کمیته بازرسان بین‌المللی: رژیم سوریه در حمله شیمیایی به دوما از گاز کلر استفاده کرده است

العربیه:آژانس بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی روز جمعه 6 ژوئیه اعلام کرد که گزارش کمیته بازرسان بین‌المللی درباره حمله شیمیایی آوریل گذشته به منطقه دوما حاکی از آن است که در این حمله، گاز کلر به کار رفته و آثار آن کشف شده است.

به گزارش العربیه، سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی گفت که هیچ‌گونه دلیلی که نشان از کاربرد گاز اعصاب (عامل سارین) در حمله به دوما در ماه آوریل گذشته داشته باشد، پیدا نکرده اما به آثاری از کاربرد گاز کلر دست یافته است.

در این راستا و دو هفته پس از وقوع حمله شیمیایی به دوما در 7 آوریل گروهی از بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی که مقر آن در لاهه هلند است، اقدام به جمع آوری بیش از 100 نمونه از 7 مکان در شهر دومای غوطه شرقی دمشق، کردند.

در یک گزارش اولیه که پیش از این منتشر شده بود سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی توضیح داد که نتایج اولیه نشان از عدم شناسایی هرگونه عامل اعصاب با ترکیب فسفر یا بقای ارگانیک آن است.

در این گزارش همچنین آمده است: «علاوه بر بقایای مواد منفجره ترکیب‌های حاوی گاز کلر نیز کشف شده اند».

گزارش همچنین توضیح داده: «تلاش به منظور ایجاد تفسیری برای نتایج به دست آمده، همچنان ادامه دارد».

بازرسان سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی در تلاش‌اند تا به این سؤال پاسخ دهند که آثار گاز کلری که در این منطقه کشف شده ناشی از چه چیزی است، آیا ناشی از منبعی فعال از گاز کلر است که به طور عادی در طبیعت موجود نیست یا خیر.

پیش‌تر پزشکان و تیم‌های امداد پزشکی تعداد قربانیان حمله شیمیایی را 40 نفر اعلام کردند که اغلب آنها در ساختمانی بودند که روی سقف آن یک بمب بزرگ سقوط کرده است.

بنا به گزارش سازمان منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی، تیم بازرسان بین‌المللی همچنان در حال حاضر به تلاش خود برای یافتن و شناسایی مکان دقیق سقوط این بمب استوانه‌ای شکل و منبع آن ادامه می‌دهند.

اینرا هم بخوانید

جریمه حدوداً ۱.۲میلیون تومانی برای کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی” غیرمجاز و فاقد پروانه” استفاده می کنند!

اداره‌کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه …