کرونا در جهان: مرگ٥١٥ هزار نفر وابتلای11 میلیون نفر

سازمان جهانی بهداشت از وخامت گسترش جهانی ویروس کرونا به ویژه در ایالات متحد آمریکا ابراز نگرانی کرد. تنها طی یک روز بیش از ٥٠ هزار نفر دیگر در آمریکا به ویروس “کوید ١٩” مبتلاء شدند. به این ترتیب، شمار مبتلایان به این بیماری در آمریکا تاکنون به حدود ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر می رسد، در حالی که تعداد کل مبتلایان شناخته شده به این بیماری در جهان به ١٠ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر بالغ شده است.

از زمان پیدایش این بیماری در چین دست کم ٥١٥ هزار نفر در اثر اشاعۀ ویروس “کوید ١٩” در جهان جان خود را از دست داده اند.

در ایالات متحد آمریکا، فرماندار ایالت کالیفرنیا با ٤٠ میلیون نفر جمعیت فرمان تعطیلی رستوران ها در لوس آنجلس و ١٨ استان این ایالت را به مدت سه هفته صادر کرد. این فرمان که شامل بیش از ٧٠ درصد جمعیت کل کالیفرنیا می شود در مورد سینماها، بارها و موزه ها نیز به اجرا گذاشته خواهد شد. شهردار نیویورک نیز اعلام کرد که رعایت تدابیر پیشگیرانه در این شهر ادامه خواهد یافت و رستوران های نیویورک از ششم ژوئیه آینده کار خود را از سر نخواهند گرفت. تاکنون بیش از ٢٢هزار نفر در پایتخت اقتصادی آمریکا جان خود را در اثر کرونا از دست داده اند.

بر اساس برخی مطالعات در نتیجۀ ابتلاء به ویروس کرونا شمار مرگ و میر در آمریکا ١٨ درصد بیش از سال معمولی افزایش یافته است و این رقم در نیویورک سه برابر افزایش داشته است. با این حال، رئیس جمهوری آمریکا، دیروز چهارشنبه اول ژوئیه ابراز اطمینان کرد که “ویروس کرونا به خودی خود زمانی از بین خواهد رفت.” همزمان نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، نسبت به وقوع موج دوم و بمراتب سخت تر جهانگستری کرونا ابراز نگرانی کرد.  

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که از حدود یک هفتۀ پیش روزانه بیش از ١٦٠هزار نفر گرفتار ویروس کرونا می شوند و ٦٠ درصد مبتلایان تنها در جریان ماه گذشته شناسایی شده اند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفته است که بهترین طریقه برای خروج از جهانگستری ویروس کرونا اتخاذ رویه ای عمومی یا جهانی است. یعنی : رعایت قواعد فاصله گیری اجتماعی، شناسایی و قرنطینه کردن مبتلایان و نزدیکان آنان و گذاشتن ماسک.

وضعیت در آمریکای لاتین و جزایر کارائیب و به ویژه در برزیل بمراتب بدتر گزارش شده است. دیروز چهارشنبه اول ژوئیه تعداد کشته شدگان ویروس کرونا در برزیل از مرز ٦٠ هزار نفر عبور کرد. در کلمبیا شمار مبتلایان به ویروس از مرز ١٠٠هزار تن گذشت. به گفتۀ سازمان جهانی بهداشت، در فقدان تدابیر ضروری شمار کشته شدگان در این منطقه از جهان در سه ماه آینده از ٤٠٠ هزار نفر فراتر خواهد رفت. همین منبع تصریح کرده است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز ١٦٠هزار نفر در روز گذشته است. در روسیه شمار مبتلایان به این بیماری بیش از ٦٦١هزار نفر گزارش شده است و بر اساس آمار دولتی حدود ١٠ هزار نفر تاکنون در اثر این بیماری در روسیه جان خود را از دست داده اند. رادیو فرانسه 

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …