کمیته تحقیقات سازمان ملل رژیم سوریه را مسئول بمباران شیمیایی خان‌شیخون دانست

العربیه:سازمان ملل متحد در گزارشی که روز پنج‌شنبه 26 اکتبر 2017 منتشر کرد، رژیم بشار اسد را مسئول بمباران شیمیایی منطقه خان شیخون و استفاده از گاز کشنده سارین در منطقه دانست.

به گزارش فرانس‌پرس کمیته تحقیق سازمان ملل در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تاکید کرد که اطمینان دارد رژیم سوریه مسئول بمباران شیمیایی و استفاده از گاز سارین در منطقه خان شیخون است.

رژیم بشار اسد در 4 آوریل 2017 شهرک خان‌شیخون، در استان ادلب را بمباران شمیایی کرد. در این اثر این حمله بیش از 100 تن که بخش اعظم آنها کودکان بودند کشته و حدود 400 تن مجروح شدند.

دو روز پس از این حمله شیمیایی، نیروهای نظامی آمریکا 50 موشک به پایگاه الشعیرات که گمان می‌رفت حمله شیمیایی از آنجا صورت گرفته، شلیک کردند.

ژان مارک ایرو وزیر امور خارجه فرانسه، چهارشنبه 19 آوریل اعلام کرد که سازمان اطلاعات فرانسه، طی روزهای آینده، اسنادی مبنی بر به کارگیری اسلحه شیمیایی توسط نظام سوریه به ریاست بشار اسد در حمله به شهرک خان شیخون در استان ادلب، ارائه خواهد داد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی 26 آوریل 2017 در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو، انجام تحقیق درباره حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون را تایید کرد و گفت: «نظام سوریه باید هزینه استفاده از اسلحه شیمیایی را پرداخت کند.»

پیش از روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره ضرورت تحقیق در این‌باره را وتو کرده بود.

اینرا هم بخوانید

وزارت خارجه فرانسه جمهوری اسلامی را به «گروگان‌گیری» متهم کرد

فرانسه دولت ایران را به «گروگان‌گیری و باج‌گیری» متهم کرد و خواستار آزادی اتباع فرانسوی …