کردستان عراق: اعتراضات کوبنده مردم علیه سران حکومت اقلیم کردستان

چهارشنبه ١٢ آگوست؛ در شهرهای قه لادزی، سلیمانیه در پارک آزادی و در شهر کلار اعتراضات مردم علیه دزدی و فساد سران اقلیم کردستان وضعیت بد حقوق، علیه فقر و بیکاری و درد و رنجی که حکومت اقلیم به مردم کردستان عراق تحمیل کرده است دست به اعتراض زدند. بحران مرگبار کرونا، کمبود امکانات پزشکی و کمبود کادر درمانی و بیمارستانها خود نیز شرایط زندگی را بر مردم ده چندان سخت و تلخ کرده است.
در قه لادزی مردم خشمگین به دفتر گوران حمله کرده و آن را به آش کشیدند و دفاتر حزب دموکرات کردستان عراق را سنگباران کردند.
در شهر هه ولیر حزب دمکرات کردستان عراق با نظامی کردن شهر و دستگیری های وسیع مانع تجمع اعتراضی در این شهر شد.
در چند سال گذشته و بویژه در سال جاری اعتراضات مردم در کردستان عراق علیه فساد و دزدی، علیه پرداخت نکردن حقوق ها، علیه فقر و وضعیت بد زنذگی و بیکاری جاری بوده. مردم میگویند ما این سیستم مورائیکی احزاب ناسیونالیستی ـ اسلامی و عشیره ای حکومت اقلیم کردستان را نمیخواهیم.
در کردستان عراق بیکاری و مردم فقیر تا نزدیک به هشتاد درصد افزایش پیدا کرده است. کارگران بیکار و توده وسیعی از مردم از داشتن حقوق پایه و امکانات دارویی و پزشکی محروم هستند. گرانی و افزایش قیمتها هر روز بیشتر میشود. در عوض سران حکومت اقلیم کردستان در محلات مرفه نشین با ثروتهای میلیون دلاری زندگی میکنند. در اروپا و امریکا بزرگترین شرکت های تجاری را با پولهای غارت شده از سفره و زندگی مردم را ایجاد کرده اند.
در عراق از اکتبر سال ٢٠١٩ در بغداد، بصره، ناصریه ، نجف و کربلا و … اعتراضات مردم در میدانهای تحریر علیه سیستم موزائیکی مذهبی و قومی، علیه بیکاری و نداشتن تامین زندگی، در جریان است. اعتراضات مردم در عراق در میدیای اجتماعی و رسانه ها و فکار عمومی در سطح ین المللی مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

در تظاهرات قه لادزی زن مبارز و معترض میگوید؛
بخاطر پدر و مادرم
آمدم
چهار روز است
نان نخورده اند.
مادرم امروز گفت: دخترم گرسنه ام.
گفتم مادرجان من هم گرسنه ام.
بعد زبانش را نشان می دهد.
نسان نودینیان
٢٣مرداد ١٣٩٩

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …