گروسی:ایران به توانایی تولید بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با افزایش میزان و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران، این کشور به توانایی لازم برای تولید بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه «نیکی آسیا» ژاپن که روز یکشنبه ۲۴ اسفند منتشر شد گفت که آژانس به همین دلیل در پی آغاز دوباره بازرسی‌های گسترده از تاسیسات هسته‌ای ایران است.

ایران روز پنجم اسفند با تعلیق پروتکل الحاقی، سطح دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ موضوعی که با هشدار اعضای اروپایی برجام و آمریکا مواجه شد.

ایران همچنین از ماه‌ها روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.آقای گروسی می‌گوید غنی‌سازی ۲۰ درصدی موضوع بسیار مهمی است، چرا که افزایش سطح غنی‌سازی از این مرحله به بعد برای تولید بمب هسته‌ای آسان‌تر می‌شود.

او برنامه هسته‌ای ایران را «فوق‌العاده حساس» توصیف کرد و گفت: «روشن است که از این پس برای اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید بمب اتمی، نیاز است که بازرسی‌ها افزایش یابد».

مدیرکل آژانس در مصاحبه روز یکشنبه خود گفته است که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی غنی‌سازی شده ایران به ۲۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۳.۷ درصد آن به ۳۰۰۰ کیلوگرم رسیده است.آقای گروسی در ادامه گفته است ایران همچنین ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را با نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌تر افزایش داده است.

آقای گروسی می‌گوید آژانس در ماه آینده میلادی مذاکرات فنی با تهران خواهد داشت که یکی از موضوعات در دستور کار، کشف آثار اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران است. او گفته است پاسخ‌های ایران درباره منشا این اورانیوم تاکنون «از لحاظ فنی معتبر» نبوده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …