کمپین “دیگر بس است”: وقتی که ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها از زنان قربانی می گیرد, به این قوانین پوسیده و ارتجاعی با تمام قوا اعتراض کنید!

نامش سارا است. (سارا البته اسم واقعی وی نیست ولی خواهرش به دلایلی ترجیح می دهد او را به این نام معرفی کند.) عاشق فوتبال و طرفدار تیم استقلال است ولی حالا با ۹۰ درصد سوختگی در  بیمارستان مطهری تهران بستری است. خواهرش می گوید که “ریه‌هایش هم از داخل آسیب دیده.‏”

ماجرا از آنجا شروع شد که سارا در هفته آخر اسفندماه‌سال ۹۷  برای دیدن بازی تیم استقلال و العین امارات به استادیوم آزادی می رود. آز انجایی که زنان را به ورزشگاه ها راه نمی دهند او لباس مردانه به تن می کند. مامورین جمهوری اسلامی او را دستگیر می کنند.  او را چند روزی در زندان نگه می دارند  تا اینکه بالاخره با پرداخت وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد می شود. سارا روز دوشنبه ۱۱ شهریور برای پیگیری پرونده خود به یکی از مراکز قضایی تهران مراجعه می کند. بنا به اخبار در آنجا می شنود که احتمالا شش ماه زندان خواهد شد. وقتی که از ساختمان “دادگاه انقلاب” خارج می شود خود را به آتش می کشد.

این خبر دردناک تاکنون بازتاب وسیع و گسترده ای در ایران و جهان داشته است. این حادثه فجیع فقط یک “خودکشی شخصی” نیست. یک واقعه دردناک اجتماعی است که ریشه در محرومیت  و بی حقوقی زنان در ایران دارد. آتشی که سارا در آن سوخته شد از جهنمی نشات گرفته است که جمهوری اسلامی برای زنان در ایران بوجود آورده است.ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها، تحمیل حجاب اجباری به زنان و بطور کلی بیحقوقی زن تحت حاکمیت جمهوری اسلامی عامل اصلی بروز چنین حوادثی است. جمهوری اسلامی حکومتی زن ستیز، برپاکننده آپارتاید جنسی، و عامل چهار دهه تحمیل شنیع ترین اهانتها و تحقیرها و شدیدترین سرکوبگریها و بیحقوقی ها به زنان در ایران است. این حکومت باید سرنگون شود. دنیا باید علیه حکومتی که نماینده و مدافع آپارتاید جنسی است بپاخیزد. جمهوری اسلامی باید به خاطر جنایت علیه زنان بایکوت و تحریم سیاسی شود.

برای پایان دادن به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها و جلوگیری از بروز چنین حوادث ناگوار باید قبل از هر چیز جمهوری اسلامی را زیر فشار گذاشت. باید قوانین و مقررات تبعیض آمیز را ملغی کرد. قوانین و مقررات پوسیده و ارتجاعی اسلامی نباید جایی در ورزش و در جامعه داشته باشند. فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، باید به کوتاه آمدن در مقابل جمهوری اسلامی پایان دهد و حکومت اسلامی را به دلیل نقض آشکار حقوق زنان در ایران وایجاد ممنوعیت برای ورود آنها به ورزشگاه ها مورد تحریم ورزشی قرار دهد.

برای جلوگیری از اتقاقات دردناکی که سارا بدان دچار شد لازم است که زنان و مردان با اتحاد و یگانگی علیه هر گونه فشار و تبعیض به زنان در جامعه  قد علم کنند. لازم است مردان نیز در کنار زنان آزادیخواه و برابری طلب برای برچیدن دیوار جداسازی جنسیتی در جامعه و برقراری برابری کامل زن و مرد مبارزه کنند. مردان نیز در برابر علاقه و عشق زنان به ورزش مسئول هستند  و باید نشان دهند که زنان را در این عرصه تنها نمی گذارند. هر استادیوم ورزشی که  سکوهایش از زنان خالی باشد باید به صحنه اعتراض همه  علیه این تبعیض جنسیتی تبدیل شود. عهد و پیمان ببنیدم که در همه جا از میادین ورزشی تا میادین شهرها و در مدارس و دانشگاهها و کارخانجات و ادارت و در سراسر ایران به آپارتیاد جنسی نه بگوئیم!

کمپین” دیگر بس است”

۱۶ شهریور ۱۳۹۸- ۷ سپتامبر ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …