کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری-واحد خوزستان: فضای اعتراضی در خوزستان حاکم است

سیل و اعتراضات مردمی علیه بی تامینی و صدمات ناشی از سیل و اعتراضات کارگری فضای اعتراضی در خوزستان را شدت داده است. در جریان اعتراضات مردمی در مناطق سیل زده بخاطر رها شدن در کام سیل ویرانگر بدون هرگونه تامینی تعدادی از مردم معترض از جمله فاطمه تمیمی، مريم عامرى، ازهار آلبوغبيش، به همراه دو برادر خود بنام های عباس و رضا آلبوغبیش و زینب سوارى همراه برادرش حمزه و خواهر كوچکترشان بازداشت شده اند. سیل زدگان خوزستان ضمن تاکید بر خواستها و مطالباتشان از جمله جبران بدون قید و شرط خسارات وارده به آنها و تامین نیازهای فوری شان در مقابله با سیل و مصائب آن، خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان هستند.

در دو روز گذشته کارگران واحدهای مختلف در استان خوزستان چند تجمع اعتراضی برپا کردند.
در نیشکر هفت تپه به عنوان یک سنگر مهم جنبش اعتراضی کارگری، کارگران بخش خدمات در اعتراض به انحلال این بخش و تقسیم آنان به سه بخش کشاورزی، HTC و زیربنایی دست به اعتصاب زدند. تعداد این کارگران ١٢٠ نفر است. اعتراض به کوچک سازی شرکت اعتراض همه بخش های نیشکر هفت تپه است. رانندگان شرکت اتوبوسرانی آبادان نیزدر اعتراض به تعویق چندین ماهه پرداخت دستمزدهایشان مقابل این اداره تجمع نموده و خواستار پرداخت فوری و کامل مطالبات خود شدند. حرکت اعتراضی دیگر تجمع اعتراضی کارگران پروژه قطار شهری اهواز برای پیگیری ۲۰ ماه حقوق معوقه شان است. همچنین در سربندر کارگران آبفای که بیش از پنج ماه حقوق نگرفته اند، با تجمع در محوطه کارشان اعتراض و خشم خود را نشان دادند. این کارگران که قراردادی و پیمانکاری هستند می گویند علاوه بر حقوق سه سال است که حق بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت نمی شود.
بعلاوه بازنشستگان در اهواز در اعتراض به عملکرد کانون بازنشستگان و برای پیگیری مطالبات خود امروز شنبه ٢٢ آذر در دفتر این کانون تجمع کردند. به گفته آنها ماه‌ها منتظر اجرای همسان‌سازی و سپس اصلاح آن برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. اما هیچ پاسخی نگرفته اند. اعتراضات کارگری در سطح سراسری گسترده است. مراکز کارگری در خوزستان کانون های داغ اعتراضاتند.
خبر دیگر اینکه گفته می شود برای شش نفر از اعضای خانواده های دو زندانی در اهواز احکام زندان صادر شده است. این زندانیان از متهمان حمله به رژه نیروهای نظامی در شهریور سال نود و هفت هستند که اکنون پدر، مادر و همسر هرکدام از آنها به پانزده سال حبس محکوم شده اند.
طی دوسال گذشته مقامات حکومتی با دستاویز قرار دادن این حمله اقدام به بازداشت صدها نفر از فعالین اجتماعی و فرهنگی در خوزستان نموده که در بین آنها دهها زن و کودک دیده می شود و حتی خبر اعدام بیست و دو نفر از متهمان نیز منتشر شده بود که استاندار خوزستان آن را کذب محض خوانده و گفته بود به این افراد فقط تفهیم اتهام شده است.
خبر آخر اینکه بیست و دو کارگر اخراجی پروژه کمربند سبز شهرداری اهواز در نتیجه ماهها اعتراض مستمر و پیاپی مقابل ادارات مختلف خوزستان موفق شدند به کار بازگردند. این پیروزی را به آنها و خانواده هایشان تبریک می گوییم.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری-واحد خوزستان
٢٢ آذر ٩٩، ١٢ دسامبر٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

اعتصاب کارگران آزمون فلز و برق، ابزار دقیق، شرکت نیروآرا اندیش پتروشیمی در شرکت بهین فراراد

کانال تلگرامی « شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»:افزایش دستمزد ها فوریادامه اعتراضات همکاران بر …