی، نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و روزنامه نگاران مستقل و مدافع حقوق کارگران سپیده قلیان، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، اشاره شده است. در خاتمه این اتحادیه در نامه حمایتی خود با خواست پایان یافتن تعرضات جمهوری اسلامی به کارگران و مردم ایران و آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان بر پیوستن خود به حمایت های جهانی علیه این سرکوبگری ها تاکید کرده و مینویسد:” کارگران حق دارند ازشرایط مناسب شغلی، آزادی تشکل، مذاکرات جمعی منصفانه و بدون هیچگونه آزار و اذیت، ارعاب، تهدید و خشونت برخوردار باشند. ما به بسیاری از اتحادیه های کارگری جهانی از جمله اینداستریال، یونی، آی تی اف و بسیاری دیگرمی پیوندیم و هدف قرار دادن و بد رفتاری با فعالین کارگری و مدافعین حقوق انسانی را محکوم می کنیم و با جنبش کارگری در ایران همبستگی خود را اعلام می نماییم.”. رونوشت این نامه به محمد السدی، مدیر بخش بین المللی و عدالت اجتماعی یونیفور ارسال شده  است.

نامه حمایتی دیگر از کارگران ایران خطاب به خامنه ای و نهاد قوه قضاییه جمهوری اسلامی و شورای عالی حقوق بشر از سوی کانلوتا- سی اس پی(اتحادیه کارگری و مردمی برزیل) است. این اتحادیه تحت عنوان ” درخواست در مورد زندانیان سیاسی” اعتراض خود را به تداوم بازداشت دستگیر شدگان اول مه و نیشکر هفت تپه  اعلام کرده و خواستار آزادی فوری آنان و پایان دادن به پیگردهای قضایی رژیم اسلامی شده است. دو بند دیگر مورد تاکید در این نامه در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه علیه سندیکای واحد بخاطر مبارزاتشان و نیز تاکید بر حق تجمع، حق اعتصاب و حق تشکیل آزادنه اتحادیه ها و سازمانهای کارگری است. در بخش پایانی این بیانیه چنین آمده است:”ما همچنین آگاهیم که ایران زیر بار فشار تحریمهای غیرقانونی آمریکا است و این باعث تضعیف اقتصاد ایران و بدتر شدن شرایط زندگی کارگران شده است. ما معتقدیم که این بازداشتها و پیگردهای قضایی هم‌راستا با این تحریمهای جنایتکارانه در ضدیت با مردم ایران عمل می کنند.”.

علاوه بر حمایت های بین المللی کارزار برای آزادی بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و دستگیر شدگان اول مه  در داخل ایران با قدرت به جلو میرود. از جمله امضای طومارهای اعتراضی در همبستگی با آنها ادامه دارد. علاوه بر بیانیه های حمایتی تشکلهای مختلف کارگری در حمایت از آنان، در هر هفته کارگران و فعالین اجتماعی به اشکال مختلف همبستگی خود را با آنان اعلام میکنند. برای مثال در در روز ۴ مرداد تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران که در همبستگی با جعفر عظیم زاده رییس هیات مدیره این اتحادیه با خانواده او دیدار داشتند و خواستار آزادی وی و تمامی فعالین کارگری و اجتماعی در بند و رفع اتهامات امنیتی آنان شدند. شرکت کنندگان در این دیدار از جمله بر آزادی بی قید و شرط و فوری  بازداشت شدگان اول ماه مه  تاکید کرده و ادامه پیگرد شرکت کنندگان در تجمع روز جهانی کارگر را محکوم نمودند. همچنین در روز ٨ مرداد گروهی از کارگران و فعالین کارگری در سنندج با برپایی گلگشت و بدست گرفتن عکس بازداشت شدگان هفت تپه و اول مه همبستگی خود را با آنان اعلام کردند .

کارزار برای آزادی بازداشت شدگان هفت تپه و اول ماه مه ، کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات و برای آزادی کارگران زندانی و تمامی زندانیان سیاسی، کارزارهای جامعه علیه سرکوبگریهای حکومت اسلامی است. با چنین کارزارهاییکارگران و مردم معترض در برابر سرکوبگری های حکومت ایستاده اند و از حقوق پایه ای خود چون حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع و حق برگزاری مراسم روز جهانی کارگر به عنوان حقوق مسلم همه کارگران و مردم دفاع میکنند. باید وسیعا به این کارزارها پیوست.

به پاس حمایتی جهانی میخواهیم اعتصاب غذا را پایان دهید

سپیده قلیان از دوم مرداد ماه در اعتصاب غذا بسر میبرد. امیر حسین محمدی فرد و ساناز الله یاری نیز از روز ١٣ تیر ماه در اعتراض به عدم تبدیل قرار بازداشتشان به وثیقه و عدم دست یابی ساناز به خدمات پزشکی در اعتصاب غذا هستند. سپیده قلیان در رابطه با اعتصاب غذایش اعلام کرد که پیام اعتصاب آنها هماهنگی و همفکری علیه ظلمی است که بر زندانیان سیاسی و خانواده های آنها روا داشته می‌شود. سخن من به این عزیزان اینست که پیام شما را جهانیان شنیدند. امروز صفی از آزادیخواهی و انسانیت در کنار شما هستند، به پاس حمایتی جهانی از شما میخواهیم به اعتصاب غذای خود خاتمه دهید. ما به سهم خود میکوشیم صدای شما در سطح جهان باشیم.

دادگاه سپیده قلیان و اسماعیل بخشی باید علنی برگزار شود

فرزانه زیلابی و سید جمال الدین حیدری منش وکلای  اسماعیل بخشی و سپیده قلیان درخواست دارند که برای موکلینشان دادگاه علنی برگزار شود. در بخشی از نامه سرگشاده آنها با استناد به قوانین خود جمهوری اسلامی چنین آمده است: ” از آنجا که قبلا برنامه تلویزیونی و یک سویه  طراحی سوخته از تلویزیون پخش شده و اتهامات فراوانی به موکلین نسبت داده است؛ به جهت تنویر افکار عمومی و نظارت جامعه بر روند دادرسی، خواهان برگزاری علنی جلسه محاکمه هستیم تا حداقل خبرنگاران اجازه حضور در جلسه را داشته و آحاد جامعه در جریان رسیدگی دادگاه قرار گیرند.”. و این درخواست اسماعیل بخشی و سپیده قلیان بود هنگامیکه نمایش مهندسی شده طراحی سوخته از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگران نیشکر هفت تپه، سپیده قلیان که در کنار اسماعیل بخشی علیه شکنجه و زندان ایستاد و امروز صدای اعتراض زندانیان علیه ظلم و بیحرمتی در زندان است و  امیر امیر قلی، امیر حسین محمدی فرد، ساناز الله یاری از اعضای نشریه گام که به جرم دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه در زندانند، از دیماه تا کنون در بازداشت بسر میبرند. دادگاه آنان و دو متهم دیگر این پرونده علی نجاتی عضو سندیکای نیشکر هفت تپه که به جرم دست داشتن در اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه تحت پیگیرد است و عسل محمدی عضو دیگر نشریه گام در روز ١٢ مرداد بر پا میشود. جمهوری اسلامی همه آنها را با اتهامات سنگین امنیتی در زندان نگاهداشته و میخواهد به محاکمه بکشد. تمامی این بازداشت ها، احضار کردنها و بازپرسی ها اجزایی از  پرونده سازی های کذایی حکومت و تکمیل مستند مفتضحانه “طراحی سوخته ” اش، علیه اسماعیل بخشی و علیه مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه صورت گرفته است. کارزار حمایت از بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه، کارزار صف آزادیخواهی و برابری طلبی است که در برابر این تعرضات ایستاده است و دستاوردهایش را ارج میگذارد. اسماعیل بخشی صرفا یک فرد نیست. بلکه او نماینده جنبشی است که با مبارزات جانانه کارگران نیشکر هفت تپه سر بلند کرد و دارد هر روزه در کف خیابان سرمایه داری حاکم را با کل بساط سرکوب و شکنجه و چپاول و غارتش به چالش میکشد. این جنبشی است که آلترناتیوش اداره شواریی است. به زندان کشیدن اسماعیل بخشی و سپیده قلیان ها این جنبش را نمیتواند عقب زد. امروز این جنبش است که فریاد اعتراضش علیه بیدادگاههای حکومت بلند شده و خواستار برگزاری دادگاههای علنی است. نمونه اش طومار اعتراضی صفی از معلمان با این خواست است. دادگاه اسماعیل بخشی و تمامی بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه باید علنی برگزار شود.

معلمان در تدارک تجمعات سراسری

معلمان شاغل و بازنشسته در٩ استان تهران، البرز، اصفهان، آذربایجان‌شرقی (تبریز)، آذربایجان‌غربی (ارومیه)، گیلان (رشت)، خوزستان (اهواز)، کردستان (سنندج + مریوان) و کرمانشاه (کرمانشاه) برای ساعت ده صبح روز ١٤ مرداد فراخوان به تجمع در مقابل مراکز آموزش و پرورش را داده اند. آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات یک خواست فوری آنهاست. علاوه بر آن معلمان بر تحصیل رایگان برای همه کودکان و پایان دادن به کالای شدن آموزش و لغو مدارس خصوصی تاکید داشته و در همین راستا هم اکنون کارزاری  با عنوان”شهریه ندهید” در جریان است که خانواده دانش آموزان و تمامی مردم را مورد خطاب قرار داده است. بعلاوه معلمان بر افزایش حقوقها به بالای خط فقر ٧ میلیونی و درمان رایگان تاکید کرده و خواستار یک زندگی انسانی هستند. معلمان با مبارزاتشان نقش برجسته ای در جلو آوردن این مطالبات در صدر خواستهای کل جامعه و اعتراض علیه شکاف عظیم طبقاتی و حقوقهای نجومی، علیه دزدی ها و اختلاس ها و علیه سرکوبگری های حکومت داشته اند. از خواستها و مبارزات آنان وسیعا حمایت و پشتیبانی کنیم.

در عین حال معلمان با سازمانیابی در گروههای تلگرامی و در تشکلهایشان و برگزاری اعتصابات و تجمعات موفق سراسری راهنمای خوبی برای همه مردم هستند. از درستها و تجارب آنها باید آموخت. در اعتراض به کالایی شدن آموزش و در دفاع از حق کودکانمان برای برخورداری از حق تحصیل رایگان و با کیفیت در مدارسی امن و شاد و انسانی، در اعتراض به شکاف عظیم طبقاتی در سطح جامعه و برای داشتن زندگی ای انسانی، در اعتراض به امنیتی کردن مبارزات و با خواست آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران زندانی، معلمان دربند و همه زندانیان سیاسی و برای جلوتر آوردن خواستهای سراسری ای چون درمان رایگان و ایجاد تسهیلات لازم برای تامین مسکن همصدا با معلمان در تجمعات روز ١٤ مرداد شرکت کنیم.*

انترناسیونال 827

شهلا دانشفر

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …