کانادا گروه راست‌گرای حامی ترامپ را ‘تروریستی’ اعلام کرد

کانادا گروه آمریکایی راست‌گرای افراطی “پسران مغرور” (پراد بویز) را در فهرست “تروریستی” خود قرار داده است. این تصمیم به دولت کانادا اجازه می‌دهد علاوه بر مسدود کردن دارایی‌های مرتبط با این گروه، اعضای آن را هم به اتهام خشونت و خرابکاری تحت تعقیب قرار دهد.

بیل بلیر، وزیر امنیت عمومی کانادا ضمن اعلام این خبر گفته مشارکت و “نقش حیاتی” اعضای این گروه در حمله روز ششم ژانویه به کنگره آمریکا، در اتخاذ این تصمیم از سوی اتاوا موثر بوده است.

پراد بویز یک گروه راست‌گرای افراطی است که تمام اعضای آن مرد و مخالف مهاجرت هستند. این گروه سابقه رویارویی خشونت‌بار در رویدادهای سیاسی را دارد.

گوین مک‌اینز، یکی از بنیان‌گذاران مجموعه رسانه‌ای وایس که شهروند کاناداست در سال ۲۰۱۶ به تاسیس پراد بویز کمک کرد. هر چند نشریه وایس در چهار سال گذشته تلاش کرده مواضع خود را از آقای مک اینز و گروه پراد بویز جدا کند.پراد بویز مواضع خود را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا؛ لیبرترینیسم (اختیارگرایی) و باورهای سنتی جنسی همسو معرفی می‌کند.

نام این گروه در جریان نخستین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن در ماه اکتبر گذشته هم برجسته شد. آنجایی که آقای ترامپ از سوی مجری مناظره و جو بایدن تحت فشار قرار گرفت که مستقیما راست‌گرایی افراطی و گروه‌های سفیدپوست‌پرست را محکوم کند و آقای ترامپ در واکنش به اعضای این گروه گفت: “پراد بویز- کنار بایستید و آماده بمانید”.

اعضای این گروه این اظهارات آقای ترامپ را در میان خود چنین تفسیر کردند که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از آنها خواسته بوده که خود را آماده کنند. هر چند کمی بعد آقای ترامپ یک بار دیگر تلاش کرد با محکوم کردن خشونت و نژادپرستی، خود را از این گروه مبرا کند.

افزودن نام این گروه در فهرست تروریستی کانادا تنها یک هفته پس از آن روی داد که وزرات امنیت داخلی آمریکا با صدور “بالاترین هشدار امنیتی” نسبت به وقوع حملات خشونت‌بار گروه‌های تندرو این کشور، از خطرات “تروریسم داخلی” ابراز نگرانی کرد.

روز چهارشنبه، سوم فوریه، وزیر امنیت عمومی کانادا هم از “رشد تهدیدهای برانگیخته از مواضع ایدئولوژیک و افراطی‌گرایانه” در این کشور ابراز نگرانی کرد.

پراد بویز در کانادا هم شاخه دارد در حالی که پیش‌تر تصور می‌شد این گروه در این کشور متلاشی و متفرق شده است.در جریان یورش ششم ژانویه به کنگره آمریکا، دست‌کم دو نفر از مهاجمان کانادایی بودند که با وجود بسته بودن مرزها میان دو کشور توانسته بودند خود را به واشنگتن، پایتخت آمریکا برسانند. در تصاویر مربوط به این حمله هم دست‌کم یک پرچم کانادا در دستان مهاجمان دیده شد.

کانادا نخستین کشوری است که گروه پراد بویز را یک تشکیلات “تروریستی” طبقه‌بندی می‌کند.این کشور پیش‌تر دو گروه راستگرای افراطی دیگر آمریکا، یعنی بیس و جبهه اتم‌وافن را در فهرست تروریستی خود قرار داده بود.کانادا روی هم ۶ گروه نئونازی و معتقد به برتری نژاد سفید را در “فهرست تروریستی” خود قرار داده است. این در حالی است که تا پیش از سال ۲۰۱۸ هیچ کدام از این گروه‌ها به عنوان “تهدید تروریستی” ارزیابی نمی‌شدند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

مجمع تشخیص مصحلت: برداشت جریمه از حساب زنان در لایحه عفاف و حجاب مغایر اقتصاد مقاومتی است!

شبکه شرق، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر …