کربلا،ده‌ها زخمی در درگیری مراسم اربعین

دو مقام امنیتی عراق سه‌شنبه ۱۵ مهرماه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند در جریان درگیری بین نیروهای امنیتی و زائران در مراسم اربعین در کربلا دست‌کم ۵۰ نفر زخمی شدند.

طبق این گزارش، درگیری زمانی روی داد که گروهی از زائران معترض تلاش داشتند وارد محوطه استقبال در نزدیکی مرقد شوند.

این گروه از زائران بنرها و تصاویر کشته شدگان در اعتراضات سال گذشته در عراق را حمل می‌کردند و شعارهایی علیه دولت عراق سر می‌دادند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، شبه نظامیان مسئول انتظامات کوشیدند که مانع ورود این زائران به مرقد امام حسین و درگیری شدن آنها با دیگر زائران شوند. در همین حال، نیروهای پلیس نیز به این محل اعزام و با این گروه از زائران درگیر شدند.

طبق این گزارش تعدادی از نیروهای شبه نظامی محافظ مرقد نیز زخمی شدند.

مقتدی صدر نیز این اقدام معترضان در جریان مراسم را محکوم کرده و گفته است، گروهی از «نیروهای انحرافی» و «نفوذی‌ها» قصد سواستفاده از مراسم مذهبی داشتند.خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، هم این گروه از معترضان در جریان مراسم اربعین را «گروه انحرافی» نامیده است.

ایرنا می‌گوید این گروه از زائران وابسته محمد « الصرخی»، روحانی عراقی، و «یمانی» بودند و قصد داشتند با «شعارهای سیاسی» وارد «باب القبله» شوند که نیروهای امنیتی با شناسایی آنها از ورود آنها جلوگیری کردند.

گفته می‌شود که محمد الصرخی از مخالفان آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق و همچنین مخالف جمهوری اسلامی، است

بغداد هفته گذشته شاهد تجمع معترضان به مناسبت سالگرد اعتراضات سال گذشته (اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰) عراق بود. به گزارش آسوشیتدپرس٬ معترضان به دولت سه هفته مهلت داده‌اند تا خواسته‌های آنها را برآورده کند و گرنه دوباره اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت.

اعتراضات سال گذشته به فساد دولتی و بیکاری، همچنین نفوذ ایران در عراق صدها کشته بر جای گذاشت. عادل عبدالمهدی٬ نخست‌وزیر کشور نیز در پی اوج‌گیری اعتراضات مجبور به استعفا شد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …