گردهمایی احزاب کُرد سوریه برای تاسیس تشکیلاتی جدید

یک منبع کُرد به «العربیه» گفت که 27 حزب کُرد در شمال سوریه، دور هم گرد آمدند تا بتوانند به توافقی برای تاسیس تشکیلاتی جدیدکه مرجعیت و نماینده کُردها در سوریه باشد، دست یابند.

این اقدام تحرکی جدید از سوری کُردهای سوریه برای مرتب کردن صفوف‌شان در مرحله آینده به شمار می‌آید. برای نخستین بار 27 حزب کُرد با دعوت حزب کنگره ملی کُرد KNK با هدف تاسیس جمعیتی برای نمایندگی کُردها، گردهم آمدند.

آن‌گونه که دلاور زنگی سخنگوی گردهمایی به «العربیه» گفت، در این گردهمایی، بسیاری از شخصیت‌های اکادمیک مستقل و تعدادی از تشکل‌های مدنی هم حضور یافتند.

زنگی افزود نتایج این گردهمایی در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

او به این نکته هم اشاره کرد که موضع نیروهای سوریه دمکراتیک، از بندهای گردهمایی نبود، ایالات متحده، هیچ ارتباطی با این اقدام ندارد و آن‌چه صورت گرفت «یک مساله داخلی کُردی است».

به گفته زندگی، در نتیجه گردهمایی، دو کمیته تشکیل شد؛ کمتیه نخست مامور نوشتن میثاق‌نامه سیاسی شد و کمیته دوم با مجلس ملی کُرد و حزب پیشروی در تماس خواهد بود تا این دو حزب هم به گردهمایی و تشکیلات سیاسی کُرد بپیوندند.

اولویت تشکیلات جدید، یافتن جای پایی داخل سوریه است به ویژه این‌که بشار اسد رئیس نظام این کشور به کُردها درباره ادامه تکیه بر حمایت آمریکا، هشدار داد. او از کُردها خواست «زیر چتر حکومت سوریه باز گردند» زیرا به گفته او، این تنها ارتش سوریه است که از کُردها حمایت می‌کند.العربیه

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …