گزارشاتی از خوزستان در هفته گذشته

شماره ۱۷

جان باختن یک مرد و زن اهوازی در مرز با ترکیه

هر روز شاهد قربانی شدن شماری از افرادی هستیم که برای فرار از جهنم جمهوری اسلامی  به کشورهای دیگری پناهنده میشوند و در این مسیر با مشکلات و معضلات زیادی مواجه میشوند و متاسفانه شمار قابل توجهی جان می بازند. این قربانیان در واقع قربانیان حکومت جنایت جمهوری اسلامی هستند.

روز یکشنبه ۲۶ دی یک زن پناهجوی اهوازی و برادر همسرش در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه بر اثر گرفتار شدن در کولاک و یخ‌ زدگی جان خود را از دست دادند.جان‌باختگان زهرا مغینمی ۳۲ ساله و نادر سعدون بریهی ۵۰ ساله، بوده‌اند که “پس از بازگردانده شدن اجباری آن‌ها توسط نیروهای مرزبانی ترکیه” بر اثر سرما‌زدگی جان باختند. زهرا مغینمی پیش از اقدام برای خروج از مرز ترکیه، با ویزای هلند قصد پرواز به این کشور برای پیوستن به همسرش را داشته، اما در لحظات آخر توسط ماموران لباس شخصی به اتاقی در فرودگاه هدایت شده و مورد بازجویی و توهین قرار می‌گیرد و ویزایش ضبط میشود. در جریان این بازجویی، ماموران با تهدید و ارعاب به زهرا می‌گویند که او “عرب” است و تلاش دارد با هدف فعالیت‌های ضد امنیتی به همسرش «جادر بریهی» در هلند ملحق شود.

همزمان جادر سعدون بریهی مشکل پیش آمده را با مقامات وزارت خارجه هلند در میان می‌گذارد و در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که ویزای دومی برای او صادر و از طریق سفارت هلند در ترکیه به او ابلاغ شود. زهرا مغینمی در اهواز چندین بار توسط ستاد خبری به صورت تلفنی تهدید و از او خواسته می‌شود هر چه سریعتر خودش را به اداره اطلاعات اهواز معرفی کند. او  تصمیم می‌گیرد به همراه نادر بریهی، برادر همسر خود از ایران خارج شود که متاسفانه در این راه هردو جان باختند. پناهندگان بخش بزرگی از قربانیان جمهوری اسلامی هستند و این حکومت ضد انسانی مسئول قتل آنهاست. یک عرصه مهم  فعالیت حزب کمونیست کارگری حمایت و پشتیبانی از پناهندگان و حق شهروندی برابر برای همه انسانهایی است که به هر دلیل به کشور دیگری پناهنده میشوند.

خشم مردم از کشته شدن دو جوان توسط نیروهای امنیتی

روز چهارشنبه ۲۹ دی در جریان برگزاری مراسم یادبود یکی از اهالی روستای گوریه در منطقه شعیبیه شوشتر، نیروهای امنیتی و انتظامی به بهانه وجود اسلحه در این مراسم روستا را محاصره کرده و به سمت اهالی و خانه های آنان شلیک می کنند. بر اثر این تیراندازی ها دو جوان ساکن روستا در حالی که سوار بر موتورسیکلت بوده و از آن منطقه عبور می کردند مورد اصابت گلوله مستقیم ماموران قرار گرفته و یکی از آنها در دم جان باخت و دیگری توسط اهالی به بیمارستان منتقل می شود که متاسفانه به دلیل شدت جراحات روز پنجشنبه در بیمارستان جان خود را از دست داد. این دو کشته شده امین دلفی ۱۹ ساله و علی کعبی ۲۷ ساله هستند.

پس از این حادثه اهالی منطقه که از هجوم ماموران امنیتی و قتل این دو جوان به خشم آمده بودند غروب پنجشنبه سی ام دیماه  به مراکز انتظامی در منطقه حمله بردند. به گفته منابع محلی درگیری ها همچنان ادامه داشته و منطقه در محاصره ماموران قرار دارد.

دامنه این اعتراضات اکنون گسترده تر شده و به مناطقی از شهر شوشتر هم کشیده شده است به گونه ای که تا روز جمعه در كوى انديشه شوشتر، كوى علم الهدى و مناطق حاشيه شهر شوشتر صداى تيراندازى شنيده شده است. جمهوری اسلامی از هر تجمع مردم وحشت دارد و این اتفاقات بیش از هر چیز بیانگر هراس حکومت ضد انسانی اسلامی از مردم و جمع شدن هایشان و رودررویی  هر روزه مردم با حکومت بر سر زندگی و معاششان است.

 شدت گرفتن سویه امیکرون در اهواز

جمهوری اسلامی همچنان به سیاست جنایتکارانه خود در قبال بیماری کرونا ادامه داده و از مردم قربانی میگیرد. محرومیت مردم از درمان رایگان، عدم بکارگیری پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی و عدم خرید واکس های استاندار و واکسیناسیون رایگان اجزای آشکار این سیاست جنایتکارانه و همه اینها رئوس فوری مطالبات مردم است.

دبیر شورای سلامت اهواز از غالب شدن سویه امیکرون در این شهر خبر داد. او گفت تاکنون در خوزستان مرگ‌ومیر ناشی از امیکرون نداشته‌ایم اما روزانه به موارد ابتلا به آن افزوده می‌شود. به‌گزارش رسانه‌ها، موارد ابتلا به سویه امیکرون در کشور رو به افزایش است و این احتمال وجود دارد که پیک ششم کرونا در دو ماه پایانی سال رخ دهد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم از وجود ۱۰ هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون در خوزستان خبر می دهد و می گوید ۸۰ درصد نمونه‌ها، اُمیکرون‌ بوده بنابراین اکنون ویروس غالب و در چرخه طبیعت خوزستان، اُمیکرون است.

او گفته است امیکرون در سراسر استان خوزستان گسترش پیدا کرده است و هر دو یا سه روز چند برابر می‌شود.

مسیر ۶ روستا در خوزستان همچنان بسته است

یکی از مشکلات و معضلات مردم در ایران نبود جاده های امن و زیرساختهای قابل اتکاء است. جمهوری اسلامی کمترین بودجه و امکانات را به تسهیلات برای مردم اختصاص میدهد. در پی بارندگی های مداوم اخیر، جاده ۹ روستا در دزفول، اندیمشک و گتوند به دلیل سیلابی شدن مسیر مسدود شد اما با فروکش آب مسیر یک روستا در گتوند و ۲ روستا در دزفول بازگشایی شد اما ۶ مسیر دیگر به دلیل سیلابی بودن همچنان بسته هستند.

علاوه بر محورهای سیلابی، مسیر شاهزاده عبدالله با حدود ۲۵ روستا، مسیر موری با حدود ۶ روستا، مسیر دره گچی با ۴ روستا، مسیر شیمبار حدود ۱۰ روستا، مسیر سوسن به کُمفه با ۶ روستا و مسیر عالی‌پیر میرزا با ۵ روستا با ریزش کوه مواجه هستند.

همچنین مسیر برگشت از خرم آباد به پل زال به دلیل شدت تخریب و از بین رفتن دهها دهانه پل همچنان مسدود است. وضع نابسامان فاضلاب های شهری و  سیاستهای تخریبی حکومت سرمایه داری مافیایی حاکم در قبال زندگی و معیشت  از عوامل مستقیم وضعیت و مشکلاتی است که امروز مردم در شهرهای خوزستان و در بسیاری از نقاط ایران با آن در گیرند.  صدمات ناشی از سیل و آبگرفتگی شهرها نیز از جمله تبعات آنست.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر

روز ۲۸ دی تعدادی از کارگران پیمانی و قراردادی شهرداری خرمشهر بار دیگر در اعتراض به عدم دریافت حقوق چهارماه خود دست از کار کشیدند و مقابل فرمانداری و شورای اسلامی شهر تجمع کردند. زیر فشار این اعتراضات مجید حیدری عضو شورای اسلامی ناگزیر به شرکت در جمع کارگران شده و  پرداخت مطالبات این کارگران در روز‌های آینده را وعده داد. اما کارگران به این وعده ها باور ندارند و پیگیر مطالبات خود هستند.

اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر میان آب

کارگران نیشکر میان آب روز ۲۲ دیماه در اعتراض به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و دزدی ها و اختلاسهای پشت پرده این واگذاری ها دست به اعتصاب زدند. در این شرکت حدود ۳۰۰ کارگر به کار اشتغال دارند و فعالیت آن  در زمينه كشت نيشكر است و محصول آن در  كارخانه هاي منطقه از جمله كارخانه نيشكر هفت تپه به شكر تبديل مي شود. شركت نيشكر ميان آب ۶ هزار و ۴۰۰ هكتار زمين كشاورزي دارد كه ۲ هزار و ۵۰۰ هكتار آن زير كشت نيشكر قرار میگیرد  و  در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر شوش در میان آب واقع است.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱ژانویه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین.متن نامه به شرح زیر است: «قامت …