گزارشی از وضعیت درمان و بهداشت در سیستان و بلوچستان.٨ روز است اینجا نشسته ام برای نوبت سونوگرافی!

گزارش عصر ایران از وضعیت درمان در بلوچستان.8 روز است اینجا نشسته ام برای نوبت سونوگرافی! / بیمارستانی که روی میله های نازک سوار است / جولان مارهای سیاه بی پادزهر / 100 کیلومتر راه برای کشیدن یک دندان / مسؤولان دعوت به صبر می کنند! (فیلم)

بسیاری از مردم برای درمان به یزد و کرمان و حتی پاکستان می‌روند، آن هم در شرایطی که فقر در این منطقه بیداد می‌کند… در ماه های اخیر مارهای سیاه چند کودک را کشته اند… باید 1500 تخت بیمارستان در این منظقه وجود داشت اما تنها یک هفتم آن وجود دارد…وعده های رئیسی روی زمین مانده است.

شش شهرستان حوزه سواحل مکران، شامل چابهار، کنارک، نیک‌شهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد است که به یک بیمارستان مجهز  در چابهار  دسترسی دارند. به تازگی هم یک بیمارستان در کنارک افتتاح شده. به گفته نماینده مکران، در حال حاضر باید 1500 تخت بیمارستان در این منظقه وجود داشت اما تنها یک هفتم آن وجود دارد. 

بسیاری از بلوچ‌ها برای درمان به یزد و کرمان و حتی پاکستان می‌روند، آن هم در شرایطی که فقر در این منطقه بیداد می‌کند. در بسیاری از شهرستان‌ها حتی دندانپزشک هم وجود ندارد و مردم باید برای پر کردن دندان کیلومترها راه طی کنند. 

حالا تصور کنید بر سر یک بیمار اورژانسی چه بلایی می‌آید. سیه مار که امسال در ایران خیلی معروف شده‌ و از اول تابستان تا حالا جان چند کودک را در بلوچستان گرفته‌، نیاز جدی به وجود مراکز درمانی را در منطقه نشان می‌دهد، اما نزدیک‌ترین بیمارستان به مناطقی که سیه مار در آنها دیده شده بیمارستان علوم پزشکی ایرانشهر است که آن هم کیلومترها با مناطق شرقی بلوچستان فاصله دارد. 

اینرا هم بخوانید

اعلام یک هفته کارزار علیه اعدامها در ایران از ١١تا ١٨مه ٢٠٢٤

https://twitter.com/ICAE14/status/1787792259678667159/photo/1