کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری: استفاده از سوخت مازوت، بازی با جان مردم است

مساله استفاده از مازوت برای سوخت كه موجب آلودگی هوا در بسیاری از شهرها به حد خطرناک و هشدار دهنده شده است، موضوعی است که در دو ساله اخیر بسیار داغ بوده است. بطوریکه تنفس این هوای آلوده برای همه گروههای سنی مضر اعلام شده است. در دی ماه ٩٩ بود که مقامات حکومتی از اینکه جمهوری اسلامی برای تامین انرژی نیروگاه و برخی از صنایع از مازوت با گوگرد بالا استفاده می کند و اینکه مازوت تولید شده بالای ۲۰ هزار یا حتی۳۰ هزار ppm سولفور دارد خبر دادند. از جمله بنا بر گزارشات در سال گذشته در نیروگاه منتظرالقائم سوختی مورد استفاده قرار میگرفت که ترکیبات گوگردش ۱۲۰ برابر بیشتر از حد مجاز برآورد شده بود. گزارشات همچنین از مبتلا شدن مردم بسیاری به مشکلات تنفسی در اثر استفاده از مازوت برای سوخت خبر دادند كه اعتراضات بسیاری را هم در پی داشت.

در ادامه این چالش بزرگ امروز دوباره بحث بر سر استفاده از مازوت و مسئله آلودگی باز هم بيشتر هوا بخاطر پخش گازهای سمی، از جمله در تبريز در جريان است. به گفته خود مسئولان، نیروگاه حرارتی تبریز مدتها است كه از سوخت مازوت استفاده می‌کند که موجب آلودگی هوای تبریز و شهرهای اطراف از جمله سردرود و خسروشاه شده است. آلودگی هوا به حدی رسیده است که جواد رحمتی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از احتمال تعطیلی ادارات تبریز خبر میدهد . بنا برخبرها تبریز از نظر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر دود ناشی از مازوت نیروگاه ها، هر سال فقط چند روز را بعنوان روزهاى خطرناك اعلام داشته. امسال، بدلیل کاهش بارندگی ها، پیش بینی میشود که آلودگى هوا بیشتر هم خواهد شد. خبرها همچنین از آلودگی محیط زیست بخاطر مصرف مازوت در نیروگاه سهند بناب خبر میدهد.

بنا بر تحقیقات انجام شده در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی همچون مازوت كه حاوی گوگرد هستند، ترکیباتی موسوم به SOx منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آنرا SO2 تشکیل می‌دهد. گوگرد دی اکسید گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ‎۵۰۰ ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده است. این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد. اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی،‌ تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل ذرات معلق در هواست که این هم به نوبه خود خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند. اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و محلول در آب، به اسید تبدیل می گردد و طبق شرایط خاص هواشناسی به باران و یا برف اسیدی منجر می شود.

موضوع بر سر کمبود سوخت نیست. موضوع بر سر كسب سود بالاتر از طريق بازى با جان و سلامتى مردم است. و گر نه، ایران بر روی دریایی از منابع سوختی قرار گرفته است. بعلاوه باید بجاى منابع فسیلی انرژى، ديگر منابع انرژی از جمله انرژی خورشید، باد، انرژی گرمایی اقیانوس ها، انرژی امواج آب و انرژی جزر و مد اقیانوس ها و بیوگاز را بکار گرفت.

استفاده از مازوت برای سوخت بخش دیگری از چپاولگری سرمایه داری حریص و جنایتکار حاکم است. عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط ‌زیست جمهوری اسلامی در سال ٩٩ میگوید: ″پالایشگاه های کشور روزانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار بشکه مازوت تولید می کنند. این مازوت تولیدی یا باید صادر یا باید مصرف شود”. این جنایتکاران گزینه مصرف را در دستور گذاشته و دارند گازهای سمی را به خورد مردم میدهند. استفاده از مازوت برای سوخت یک جنایات آشکار است و باید فورا متوقف شود. مسموم کردن انسانها بخاطر استشمام هوای آلوده و سمی یکی دیگر از جنایات حکومت اسلامی در قبال مردم است كه امروز صدای مردم در آذربایجان را بلند کرده است.

مسئله آلودگی هوا در تبريز و شهرهاى اطراف، مانند ديگر جاهاى ایران، بسیار جدی است. لازم است همین امروز مردم تبریز که از این هوای آلوده تنفس می کنند و جانشان در خطر است، دست بکار شوند و خواهان اقدامات فوری برای رفع این مشکل بزرگ و کشنده شوند. با مبارزه دسته جمعی و اتکا به اشکال مختلف اعتراض، ميتوانيم جمهوری اسلامی را وادار کنیم که همین امروز بیشترین امکانات کشور را برای حل مشکلات زیست محیطی بکار گیرد. حق برخورداری از یک محیط زیست سالم و ایمن حق همه مردم است.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری

٢٦ اكتبر ٢٠٢٠، ١١ آبان ١٤٠٠

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …