مقام کُردهای سوریه: گریزی از توافق با اسد وجود ندارد

العربیه:ریدور خلیل از رهبران برجسته کُردهای سوریه یکشنبه 6 ژانویه تاکید کرد که «گریزی از دست‌یابی به راه حلی» با نظام سوریه به ریاست بشار اسد درباره آینده اداره خودگردان کُرد وجود ندارد.

خلیل در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که این توافق باید شامل بقای جنگجویان کُرد در مناطق‌شان با امکان پیوستن‌شان به صفوف ارتش سوریه باشد.

خلیل افزود: «گریزی از دست‌یابی به مدیریت خودگردان بر اساس راه‌حلی با دولت سوریه وجود ندارد زیرا مناطق این مدیریت بخشی از سوریه است».

پس از سال‌ها انزوا، کُردها در سایه بحران سوریه موفق به برپایی مدیریت خودگردان و کنترل حدود یک سوم مساحت کشور شدند. آن‎‌ها پشتیبانی نظامی بزرگی از سوی واشینگتن به دست آوردند، اما تصمیم ناگهانی آمریکا برای خروج از سوریه، باعث شد آن‌ها در حساب‌های خود تجدید نظر کنند.

کُردها حدود دو هفته پیش از حکومت سوریه خواستند نیروهایش را در منبج (استان حلب در شمال سوریه) مستقر کرده تا از آن در برابر حمله احتمالی ارتش ترکیه حمایت کند. ترکیه بارها تهدید کرده که قصد حمله نظامی به جنگجویان کُرد در منبج دارد.

پس از آن نیروهای ارتش سوریه میان جنگجویان نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک و نیروهای اپوزیسیون سوریه که از سوی ترکیه حمایت می‌‌شوند، مستقر شدند. در جریان این تحولات، دمشق عقب‌نشینی صدها جنگجوی کُرد را از منطقه اعلام کرد.

خلیل گفت که «مذاکرات با دولت سوریه برای دست‌یابی به توافقی نهایی درباره اداره شهر منبج ادامه دارد». او افزود: «در صورت رسیدن به راه‌حلی واقعی که حقوق مردم شهر را حفظ کند، می‌توانیم تجربه منبج را در دیگر مناطق شرق فرات پیاده کنیم».

اشاره او به مناطق تحت کنترل ائتلاف سوریه دمکراتیک در استان دیرالزور است. اکثر نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک را جنگجویان مدافع خلق (کُرد) تشکیل می‌دهند.

کُردها از تابستان گذشته مذاکرات خود را با دولت سوریه که بر نیتش برای بازپس‌گیری کنترل تمام سوریه تاکید می‌کند، آغاز کردند.

ترکیه از وجود «نشانه‌های مثبت» در این مذاکرات سخن گفت و افزود: «ورود ارتش نظام سوریه به مناطق مرزی شمالی با ترکیه، بعید نیست. زیرا ما تابع جغرافیای سوریه هستیم. اما اوضاع هنوز نیازمند هماهنگی‌های مشخصی درباره چگونگی حکومت در این منطقه است».

او ادامه داد: «مسائل مورد اختلافی با دولت مرکزی داریم که نیازمند مذاکرات بیشتری با پشتیبانی بین‌المللی است تا دست‌یابی به راه‌حل‌های مشترک آسان شود».

او از ایفای نقش روسیه به عنوان کشوری «ضامن» در این مذاکرات استقبال کرد، زیرا به گفته او «روسیه کشوری بزرگ و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری سیاسی در سوریه است».

او با بیان این‌که کُردها با خروج جنگجویان‌شان از مناطق‌شان مخالف هستند، گفت: «شاید ماموریت این نیروها تغییر کند، اما ما از سرزمین‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد. باید این نیروها وضعیت قانونی به دست بیاورند، چه به بخشی از نیروهای ارتش ملی سوریه تبدیل شوند یا این‌که شکلی دیگر به تناسب موقعیت‌، حجم‌ و تاثیرشان بیابند».

به گفته خلیل، کُردها همچنین به «تدوین قانون اساسی جدید که ضامن حقوق همه شهروندان باشد و همه قومیت‌ها و ادیان از حقوق قانونی تضمین شده‌ای برخوردار شوند» اصرار دارند.

خلیل به وجود نقاط مشترکی با دولت دمشق اشاره کرد که به گفته او «تاکید بر یکپارچگی، حاکمیت ملی سوریه، مالکیت ثروت‌های کشور از سوی مردم و مبارزه با اسلام سیاسی» برجسته‌ترین آن‌ها است.

 

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …