کنفرانس حمایت از کارگران نفت با موفقیت برگزار شد

کمپین برای آزادی کارگران زندانی روز ۱۴ آبان کنفرانسی را در حمایت از اعتراضات کارگران نفت در تلویزیون کانال جدید برگزار کرد. میثم عتیق از کانال جدید گرداننده این کنفرانس بود و اولین سخنران این کنفرانس شهلا دانشفر سخنگوی این کمپین بود. او در سخنانش ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در این نشست اشاره‌ای بر جایگاه مهم سیاسی اعتراضات کارگران نفت در متن شرایط پر التهاب انقلابی جامعه و جنبش کارگری کرد و بر اهمیت حمایت از مبارزات کارگران نفت تأکید نمود. شهلا دانشفر در بخشی از سخنانش گفت: “ابعاد گسترده اعتراضات در نفت می‌تواند بستر شکل‌گیری اعتراضات سراسری در این مرکز کلیدی کارگری باشد و مستقیماً بر اعتراضات کارگری در سطح جامعه تأثیر می‌گذارد. همچنین بر تداوم انقلاب قدرت می‌بخشد. ما می‌خواهیم اعتراضات در نفت به مرکز توجه جامعه و جهان تبدیل شود و فراخوان من به حمایت وسیع کارگران و همه مردم از این اعتراضات است. ما می‌کوشیم صدای کارگران نفت در جهان باشیم “. او همچنین به اتحاد مبارزاتی کارگران نفت و بازنشستگان تأکید کرده و گفت: “در آخر جا دارد به اعتراضات حماسی بخش‌های مختلف بازنشستگان که نبض تپنده تداوم انقلاب هستند بپردازم. بازنشستگان که با شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد “و با فریاد “درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید”، پرچم اتحاد طبقاتی مبارزه برای رهایی از شر جمهوری اسلامی را به دست گرفته‌اند و امروز اعتراضات نفت در کنار بازنشستگان یک مصداق عملی این اتحاد است. درود می‌گویم به بازنشستگان. بازنشستگان نیز شایسته بیشترین حمایت و پشتیبانی مردمی هستند.


کاظم نیکخواه مسئول روابط بین‌المللی کمپین برای آزادی کارگران زندانی در بخش پایانی کنفرانس ضمن تأکیداتی بر اهمیت حمایت از مبارزات کارگران نفت و تشکر از سخنرانان و تلویزیون کانال جدید، از جمله گفت: “… کارگران نفت شایسته بیشتری حمایت‌ها هستند. این کارگران حتی از حد معمول شرایط کار و زندگی متوسط کارگران هم محروم‌اند. مراکز نفتی معمولاً در وسط دریاها یا مناطق دوردست و گرم و خالی از سکنه و دور از امکانات شهری قرار دارد. کارگران نفت اکثرا ماه‌ها امکان ملاقات با خانواده‌هایشان را ندارند. در همان جایی که کار می‌کنند زندگی می‌کنند، غذا می‌خورند، در خوابگاه‌های کارگری می‌خوابند و بعد به سر کار بر می‌گردند. این شرایط نشان می‌دهد که کار در نفت جزو کارهای سخت و بسیار زیان‌آور است و باید شامل شرایط و امتیازات ویژه این نوع کار رده‌بندی شود”. او همچنین بر اعتصاب سراسری کارگران نفت تأکید کرد.


در این کنفرانس تعدادی از فعالین کارگری و معلم دعوت شده بودند که هر یک در همین راستا و در حمایت از کارگران نفت سخنانی ایراد کردند. اسامی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس عبارت بود از: پیمان شجیراتی کارگر سابق گروه ملی فولاد اهواز، واله زمانی عضو سندیکای نقاشان البرز و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، فرهاد میرزایی از فعالین معلم، عباس ماندگار از اتحادیه کارگران در کانادا، جمشید پوران پیر از سندیکای کارگران خدمات عمومی در ژنو، و تهمینه صادقی عضو فری دم ناو و عضو بخشی از کمیته همبستگی بین‌المللی اتحادیه کیوپی.
کلیپ‌هایی از اعتراضات کارگران نفت و بازنشستگان در لابه‌لای برنامه پخش شد. همچنین پیام حمایتی دبیرکل اتحادیه سندیکاهای سوییس پیر ایو مایارد (Pierre-Yves Maillard) و لیزا مازون (Lisa Mazzone) نماینده مجلس سنای این کشور از حزب سبزها از کارزار حمایت از کارگران نفت به اطلاع کنفرانس رسانده شد. اتحادیه سندیکاهای سوئیس در برگیرنده ۳۶۰ هزار عضو است. این اتحادیه قبلاً نیز کارزار Free Them Now برای اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار (آی ال او) را امضا کرده و به آن پیوسته است.


سه پیام نیز از دو نفر از کارگران نفت و دیگر مراکز کارگری در جلسه قرائت گردید. بعلاوه کلیپ پیام حمایتی شش تشکل از کارگران، بازنشستگان و دفاع از حقوق زن که در حمایت از کارگران نفت صادر شده بود به کنفرانس ارائه گردید. بدین ترتیب کنفرانسی پر شور در حمایت از کارگران نفت با موفقیت برگزار شد.


این کنفرانس بخشی از کارزار و کمپین حمایت از کارگران نفت توسط فری دم ناو است و این کارزار ادامه خواهد یافت. هدف ما قراردادن اعتراضات کارگران نفت در مرکز توجه جامعه و جلب حمایت وسیع اجتماعی از مبارزات این کارگران است.
کمپین برای آزادی کارگران زندانی
Shahla.daneshfar@gmail.com
۵ نوامبر ۲۰۲۳، ۱۴ آبان ۱۴۰۲
https://free-them-now.com/
لینک کنفرانس:
http://tiny.cc/m0n9vz

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …