کمیته بین المللی علیه اعدام:خطر اعدام دو جوان که در سن زیر ۱۸ محکوم به اعدام شده اند!

دو جوان به نامهای محمد کلهر و شایان سعیدپور که هر دو در زمان محکومیت به اعدام به اتهام قتل کمتر از هجده سال داشته اند، در معرض خطر اعدام قرار دارند.
محمد کلهر که متهم است در سن پانزده سالگی فردی را به قتل رسیده است در زندان بروجرد بسر می برد و مقامات زندان به خانواده وی گفته اند که حکم او به زودی اجرا می شود. این در حالیست که براساس گزارش پزشکی قانونی، محمد کلهر دچار اختلال عقلی است و کمیسیون پزشکی هم این موضوع را تأیید کرده است.
شایان سعیدپور یکی دیگر از جوانان زیر ۱۸ سال محکوم به اعدام است که انتقال وی از زندان سنندج به زندان سقز باعث ایجاد نگرانی در اجرای زود هنگام حکم وی شده است.
شایان متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۶ و اهل شهر سقز در زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشت، به اتهام قتل فردی در جریان یک درگیری بازداشت و در آبان ماه ۱۳۹۷، به اعدام محکوم شده است.
براساس گزارشات متعدد شایان سعیدپور پیش از ارتکاب به جرم تحت نظر روانپزشک بوده است.
بنا به گفته یکی از نزدیکان وی «شایان از سال ۱۳۹۳، تحت مراقبتهای پزشکی بوده است و در مواردی نیز اقدام به خودکشی کرده بود.»

کمیته بین المللی علیه اعتراض شدید خود را به صدور احکام اعدام برای این دو جوان اعلام می دارد و خواهان متوقف شدن فوری اجرای این احکام است. اعدام کودکانی که در زیر سن متهم به انجام جرمی شده اند کراهت و ضد انسانی بودن این به اصطلاح مجازات را نشان می دهد. بویژه اینکه این کودکان در زمان انجام جرم از اختلالات روانی رنج می برده اند. جمهوری اسلامی مسئول وضعی است که در آن کودکان از امکاتات ایمن برای رشد و تعالی برخوردار نیستند و دچار ناهنجاری های اجتماعی می شوند. رژیمی که نمی خواهد مسئولیت خود را در قبال ایجاد این وضع بپذیرد می خواهد با اعدام صورت مسئله واقعی را پاک کند .

ما از خانواده های این دو جوان و یا هر کس دیگری که با این خانواده آشنایی دارد می خواهیم که با ما تماس بگیرند تا بتوانم در همراهی با هم کمک بیشتری برای نجات آنها انجام دهیم. کمیته بین المللی علیه اعدام همگان را فرامی خواند که به این احکام ضد انسانی به هر شکل ممکن اعتراض کنند و نگذارند جان این دو جوان توسط چوبه های دار جمهوری اسلامی گرفته شود.

برای تماس با ما از این شماره تلفن استفاده کنید. ما در واتز آپ نیز در دسترس هستیم.
هرمز رها- 0046737896505
کمیته بین المللی علیه اعدام
۳۰ بهمن ۱۳۹۷- ۱۹ فوریه ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

رئیسی جلاد کشته شد!

بالاخره بعد از ۱۸ ساعت خبر رسانی قطره چکانی، صبح امروز سخنگوی دولت رئیسی سقوط …