کانادا خواستار توضیح دولت ایران درباره مرگ «کاووس سیدامامی» در زندان شد

رادیو آمریکا:وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت شرایط بازداشت کاووس سیدامامی خواستار توضیح دولت ایران درباره مرگ او در زندان اوین شد.

کاووس سیدامامی، جامعه شناس، استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست، اوایل بهمن ماه بازداشت شد و حدود دو هفته بعد خبر خودکشی او در زندان به خانواده او اعلام شد. دستگاه قضایی ایران اتهام او و ۹ نفر دیگری که همزمان بازداشت شدند را جاسوسی تحت عنوان فعالیت زیست محیطی اعلام کرد. آقای سیدامامی تابعیت دوگانه کشور کانادا را نیز داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا روز دوشنبه ۲۵ بهمن در بیانیه‌ای گفت: «یک کانادایی فوت شده است. ما انتظار داریم که دولت ایران اطلاعات و توضیحاتی درباره شرایط و وضعیت این تراژدی ارائه کند.»

به گفته او، دولت کانادا پیشتر نیز نگرانی خود را از شرایط این پرونده به دولت ایران اعلام کرده بود.

وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که دولت این کشور از تمام توان خود برای گرفتن اطلاعات درباره این پرونده استفاده خواهد کرد.

در اوایل دهه هشتاد خورشیدی نیز مرگ زهرا کاظمی، عکاس ایرانی – کانادایی در بازداشتگاه زندان اوین موجب واکنش دولت کانادا شد. در جریان آن پرونده، با پافشاری دولت وقت، دستگاه قضایی ناچار به تحقیق درباره مرگ خانم کاظمی شد و علت مرگ در زندان را برخورد جسم سخت با سر عنوان کرد. گفته شده بود که بازجویی از خانم کاظمی را شخص سعید مرتضوی یا بازجوی زیرنظر او به عهده داشت.

حال مرگ مشکوک یک ایرانی کانادایی دیگر در بازداشتگاه اوین انتقاد دولت کانادا را به دنبال داشته و وزیر خارجه آن کشور خواستار توضیح دولت ایران شده است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …