کارگران و هشت مارس، روز جهانی زن

امروز هفدهم اسفند برابر با هشت مارس روز جهانی زن است. به این مناسبت تشکلهای مختلف معلمان، کارگران و بازنشستگان طی قطعنامه ها و بیانیه هایی روز جهانی زن را گرامی داشتند و بر برابری زن و مرد و حقوق انسانی زنان تاکید کردند. کارگران در مراکزی چون نیشکر هفت تپه با بیانیه های خود به استقبال روز جهانی زن رفتند و به تبعیضات و تحجر و ستمگری بر زنان اعتراض کردند. همچنین از سوی برخی چهره های جنبش کارگری پیامهایی به مناسبت هشت مارس داده شد. نمونه هایی از بیانیه ها و پیامهای شادباش هشت مارس عبارتند از:

بیانیه مشترک چند تشکل و گروه مستقل از کارگران، معلمان، بازنشستگان به امضای فعالین حقوق زن کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، گروه اتحاد بازنشستگان، ندای زنان ایران، گروه معلمان و کارگران ۱۹ اسفند، گروه بازنشستگان مستقل تهران، شورای بازنشستگان ایران،  بیانیه ای از کارگران نیشکر هفت تپه مندرج در کانال مستقل آنها،  بیانیه عمومی از سوی تشکلهای کارگری و گروهایی از فعالین کارگری و عرصه های مختلف اجتماعی از جمله انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیانیه گروههایی از بازنشستگان از جمله کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، گروه اتحاد بازنشستگان،گروه بازنشستگان مستقل تهران، شورای بازنشستگان ایران، و بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و کانون های صنفی معلمان

همچنین چهره هایی چون محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته، پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران ، و مژگان باقری ازمعلمان شناخته شده در شیراز به مناسبت هشت مارس پیام دادند و این روز را گرامی داشتند.

شورای هماهنگنی تشکلهای صنفی فرهنگیان در بیانیه خود به این مناسبت از جمله چنین میگوید ” .. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به تمام زنان و مردان برابری خواه به‌ویژه زنان ایران و زنان معلم، زنان فعال صنفی ، زنان زندانی سیاسی به‌ویژه معلمان زندانی زن روز جهانی را تبریک می‌گوید و خواهان رفع تبعیض از ساختار حقوقی و سیاسی در راستای برابری حقوق زنان و مردان است. شورا ضمن استقبال از حضور پرشور زنان معلم در عرصه کنشگری صنفی و آموزشی از تمام فعالان زن که احضار شده یا مورد بازجویی قرارگرفته و زنان زندانی معلم حمایت می‌کند. ما خواهان آزادی تمام زنان زندانی سیاسی به‌ویژه زنان معلم خانم‌ها ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ ، معصومه عسگری، عالیه اقدام دوست و زهرا محمدی هستیم. حکم زندان خانم نصرت بهشتی باید لغو شود و پرونده زنان معلم خانم‌ها مریم کبیری، سارا سیاهپور، فرنگیس نسیم پور، مریم زیرک، فرزانه ناظران‌پور ، شبنم بهارفر و فاطمه بهمنی مختومه گردد. بی‌شک این سرکوب‌ها مانع پیشروی جنبش معلمان و کنشگری زنان معلم نخواهد شد. “

کارگران نیشکر هفت تپه در بیانیه خود از جمله اعلام کرده اند: “در ایران که قوانین جزائی و خانواده و کار همه برعلیه زنان هستند، وظیفه ما بیشتر و سنگین تر است. محیطی که در آن تنفس و کار می کنیم را بشدت برعلیه زنان ساخته اند. کارگران برای جامعه ای برابر مبارزه می کنند. روز جهانی زن روز برابری زن و مرد است، روز آموزش کارگری است، روز احترام به تاریخ مبارزات انسانهای بزرگی است که پیشرفت و ترقی فکری و فرهنگی را سبب شدند، روز مقابله با جهالت مردسالاری، روز مقابله با فرهنگ ضد زن، روز اتحاد قویتر و مقابله با تبعیض جنسیتی است. روز جهانی زن را به همکاران زن و همه زنان و مردان برابری طلب در ایران و جهان تبریک می گوئیم”.

این جنب و جوش گسترده در هشت مارس امسال و گرامیداشت این روز به عنوان یک روز سراسری اعتراض، گویای فضای پیشرو و رادیکال در میان کارگران و معلمان و بازنشستگان و همبستگی طبقاتی در میان بخشهای مختلف جامعه است.

زنده باد هشت مارس روز جهانی زن

مستحکم باد پیوند تمام بخشهای طبقه کارگر علیه ستم و تبعیض

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۸ مارس  ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …