کمیته بین المللی علیه اعدام: بازتاب جهانی کمپین نجات معترضین آبان

شب سه شنبه ۱۴ ژوئیه یک طوفان تویتری با هشتک #اعدام_نکنید در اعتراض به اعدام ها در ایران و در حمایت از سه تن از معترضین آبان یعنی سعید تمجیدی، امیر حسین مرادی و محمد رجبی که از سوی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده اند شروع شد که همچنان ادامه دارد و تاکنون با استقبال بی نظیری (حدود هشت و نیم میلیون توئیت و بازدید بیش از شش میلیارد بار) روبرو شده است. این طوفان تویتری یک رفراندم بزرگ بود که مردم زیادی با شرکت در آن متحدانه به اعدام نه گفتند. از سوی دیگر با فراخوان کمیته بین المللی علیه اعدام به یک همایش جهانی تا این ساعت در۱۶ شهر در فاصله روزهای ۱۷ تا ۱۹ ژوئیه اعتراضاتی علیه احکام اعدام  سعید تمجیدی، امیر حسین مرادی و محمد رجبی و دیگر معترضین آبان سازماندهی شده است. لیست این آکسیون ها بیش از ۹۰ هزار امضا گرفته و پتیشن علیه این احکام جنایتکارانه توسط ۱۱۲ هزار نفر امضا شده است. اکنون پس از جهانی شدن این کمپین، رسانه های دنیا  و مقامات دولتی کشورهای مختلف جهان نیز با این کمپین همراهی می کنند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، ایرانی‌ها از هر قشر و طبقه‌ای با این پیام به حکومت، به شبکه‌های اجتماعی سرازیر شدند: اعدام‌ها را متوقف کنید.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این کارزار همبستگی ایرانی‌ها را به نمایش گذاشته است و تحلیلگران گستره و میزان حمایت از آن را چشم‌گیر توصیف کرده‌اند.

گاردین نیز نوشت، تایید حکم اعدام سه تن از معترضان به وضعیت اقتصادی ایران، موجی از انتقادهای کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان حقوق بشر را در پی داشت.

هفته نامه نیوزویک با بیان این که هشتگ “#اعدام نکنید” روز سه‌شنبه ترند توئیتر شد، نوشت که در پی تشدید این کارزار رژیم ایران دسترسی به اینترنت در آن کشور را محدود کرد.

روزنامه جروزالم پست هم نوشت، به دنبال محکومیت گسترده تایید احکام اعدام سه معترض آبان ماه، خبر اخلال عمده در ارائه خدمات اینترنتی در ایران تایید شد.

همچنین شماری از مقامات دولتی در کشورهای مختلف به احکام اعدام برای معترضین آبان اعتراض کرده اند.

ابعاد این کارزار چنان جهانی و وسیع شد که حتی دونالد ترامپ که خود طرفدار اعدام است در صفحه  توییتر خود نوشت: “سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده‌اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود. #اعدام نکنید.”

یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک، در توییتی اعلام کرد که عمیقا از تایید حکم اعدام سه معترض آبان نگران است. او در ادامه صدور احکام اعدام در ایران و نقض پیوسته حقوق بشر در این کشور را محکوم کرد و خواستار بررسی این پرونده‌ها شد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، از اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در صدور حکم اعدام برای سه نفر  از معترضان آبان ماه، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دولت سوئد به شدت با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است». مارگوت والستروم، وزیر خارجه پیشین سوئد نیز ضمن بازنشر گزارشی از نیویورک‌تایمز، درباره کشتار معترضان در آبان و احکام اعدام برای شماری از معترضان، خواهان توقف اعدام در ایران شد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در صفحه توییتر خود همراه با هشتگ #اعدام_ نکنید، نوشت: “علی خامنه‌ای، باید حکم اعدام سه معترض- امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی- را سریعا لغو کند. دادگاه آنها منصفانه نبود، آنها گفته‌اند که با کتک خوردن، شوک الکتریکی و سروته آویزان شدن شکنجه شده‌اند.”

همچنین کارشناسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجشنبه ۲۶ تیرماه تایید حکم اعدام برای سه نفر از معترضان آبان ماه ۱۳۹۸ را به شدت محکوم کرده و خواستار لغو این احکام شدند.

در گزارشات تلویزیونی شماری از کشورها نیز به این کمپین جهانی اشاره شده است که از جمله می توان به پوشش  تلویزیون سراسری سوئد و یک کانال تلویزیونی دیگر از این کمپین جهانی اشاره کرد.

این کارزار که یکی از بزرگترین کارزارهای سیاسی در جهان است، تا همینجا هزینه سنگینی برای حکومت اعدام و سنگسار اسلامی داشته و برای مردم موفقیت سیاسی مهمی در پیشروی برای سرنگونی حکومت بشمار میاید. مردم منتظر فرصتی برای نشان دادن خشم خود به جنایات حکومت بودند و با حمایت از فعالین آبان در ابعادی میلیونی به میدان آمدند، حمایت جهانیان را جلب کردند و نشان دادند که جامعه ایران کوتاه نمیاید و از هرفرصتی برای وارد کردن ضربه به حکومت اسلامی و جلب همبستگی جهانی با مردم ایران استفاده میکند. جنبش علیه اعدام بعنوان یک رکن جنبش سرنگونی گام بزرگی به جلو برداشت و اعلام کرد که نه اعدام میخواهد نه حکومت اعدام.

کمیته بین المللی علیه اعدام یکبار دیگر بر لغو همه  احکام اعدام در ایران و لغو مجازات اعدام بطور کلی،  توقف اعدام معترضین آبان و آزادی بدون و قید و شرط آنها و کلیه زندانیان سیاسی تاکید دارد و همه مردم جهان را به حمایت از این خواستها فرامی خواند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۶ تیر۱۳۹۹- ۱۶ ژوپیه۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …