کلانتری: آتش‌سوزی هورالعظیم صد درصد عمدی است

RadioFarda

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، می‌گوید آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خاک عراق، «صد درصد عمدی» است و مردم استان‌های جنوبی ایران «قربانی» این آتش‌سوزی‌ها شده‌اند.

آنچه «خودسوزی» هورالعظیم در خاک عراق عنوان می‌شد، حدود یک ماه پیش آغاز شده و در حال حاضر کماکان هشت کانون آتش در آن فعال است. یک‌سوم تالاب مرزی هورالعظیم در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم ابتدا در ۱۰ کیلومتری داخل خاک عراق آغاز و سپس به بخش ایران هم کشیده شد. قسمت مربوط به ایران طی یک هفته تا ۱۰ روز به حداقل رسید، اما در قسمت خاک عراق هنوز آتش‌ با شدت شعله می‌کشد.

عیسی کلانتری در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به این آتش‌سوزی‌ها گفته است: «بی‌تردید صددرصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید امروز قربانی‌های آتش‌سوزی‌های عراق باشند.»

وی بدون اشاره به جزئیات و اینکه چه افراد یا گروه‌هایی ممکن است در این آتش‌سوزی‌ها دست داشته باشند، اضافه کرده که «۱۳ روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود هواپیماهای ایران را برای مهار آتش را داد.»

به گفته رئیس سازمان محیط زیست ایران، این در شرایطی است که امکان استقرار «ماشین‌آلات» در این منطقه به دلیل «مین‌روبی نشدن» آن وجود نداشت.

۱۴ مرداد ماه عیسی کلانتری که برای مشاهده این آتش‌سوزی به خوزستان سفر کرده بود، خبر داد که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم پس از دو بار خاموش شدن دوباره شعله‌ور شده است.

وزش باد موجب انتشار دود غلیظ ناشی از این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان می‌شود، به طوری که گاهی تا شش شهرستان این استان را درگیر کرده است.

سه روز پیش و به دنبال تعطیلی ادارات شهر هویزه به دلیل آتش‌سوزی در هورالعظیم، رئیس سازمان محیط زیست ایران گفته بود که بالگردهای آبپاش دیگر قادر به اطفای این آتش‌ نیستند و باید «با رضایت عراق» از زمین برای خاموش کردن آن اقدام شود.

وی گفت که بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آب دارد و در آن «مشکل آتش‌سوزی نخواهیم داشت».

به گفته احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیر محیط زیست استان خوزستان، بر اثر این آتش‌سوزی ۲۲ هزار هکتار از تالاب هورالعظیم سوخته است.

تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌های پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند.

خشک شدن این تالاب چه در ایران و چه در عراق، تعداد وقوع توفان‌های ریزگردی را افزایش داده و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر حد استاندارد مواجه شود.

تاکنون چندین‌بار تنها بدلیل آتش‌سوزی در هورالعظیم، ادارات و بانک‌های شهرستان‌های هویزه، حمیدیه و دشت‌آزادگان تعطیل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، در روزهای گذشته، دود غلیظ ناشی از این آتش‌سوزی، شهر اهواز را نیز دربرگرفته و تنفس برای شهروندان را دشوار کرده بود.

بر اساس این گزارش، دود حتی به محیط های سرپوشیده نیز نفوذ کرده و مردم شهر را به سرفه‌های شدید انداخته بود.

استان‌های جنوبی ایران علاوه بر دمای بالای هوا و کمبود آب و برق، سال‌هاست که از آلودگی هوا و ریزگردها رنج می‌برند.

این آلودگی به حدی جدی است که بر اساس گفته مقام‌های رسمی استانی، موجب ایجاد مهاجرت از استان خوزستان به استان‌های مجاور و شمال ایران شده است.

اینرا هم بخوانید

بازگشت «طرح صیانت» به دستور کار مجلس

با اعلام دستور کار صحن علنی مجلس برای هفته جاری مشخص شد که طرح «صیانت» …