خوان گویدا: پایان حکومت مادورو فرا رسیده

گروهی از نظامیان ونزوئلا لئوپولدو لوپز، از فعالان اپوزیسیون را از حصر آزاد کردند.خوان گویدا، رهبر خودخوانده ونزووئلا در جمع این نظامیان و لوپز از پایان دوران حکومت مادورو سخن گفته است. دولت مادورو ا ز کودتا سخن می‌گوید.

در ویدئویی که روز سه‌شنبه (۱۰ اردیبهشت) انتشار یافت، خوان گویدا رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، در میان جمعی از سربازان ارتش و در حضور لئوپولد لوپز، یکی از چهره‌های اپوزیسیون که در حبس خانگی به سر می‌برد، از آغاز پایان حکومت نیکلاس مادورو سخن گفت.

گویدا در ویدئوی انتشاریافته محل حضور خود با نظامیان و لوپز را یک پایگاه نظامی در نزدیکی پایتختاعلام کرده و می‌گوید: “نیروهای مسلح تصمیمی درست اتخاذ کردند و آنها حالا روی حمایت مردم ونزوئلا حساب می‌کنند.» گوایدو با فرخواندن سایر واحدهای نظامی ونزوئلا به حمایت از خویش، افزود: «عملیات آزادی حالا وارد فاز نهایی خود می‌شود.»

در همین حال، دولت مادورو نظامیان پیوسته به گویدا را گروهی کوچک توصیف کرده است. وزیر ارتباطات دولت در توئیتر قول سرکوب این عده را داده است. بدتر برخی از مقامات دیگر دولت بحث کودتا را به میان آوردند.

رئیس مجمع قانونگذاری وفادار به دولت از مردم خواسته است که برای مقابله با این “کودتا” به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند.

از ژانویه گذشته که خوان گویدا به عنوان رئیس مجلس ملی ونزوئلا دور جدید ریاست جمهوری نیکلاس مادورو را فاقد مشروعیت دانست و خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد، بحران سیاسی در ونزوئلا وارد مرحله تازه‌ای شده است. آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند. تحریم‌های آمریکا علیه دولت مادورو نیز تشدید شده‌اند.

لئوپولد لوپز، رهبر حزب “اراده مردم”که از چند سال پیش در حبس  یا حصر به سر می‌برد نیز همزمان با انتشار توئیتری از آزادسازی خود از حصر به دست شماری از نظامیان خبر داده و افزوده است که در همان پایگاه نظامی به سر می‌برد که گویدا هم ویدیوی خود را از آنجا انتشار داده است.

لوپز سال ۲۰۱۴ هدایت رشته شورش‌هایی را علیه دولت به عهده داشت که در جریان آن بیش از ۴۰ نفر کشته شدند. او بعدا بازداشت و به ۱۴ سال حبس محکوم شد. در این اواخر او از زندان به بازداشت خانگی منتقل شده بود. گویدا نیز از اعضای حزب لوپز است.

گویدا برای فردا، چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت مردم ونزوئلا را به “بزرگترین تظاهرات تاریخ ونزوئلا” فراخوانده ا ست.

مادورو پیوسته گویدا را “دست‌نشانده‌ای” خوانده که مجری عملیات براندازانه آمریکا در ونزوئلاست.رادیو آلمان

**************

*ساعتی پس از پیام توییتری رهبر مخالفان ونزوئلا، وزیر دفاع این کشور در پیامی اعلام کرد که حکومت این «حرکت کودتایی» را که کشور را از «خشونت پر خواهد کرد» رد می‌کند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا، در چند پیام توییتری که روز سه‌شنبه منتشر شد ضمن این که از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند چنین گفت: «پایان قطعی غصب کشور فرا رسیده است.»

در رشته توییتری که گوایدو منتشر کرده است همچنین ویدئویی هست که او را در کنار گروهی یا یونیفرم ارتش نشان می‌دهد. در گزارش‌ها آمده است که این ویدئو در نزدیکی پایگاه هوایی شهر کاراکاس به نام لاکارلوتا ضبط شده است.خوان گوایدو در این ویدئو مردم را خطاب قرار داده و از آنها می‌خواهد به خیابان‌ها بریزند.

گوایدو در پیام ویدئویی خود تاکید می‌کند که «مرحله نهایی» طرح او برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، آغاز شده است.ساعتی بعد، در واکنش به پیام رهبر مخالفان، وزیر اطلاعات ونزوئلا خبر داد که دولت با «گروه کوچکی از خائنان ارتش» برخورد کرده است.

به گفته خورخه رودریگز، وزیر اطلاعات، این گروه در پی به راه انداختن کودتا بوده است.به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی این پیام بود که وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرد: «ما این حرکت کودتایی را که هدف از آن آکندن کشور از خشونت است رد می‌کنیم.»این تاییدی است بر این که دست‌کم گروهی از نیروهای ارتش این کشور به خوان گوایدو و مخالفان مادورو پیوسته‌اند.خوان گوایدو گفت: «نیروهای مسلح تصمیم درست را گرفته‌اند و اکنون چشم‌انتظار حمایت مردم ونزوئلا هستند.»

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

وکیل سامان صیدی: موکلم بیمار است، اما آزادش نمی‌کنند

امین صفرنیا وکیل سامان صیدی (یاسین) می‌گوید با وجود آنکه این زندانی سیاسی «مشمول عدم …