کرد‌ها ترکیه را به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه متهم کردند

مقامات کرد‌های شمال‌ سوریه امروز ترکیه را به استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه متهم کردند.

تشکیلات نیمه خودگردان کرد شمال سوریه، امروز پنج‌شنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر ماه در بیانیه‌ای اعلام کردند که ترکیه از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده است.

آنها می‌گویند که آنکارا با نقض آشکار قوانین و معاهدات بین‌المللی، از سلاح‌های نامتعارفی چون مواد منفجره حاوی فسفر سفید و ناپالم علیه کرد‌های شمال سوریه استفاده کرده است.

با این حال، “حُلُوصی آکار”، وزیر دفاع ترکیه، با تکذیب این خبر می‌گوید که نیرو‌های نظامی این کشور از هیچ گونه سلاح نامتعارف علیه کرد‌های شمال سوریه استفاده نکرده اند. وی تأکید می‌کند که همه می‌دانند ترکیه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

باید یادآوری کرد که گروه‌های شبه‌نظامی بسیاری که از سوی ترکیه آموزش دیده و مسلح شده اند نیز در کنار ارتش این کشور، در تهاجم به خاک سوریه حضور دارند.

خبرگزاری های معتبر حاضر در منطقه، از جمله خبرگزاری فرانسه، و همچنین دیدبان حقوق بشر سوریه، هنوز اتهامات کرد‌های سوریه علیه نیرو‌های نظامی ترکیه را تأیید نکرده اند اما از افزایش تعداد زخمی‌ها در این منطقه خبر داده اند.

تشکیلات نیمه خودگردان کرد شمال سوریه همچنین امروز خواستار ایجاد یک “راهرو بشردوستانه” برای تخلیه غیر‌نظامیان و زخمی‌های شهر رأس‌العین شده اند. این شهر در حال حاضر به محاصره نیروهای ارتش ترکیه درآمده است.

عملیات ارتش ترکیه علیه کرد‌های شمال سوریه روز چهار شنبه ۹ اکتبر آغاز شد و جنگ همچنان در این منطقه ادامه دارد. گفته می‌شود تاکنون دست کم پانصد نفر در این جنگ کشته و بیش از سیصد هزار نفر نیز آواره شده اند.

تهاجم نظامی ترکیه علیه سوریه در حالی وارد نهمین روز خود شده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر ادامه عملیات در شمال سوریه تاکید و هرگونه طرح آتش بس و مذاکره را رد کرده است.رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …