کرونا، تهدیدی برای ۵۰ میلیون نفر که در کشورشان آواره‌اند

مرکز نظارت بر آوارگان داخلی گفته است که شمار کسانی که به خاطر حوادث طبیعی و جنگ و درگیری در داخل کشورهای خود بی‌خانمان شده‌اند به ۵۰ میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده و شیوع ویروس کرونا این افراد را با تهدیدی جدید روبرو کرده است.

این مرکز در گزارش سالانه خود با یادآوری آسیب‌پذیری بیشتر بیجاشدگان گفته است که خطر ابتلا به ویروس کرونا برای این افراد جدی است.

به گزارش این مرکز، بیش از ۴۵ میلیون نفر از آوارگان داخلی به خاطر جنگ و درگیری در کشورهای خود ناچار به فرار از محل سکونتشان شده‌اند و حدود پنج میلیون نفر دیگر هم به دلیل حوادث طبیعی مانند زمین‌لرزه و سیل خانه‌هایشان را از دست داده‌اند.

اصطلاح آوارگان داخلی به کسانی اطلاق می‌شود که در اثر درگیری، جنگ یا حوادث طبیعی در کشورشان ناگزیر خانه‌هایشان را ترک کرده اما از مرزهای بین‌المللی عبور نکرده‌اند. آمار جدید بیجاشدگان داخلی حاکی از افزایش شمار آنان به رقمی بی‌سابقه است.

در سال ۲۰۱۹ به تنهایی ۳۳ میلیون و چهارصد هزار نفر به شمار آوارگان داخلی افزوده شد که بالاترین رقم سالانه از سال ۲۰۱۲ میلادی است.

شیوع ویروس کرونا می‌تواند شرایط بهداشتی و زندگی این افراد را که معمولا به صورت متراکم در اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت، حاشیه شهرها و حلبی آبادها سکونت دارند به مراتب دشوارتر و وخیم‌تر کند.

زندگی فشرده و متراکم در فضاهای کوچک طبیعتا فاصله‌گیری اجتاعی و رعایت بهداشت را که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا لازم است دشوار می‌کند.

الکساندر بیلاک، مدیر مرکز نظارت بر آوارگان داخلی، هشدار می‌دهد که “شیوع این بیماری به خاطر ایجاد محدودیت بیشتر در زمینه دسترسی به خدمات ضرری و کمک‌های بشردوستانه شرایط زندگی بیجاشدگان را متزلزل‌تر کرده است.”

گزارش جدید این مرکز می‌افزاید که حتی بدون شیوع این بیماری هم افزایش شمار آوارگان داخلی در سراسر جهان نشانه‌ای از شکست جمعی جهانیان است.

مرکز نظارت بر آوارگان داخلی از دولت‌های مختلف خواسته است به منظور حل و فصل درگیری‌هایی مانند جنگ داخلی سوریه بیشتر تلاش کنند.

براساس این گزارش، تنها از ماه دسامبر سال گذشته – پنج ماه پیش – تا کنون، حدود یک میلیون نفر از شهروندان سوریه برای فرار از حملات نیروهای دولتی در جنگی که ۹ سال است ادامه دارد، از محل سکونت خود گریخته‌اند.

این گزارش همچنین ادامه درگیری داخلی در جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن و افغانستان را یادآور شده و خواستار اقدام برای توقف آنها شده است.

در مورد آوارگان حوادث طبیعی، این گزارش گفته است که می توان اقدامات بیشتری را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و همچنین آمادگی بیشتر برای رویارویی با نتایج آن اتخاذ کرد. در سال گذشته چند میلیون نفر هم در نتیجه جاری شدن سیل و وقوع توفان های شدید خانه و محل تامین معاش خود را از دست دادند.

مرکز نظارت بر آوارگان داخلی از دولت ها خواسته است اطمینان حاصل کنند کسانی که به هر دلیل از خانه‌های خود آواره شده‌اند در طول شیوع ویروس کرونا و همچنین بعد از آن به امکانات لازم بهداشتی دسترسی داشته باشند و همچنین به علل و عوامل آوارگی مردم رسیدگی کنند.

این نهاد بین‌المللی گفته است که از نزدیک شرایط در عراق را زیر نظر دارد زیرا اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در میان آوارگان آن کشور تایید شده است.

همچنین، این مرکز اوضاع در سوریه، بورکینافاسو و کلمبیا را با نگرانی دنبال می‌کند. آمار ابتلا در میان بیجاشدگان در این کشورها نگران‌کننده است.

مرکز نظارت بر آوارگان داخلی در گزارش خود به بروز نوع جدیدی از آوارگی داخلی نیز اشاره دارد که دلیل آن شیوع ویروس کرونا بوده است.

این گزارش می‌افزاید که قرنطینه خانگی و محدودیت‌های اقتصادی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در هند باعث شده است که دست کم ششصد هزار کارگر مهاجر “صدها کیلومتر راه تا روستاهای محل سکونت خود را با پای پیاده طی کنند.”

آوارگان داخلی معمولا تصمیم می‌گیرند که از محل سکونت خود زیاد دور نشوند زیرا مایل هستند نزدیک خانه‌ها و خویشان خود باشند یا اینکه منابع مالی لازم برای عبور از مرز و پناهندگی به کشورهای دیگر را ندارند.

به این ترتیب، بسیاری از آنها در محل‌هایی مانند نقاط درگیری نظامی به سر می‌برند که دسترسی سازمان‌های امدادرسانی به آنها دشوار است و این افراد همچنان ناگزیرند برای امنیت خود به دولت‌هایشان متکی باشند.

و البته در برخی موارد، اقدامات همان دولت‌ها عامل آوارگی این افراد بوده و در برخی دیگر از موارد، دولت توانایی حفظ امنیت شهروندان آواره خود و ایجاد محلی امن برای سکونت آوارگان را ندارد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ورود تانک‌های اسرائیلی به «مرکز» رفح؛ اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

خبرگزاری‌های رویترز و آلمان روز سه‌شنبه هشتم خرداد از قول شاهدان عینی گزارش دادند که …