کارگران رسمی نفت به استقبال تجمع سراسری ۹ تیر میروند.کارگران غیر رسمی نفت وارد اعتصاب شده اند

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره 2. روز ۳۱ خرداد کارگران رسمی فلات قاره منطقه خارک، با دست نوشته هایی با مضمون همه با همیم حمایت خود را از اعتراضات همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک اعلام داشتند. کارگران پایانه های نفتی در روز ۲۸ خرداد بعد از دریافت حقوق و کاهش سطح مزدشان بدون بارگذاری استیت و به نشانه اعتراض به تفسیر دلبخواهی  و تبعیض در افزایشات عمومی ۱۴۰۰، دست از کار کشیدند. اعتراض این کارگران به نحوه افزایشات مزدی در سال ۱۴۰۰ و پایین آمدن قدرت خریدشان است.

کارگران رسمی نفت مصوبه مربوط به نحوه افزایش مزدی سال ۱۴۰۰ را تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند و در این رابطه در ۲۰ اردیبهشت و ۵ خرداد تجمعات اعتراضی سراسری برپا کردند. این کارگران بدلیل عدم پاسخگوئی به خواستهایشان فراخوان به تجمعی سراسری  در نهم تیر ماه را داده اند.  بدنبال این اولتیماتوم شرکت گاز با  عقب نشینی کوچکی حقوق کارگران را افزایش داده است. اما کارگران  میگویند که آنها مطالبات بسیاری دارند که هنوز پاسخ نگرفته است و با اعلام اینکه تجمع سراسری روز نهم تیر بر جای خود باقیست بر برخی مطالبات فوری شان از جمله  حذف کامل محدودیت ها منجمله محدودیت ۲/۵ ، حذف سقف حقوق و پرداخت تمامی آیتم های مزدی ، حذف محدودیت سنوات بازنشستگی(ملقب به پاداش بازنشستگی) و پاسخ دادن به تمامی مطالبات اعلام شده شان تاکید کرده و اعلام کرده اند که از هیچکدام از مطالباتشان کوتاه نخواهند آمد.

کارگران پیمانی نفت نیز در اعتراض به عدم اجرایی شدن وعده های داده شده در سال گذشته و با  تاکید بر خواستهایشان اولتیماتوم به از سر گیری اعتصابات سراسری شان را داده اند و از روز ۲۹  تیر در مراکزی از نفت با خواست افزایش دستمزدها وارد اعتصاب شده اند. کارگران پیمانی نفت در پالایشگاهها، پتروشیمی ها و نیروگاهها طی بیانیه ای با امضای “شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت” با اعلام اعتصاب سراسری خود بر خواستهای زیر تاکید کرده اند:

افزایش سطح مزد پایه کارگران نفتی به ۱۲ میلیون و اینکه مزد هیچ کارگری نباید از این سقف پایین تر باشد، پرداخت بموقع حقوقها در هر ماه، داشتن امنیت شغلی و  دائمی شدن قراردادهای کاری و کوتاه شدن دست پیمانکاران،  لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی، ایمن شدن محیط کار و تجهیز مراکز کاری به امکانات سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز و دستگاههای تهویه هوا به میزان مورد نیاز، بالا بردن استاندارد بهداشتی در خوابگاهها و اماکن عمومی چون دستشویی ها و حمام و … ، پایان دادن به امنیتی کردن محیط های کار و داشتن حق تشکل، تجمع و اعتراض.

کارگران غیر رسمی نفت همچنین حمایت قاطع خود را از همکاران رسمی خود و فراخوان آنها به  تجمع اعتراضی در ۹ تیر اعلام کرده اند. از خواستها و مبارزات کارگران نفت باید فعالانه حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ خرداد۱۴۰۰،  ۲۱ ژوئن  ٢٠٢١

لیست مراکز اعتصابی در نفت، پالایشگاهها و نیروگاهها:

– 30 خرداد اعتصاب کارگران سینا پالایش در جزیره قشم

– 29 خرداد اعتصاب کارگران پیمانی جوشکار مخازن کروی پتروشیمی بوشهر و ماشین سازی اراک

– 29 خرداد اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت فراب در نیروگاه بیدخون

-29 خرداد اعتصاب کارگران پیمانی در عسلویه

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …