کرونا؛ چین: ما کم‌کاری کرده‌ایم اما آمریکا هراس‌افکنی می‌کند

دولت چین گفته به عملکرد ناکافی و ناقص خود در مقابله با شیوع ویروس کرونا معترف است و باید اقدامات خود را بهبود و توسعه دهد. پکن همزمان آمریکا را متهم کرده که با اقدامات خود در مقابله با این ویروس عملا هراس‌افکنده است. دولت چین همچنین دستور تعطیلی بازارهای خرید و فروش حیوانات وحشی را صادر کرده است.

کمیته دائمی راهبری حزب حاکم کمونیست چین که متشکل از هفت سیاست‌گذار ارشد حکومت این کشور است روز دوشنبه، سوم فوریه، با صدور اطلاعیه‌ای گفت به “نقصان‌های اجرایی و کاستی‌های عملیاتی” در مواجهه با ویروس کرونا معترف است، نقاط ضعفی که باید “اصلاح و بهبود” یابد.

همزمان با انتشار نتایج بررسی یک تیم ویروس‎‌شناسی چینی که آنفولانزا ناشی از ویروس کرونا را به خفاش‌ها مرتبط دانسته، دولت این کشور دستور تعطیلی و پلمپ بازارهای خرید و فروش حیوانات وحشی را صادر کرده است.

امروز، دوشنبه، آمار مبتلایان شناسایی شده این ویروس به ۱۷ هزار نفر رسید. تاکنون ۳۶۱ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند که همگی به غیر از یک نفر در چین بوده‌اند؛ آن یک قربانی دیگر در فیلیپین درگذشته است.

به این ترتیب تعداد قربانیان این ویروس در داخل چین -منهای هنگ کنگ- با عبور از عدد ۳۴۹ نفر از بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ پیشی گرفته است.

تعداد موارد مبتلا به ویروس کرونا در خارج از چین هم به ۱۵۰ نفر رسیده است.

نوع جدید ویروس کرونا می‌تواند به مشکلات تنفسی شدید منجر شود که در ابتدا با تب و بعد سرفه‌های خشک آغاز می‌شود.

شیوع این ویروس که به اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی سازمان جهانی بهداشت هم منجر شده بر اقتصاد چین تاثیر منفی گذاشته و بازارهای سهام این کشور که روز دوشنبه پس از تعطیلات سال نوی جدید چینی باز شدند با ۸ درصد افت، بدترین روز خود طی ۴ سال گذشته را تجربه کردند.

https://www.bbc.com/persian/world-51365482

خفاش‌ها منشاء اصلی کرونا

روز دوشنبه همچنین یک تحقیق که از سوی یک ویروس‌شناس چینی در نشریه علمی نیچر منتشر شده ادعا کرد که به احتمال زیاد خفاش‌هایی که در یک بازار فروش حیوانات وحشی در شهر ووهان چین عرضه شدند منشاء بروز سینه‌پهلوهای کشنده ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

کمیته ارشد راهبردی حزب کمونیست چین هم در بیانیه امروز خود گفته تداوم اعزام تیم‌های پزشکی به ووهان “الویت اصلی” دولت خواهد بود.

این کمیته گفته مقام‌های مسئول در زمینه پیشگیری از این اپیدمی باید تمام مسئولیت را بر عهده بگیرند و آن دسته از مقام‌هایی که مشخص شود “قصور کرده‌اند” مجازات خواهند شد.

آن طور که گزارش شده بعد از آن که یک نوجوان فلج مغزی که تنها پرستارش پدرش بود و پس از فرستادن پدرش به قرنطینه درگذشت، دو مقام مسئول محلی در شهر هوآجیایی از کار برکنار شده‌اند.

جان دادن ۵۷ نفر در روز دوشنبه که موجب شد شمار قربانیان کرونا از سارس (۰۳-۲۰۰۲) پیشی بگیرد، بالاترین آمار قربانی در یک روز از زمان شناسایی این ویروس در ماه دسامبر گذشته است.

در همین حال، دولت چین تلاش دارد احداث دو بیمارستان اورژانس را که از دو هفته پیش در ووهان آغاز کرده هر چه زودتر به پایان برساند. بخش‌هایی از این دو بیمارستان آغاز به کار کرده‌اند اما هنوز به کارآیی کامل نرسیده‌اند.

در تحولی دیگر، در چندین استان چین که در مجموع تعداد ساکنان آنها به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد مقام‌ها دستور همگانی برای زدن ماسک صادر کرده‌اند.

دستوری که با گزارش کمبود ماسک در بازار عمومی اجرای آن دشوار شده و به همین علت وزارت خارجه چین روز دوشنبه از کشورهای جهان خواسته برای تامین ماسک به این کشور کمک کنند.

هوآ چویینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته: “آنچه چین اکنون به آن از همه چیز بیشتر نیاز دارد ماسک‌های پزشکی، روپوش‌های بیمارستانی و عینک‌های پزشکی است”.

با وجود همه اینها، نرخ مرگ و میر ویروس کرونا که تاکنون ۲.۱ درصد بوده به مراتب کمتر از سارس در سالهای ۲۰۰۲-۲۰۰۳ است که ۹.۶ درصد بود.

شهرهای بزرگ چین چون شانگهای برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تعطیلات سال نو چینی را تمدید کرده و مدارس را تعطیل اعلام کرده‌اند.

هنگ‌کنک هم اعلام کرده که از نیمه شب دوشنبه ۱۰ گذرگاه مرزی از ۱۳ گذرگاه خود با خاک چین را خواهد بست. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پانزدهمین مورد ابتلا به کرونا در هنگ کنگ شناسایی شد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …