کتک‌خوردن معترضان در سخنرانی اردوغان در نیویورک

بی بی سی:فیلمی از مراسم سخنرای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نیویورک منتشر شده است که نشان می‌دهد گروهی از معترضان که تلاش کرده‌اند مراسم را قطع کنند، کتک خورده‌اند و از هتل بیرون انداخته شده‌اند.‏

این مراسم پنج‌شنبه ۲۱ سپتامبر در هتل ماریوت مارکی نیویورک برگزار شد و فیلم آن روز جمعه بیرون آمده است.معترضان گفته‌اند که هدفشان محکوم‌کردن علنی سیاست‌های آقای اردوغان در ترکیه، سوریه و عراق بوده است.آنها در این مراسم رئیس‌جمهوری ترکیه را “تروریست” خواندند.

رجب طیب اردوغان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود.از این فیلم منتشرشده معلوم نیست آیا کسانی که معترضان را کتک می‌زدند، صرفا شرکت‌کنندگان حامی رجب طیب اردوغان اند، یا بین آنها محافظان رئیس‌جمهوری ترکیه یا نیروهای حفاظتی مراسم هم هستند.معترضان تصاویری از این درگیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در بین معترضان کسانی هم پرچم گروه شبه‌نظامی کردی، “یگان‌های مدافع خلق” (ی‌پ‌گ) را در دست داشته‌اند.دولت ترکیه این گروه کردی را هم‌بسته با “حزب کارگران کردستان” (پ‌ک‌ک) می‌داند که از دید آنکارا یک گروه “تروریستی” حساب می‌شود. پ‌ک‌ک در چند دهه اخیر برای خودمختاری مناطق کردنشین ترکیه مبارزه می‌کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سال‌های اخیر و در جریان نبرد علیه داعش بارها گفته است که مخالف هم‌پیمانی آمریکا با گروه ی‌پ‌گ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی است.

در فیلم منتشرشده می‌توان صدای هواداران آقای اردوغان را شنید که نام او را فریاد می‌زنند؛ احتمالا برای محوکردن صدای معترضانی که او را “تروریست” می‌خوانند.

مگان بودت، یکی از این معترضان، در توییتر نوشته است که او را از هتل “بیرون انداختند”.

او توییت کرده است: “بله. من با پرچم ی‌پ‌ج ایستادم… مرا از صندلی برداشتند و بیرونم کردند. بعضی دوستانم برای مدت کوتاهی سوال و جواب شدند.”

ی‌پ‌ج یک گروه نظامی کردی است که همه اعضای آن زن اند؛ به نوعی معادل تمام‌زنانه ی‌پ‌گ.

گیسور سیمونارسون، یک کاربر دیگر در توییتر، عکس‌هایی توییت کرده است از فیلمی که به نظر می‌رسد کسی از شرکت‌کنندگان یا ناظران ضبط کرده باشد و در آن می‌توان دید که با خشونت به چند معترض در این سخنرانی حمله شده است.

خلیل دمیر، یکی از شاهدان، گفته دیده است مردی که سخنرانی آقای اردوغان را قطع کرد، روی زمین خوابانده شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، آقای دمیر گفته بعدا بیرون هتل محل برگزاری مراسم، یک مرد دیگر را هم دیده که به او دست‌بند زده بودند و کف زمین بوده است.

اداره پلیس نیویورک گفته است که حدود ۵ معترض “برای مدت کوتاهی بازداشت شدند” ولی کسی دست‌گیر نشده است.

آن‌چه روز پنج‌شنبه در نیویورک رخ داد، ماجرای دیگری در ماه مه در واشنگتن، پایتخت آمریکا را زنده کرده است. آن زمان گروهی از معترضان به رجب طیب اردوغان بیرون ساختمان محل اقامت سفیر ترکیه در آمریکا تجمع کرده بودند و این تجمع به درگیری بین هواداران و مخالفان رئیس‌جمهوری ترکیه انجامید.

دادستانی واشنگتن، پایتخت آمریکا، ۱۹ نفر از جمله ۱۵ مامور امنیتی ترکیه را به ظن حمله به تظاهرکنندگان در آن ماجرا متهم کرده است.

پلیس پایتخت این واقعه را “حمله خشونت‌آمیز به تظاهرات‌کنندگانی که مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کردند” توصیف کرد و آمریکا هم در این باره سفیر ترکیه در واشنگتن را فرا خواند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پی‌گرد افراد مرتبط با آن درگیری‌ها را یک “رسوایی” برای نظام قضایی آمریکا خواند و در جریان سفرش به نیویورک، به یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در این باره از او “پوزش خواسته است”.

مایکل فلین، کسی که دونالد ترامپ در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش در سمت رئیس شورای امنیت ملی آمریکا گماشت ولی کمی بعد وادار شد او را کنار بگذارد، تا قبل از آغاز به کار با دولت جدید، با ترکیه قراردادی برای لابی‌کردن به نفع آنها در واشنگتن داشته است. مراوده‌هایی که در ماه‌های اخیر زیر ذره‌بین رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است.

اینرا هم بخوانید

حمایت سندیکاهای کارگری چهار کشور اروپا از تجمع همبستگی با کارگران ایران در شهر ژنو سوئیس

شماری از سندیکاها و تشکل های کارگری چهار کشور اروپایی حمایت خود را از تجمع …