کانادا می‌گوید از ابتدای سال جاری میلادی از ورود «۷۸ مقام ایرانی» به خاک خود جلوگیری کرده است

آژانس خدمات مرزی کانادا می‌گوید از ورود ده‌ها مقام جمهوری اسلامی به این کشور ممانعت کرده و در حال بررسی روابط احتمالی بیش از ۱۰۰ نفر از ایرانی‌های مقیم کانادا با حکومت ایران است.

این نهاد رسمی کانادا روز یکشنبه ۱۲ آذرماه در ادامه گفته است که پرونده ۹ ایرانی نیز به اداره مهاجرت این کشور ارجاع شده تا درباره پذیرش آنها تصمیم‌گیری شود.

کانادا در پی سرکوب خونین اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ناقضان حقوق بشر در ایران اعمال کرد و ورود مقامات دخیل در سرکوب‌ها و ده‌ها هزار عضو سپاه پاسداران به این کشور ممنوع شد.

پیشتر انتشار تصاویری از مرتضی طلایی، رییس پلیس پیشین تهران، در کانادا به موجی از انتقادها منجر شد و فعالان حقوق بشر و بسیاری از ایرانی‌های مقیم کانادا مدعی شدند که این کشور به «بهشتی برای مقامات ارشد جمهوری اسلامی» تبدیل شده است.

مرداد ماه امسال نیز انتشار تصاویری از حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت اول حسن روحانی، در خیابان‌های مونترال کانادا به همراه خانواده‌اش در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی در بین ایرانیان در کانادا در پی داشت.

این تصاویر در حالی منتشر شد که مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی وقت کانادا، روز ۲۴ آبان سال گذشته از ابلاغ ممنوعیت دائمی ورود به کانادا برای حدود ده هزار نفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران خبر داده بود.

چند هفته بعد، مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، خبر ممنوعیت ۳۶ ماهه آقای قاضی‌زاده هاشمی برای اقامت یا وورد به این کشور را اعلام کرد.

آژانس خدمات مرزی کانادا روز یکشنبه به شبکه سی‌بی‌سی گفته است که امسال تا ۲۰ نوامبر، این نهاد به درخواست ویزای ۱۷ هزار و ۸۰۰ ایرانی رسیدگی کرده و از صدور روادید برای ۷۸ مقام جمهوری اسلامی امتناع کرده است.

این نهاد کانادایی همچنین گفته است که طی امسال تحقیقات بر روی ۱۴۱ پرونده ایرانیان مقیم کانادا به ظن ارتباط با جمهوری اسلامی آغاز شده، تاکنون ۳۸ پرونده مختومه شده است و تحقیقات بر روی دیگر افراد ادامه دارد.

شبکه سی‌بی‌سی می‌نویسد دولت حاکم لیبرال تحت فشار اپوزیسیون محافظه‌کار و جامعه ایرانیان کانادا، تحت فشار است تا تدابیر سخت‌گیرانه‌تری علیه جمهوری اسلامی بگیرد و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

دولت کانادا اعلام کرده است نیروی قدس سپاه پاسداران را در سال ۲۰۱۷ به لیست گروه‌های تروریستی اضافه کرده، اما قرار دادن کل مجموعه سپاه در لیست گروه‌های تروریستی مطابق با قوانین کشور نیست و حتی اگر این کار انجام شود، تنها «جنبه نمادین» دارد.

روابط ایران و کانادا در پی هدف قرار گرفتن پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین توسط موشک‌های سپاه در دی‌ماه ۱۳۹۸ و کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله شهروندان کانادایی، به شدت تیره شده است.

به رغم گذشته حدود چهار سال، جمهوری اسلامی از همکاری برای شفاف‌سازی در این حادثه سر باز زده است.

وزیر امنیت عمومی کانادا نوامبر پارسال اعلام کرد جمهوری اسلامی رژیمی است که «به شکل سیستماتیک در ترور و نقض حقوق بشر» دست دارد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مجمع تشخیص مصحلت: برداشت جریمه از حساب زنان در لایحه عفاف و حجاب مغایر اقتصاد مقاومتی است!

شبکه شرق، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر …