کاهش نظامیان آمریکایی در عراق

رادیو فردا:روند کاهش نظامیان آمریکایی در عراق پس از اعلام پیروزی بر داعش «آغاز شد»

منابع غربی می‌گویند که به دنبال اعلام پیروزی در نبرد با گروه «خلافت اسلامی» (داعش) در عراق روند کاهش نظامیان آمریکایی از این کشور آغاز شده است.

یک سخنگوی دولت عراق نیز روز دوشنبه ۱۶ بهمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت خروج بخشی از نظامیان آمریکایی آغاز شده ولی این به معنای شروع روند خروج کامل آنها نیست.

منابع غربی گفتند طی هفته گذشته هر روز ده‌ها تن از سربازان آمریکایی با اسلحه و تجهیزات خود به افغانستان منتقل شده‌اند.

یک خبرنگار آسوشیتدپرس در پایگاه نظامی الاسد واقع در غرب عراق خروج نظامیان آمریکایی را مشاهده کرده است. منابع غربی که به خاطر مقررات نخواستند نام آنها در این گزارش قید شود حاضر نشدند رقم دقیق سربازان آمریکایی را که از عراق خارج شده‌اند، مشخص کنند.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ادامه حضور نیروهای ائتلاف متناسب با شرایط و نیازهای عملیاتی و در هماهنگی با حکومت عراق ادامه خواهد یافت».

پس از انتشار گزارش مربوط به خروج بخشی از نظامیان آمریکایی، سخنگوی دولت عراق گفت: «نبرد علیه داعش پایان یافته و در نتیجه میزان حضور نظامیان آمریکایی کاهش خواهد یافت».

یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر عراق گفت بر اساس توافقی که با آمریکا صورت گرفته است حدود ۶۰ درصد از نظامیان آن کشور از عراق خارج خواهند شد. براساس این طرح، حدود چهار هزار نظامی آمریکایی برای ادامه آموزش ارتش عراق در این کشور باقی خواهند ماند.

در گزارش ماه نوامبر وزارت دفاع آمریکا اعلام شد که در پایان ماه دسامبر ۲۰۱۷ حدود هشت هزار و ۹۰۰ نظامی آمریکایی در عراق مستقر بودند.

آمریکا اولین حملات هوایی خود به گروه «خلافت اسلامی» را در اوت ۲۰۱۴ آغاز کرد.

این حملات در آن زمان یک عملیات «محدود» توصیف شد ولی با توجه به ضعف ارتش عراق در عقب راندن نیروهای داعش، حضور نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای ائتلاف در عراق افزایش یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که کاهش نظامیان آمریکایی در عراق درست چند ماه قبل از برگزاری انتخابات در این کشور صورت می‌گیرد و حضور نظامیان آمریکایی همواره یکی از مسائل اختلاف برانگیز در عرصه سیاست عراق بوده است.

حیدر العبادی که قصد دار برای یک دور دیگر نخست‌وزیر باقی بماند همواره برای ایجاد تعادل بین مناسبات با دو متحد عمده عراق یعنی ایران و آمریکا که منافع و سیاست‌های متضادی دارند تحت فشار بوده است.

با وجودی که حمایت‌ ارتش آمریکا در پیروزی‌های بزرگ عراق علیه گروه «خلافت اسلامی» نقش حیاتی داشته است، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران خواستار خروج نیروهای آمریکایی هستند. ولی حیدر العبادی در گذشته گفته است ارتش عراق سال‌ها به کمک‌های آموزشی آمریکا نیاز خواهد داشت.

خروج نظامیان آمریکایی از عراق در عین حال پس از آن آغاز می‌شود که وزارت دفاع آمریکا در راهبرد جدید امنیتی خود اعلام کرد مقابله با افزایش قدرت چین و روسیه به نسبت مبارزه با تروریسم در اولویت دارد.

دولت عراق پس از سه سال نبرد با پیکارجویان در غرب و شمال غربی کشور بالاخره در دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی کامل بر «خلافت اسلامی» را اعلام کرد. این گروه در اوج قدرت خود تقریبا یک سوم از خاک عراق را تصرف کرده بود.

اینرا هم بخوانید

از ابتدای امسال تا کنون، ۹۸ کولبر در استان کردستان کشته و زخمی شده‌اند.

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون، ۹۸ کولبر در استان کردستان کشته و زخمی شده‌اند.۶ …