کمیته بین المللی علیه اعدام: درباره اعدام دو پسر نوجوان در زندان عادل آباد شیراز

به گزارش عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، دو نوجوان زیر ۱۸ سال بصورت مخفیانه در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

آنها در سن ۱۵ سالگی دستگیر شده و در پی یک محاکمه ناعادلانه به اتهام  “تجاوز” به اعدام محکوم شده بودند.  این در حالیست که یکی از بستگان آنها می گوید که فرد دیگری مرتکب این جرم شده است و این دو نفر زیر شکنحه اعتراف کرده اند.

این افراد تا فاصله کمی پیش از اعدام از محکومیت خود اطلاع نداشته‌اند. از طرفی آثار ضربات شلاق بر روی اجساد آنها دیده شده است که نشان از اجرای حکم شلاق پیس از اعدام آنها دارد.

بر اساس این گزارش، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت از سال ۱۳۹۶ در کانون اصلاح و تربیت شیراز نگهداری می‌شدند. آنها در تاریخ ۴ اردیبهشت بدون آنکه دلیلش را بدانند به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شدند. همان روز به خانواده‌ها وقت ملاقات با فرزندان‌شان داده شد. این ملاقات در حالی بود که هیچ‌کدام خبر نداشتند که آخرین ملاقات پیش از اعدام آنها است. پزشکی قانونی در ۱۲ اردیبهشت با خانواده‌ها تماس گرفته و به آنها اعلام کرد که فرزندان‌شان اعدام شده‌اند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: “روند قضایی که منجر به محکومیت این دو نوجوان شد ناعادلانه بوده و به شدت اصول بین‌المللی عدالت کیفری نوجوانان را نقض کرده است. آنها پس از بازداشت حدود دو ماه در بازداشتگاه آگاهی نگهداری شدند، جایی که گفته بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آنها همچنین در زمان بازجویی به وکیل دسترسی نداشتند”.

اعدام مخفیانه این دو نوجوان نشانه ای جز جنایت پیشگی رژیم جمهوری اسلامی نیست. رژیمی که با اعدام زاده شده است و با اعدام و سرکوب سر کار است. این رژیم از ترس واکنش اعتراض جهانی و داخلی به اعدام این دو کودک، این جنایت را بطور مخفیانه انجام داد. آدمکشان جمهوری اسلامی حتی این مسئله را از خود این دو نوجوان و خانواده آنها پنهان داشتند تا هیچ اعتراضی نتواند از اعدام آنها جلوگیری بعمل آورد.جمهوری اسلامیایران بزرگترین مجری اعدام محکومان نوجوان در جهان است. این در حالی است که ایران به عنوان عضو کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی متعهد شده است که با افراد زیر ۱۸ سال هرگز همچون بزرگسالان برخورد نکند و از استفاده از مجازات اعدام و حبس ابد علیه ‌آنها تحت هر حالتی پرهیز کند.

کمیته بین المللی علیه اعدام ضمن محکومیت شدید اعدام این دو نوجوان، همگان را فرامی خواند که علیه جنایت بیشمار جمهوری اسلامی به مبارزه و اعتراض خود ادامه دهند و ماشین آدمکشی جمهوری اسلامی را با اتحاد و مبارزه جمعی به توقف بکشانند. در همانحال ما از خانواده ای محکومین به اعدام می خواهیم قبل از اینکه جمهوری اسلامی به چنین جنایتی دست بزند با ما تماس بگیرند تا برای نجات جان محکومین به اعدام بتوانیم کمپین و اعتراض جهانی سازماندهی کنیم. تجربه نشان داده است که اگر کیس های محکومین به اعدام با عکس و مشخصات رسانه ای شود و در سطح بین المللی پژواک پیدا کند، جمهوری اسلامی را برای جلوگیری از اجرای احکام اعدام تحت فشار خواهد گذاشت. اعدام قتل عمد دولتی است و در هر شکل و به هر بهانه ای باید ممنوع شد. همه احکام اعدام اعم از بزرگسال و کودک در ایران باید فورا ملغی شوند.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸- ۳ می ۲۰۱۹

شماره تلفن تماس: هرمز رها 0046737896505

 

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …