گزارش بابک یزدی از سمینار یک روزه جمهوریخواهان در هتل شرایتون در حاشیه تورنتو

در برنامه حدود 80 نفر حضوری و 40 نفر در زووم شرکت کرده بودند.

بین بیست تا 25 سخنران داشتند. و از 9 صبح تا 9 شب ادامه داشت حدود 12 ساعت.

از منشور 6 نفر با اینکه همه در تورنتو بودند فقط عبدالله مهتدی شرکت داشت. و بقیه به نفع رضا پهلوی و سلطنت خواهان تحریم کرده بودند. کلا سلطنت طلب ها همه تحریم کرده بودند و فقط دو نفر ظاهرا لیبرالشون یکی حضوری (علی اشتری) و یکی هم از طریق زووم (دامون گلریز) صحبت کردند.

جو کلا قطبی شده بود علیه سلطنت و سلطنت طلب ها و به شکلی به نفع جمهوریخواهان. ولی همه شکلی محترمانه و ادبی.

خالد عزیزی رهبر حزب دموکرات به شکل جدی و رادیکال سلطنت و نظام پادشاهی را نقد و در دفاع از تحزب و آزادی احزاب حرف زد. عبدالله مهتدی از زندان رفتنش در دوران پهلوی و زندگی در خانه تیمی در آن زمان گفت.

پرچم سه رنگ شیر و خورشید را بدون اینکه متوجه شوند وارونه گذاشته بودند و وسط برنامه متوجه شدند که از تغییر آن منصرف شدند. من تنها کسی بودم که حاضر نشدم جلوی پرچم بنشینم و وقتی آقای مریدی که گرداننده این قسمت پانل بود اشاره کرد که من سمت چپ ایشون بنشینم گفتم ترجیح می دهم این پرچم پشت سر من نباشد!. در اول صحبتم هم بودن پرچم و پخش سرود “ای ایران” را نقد کردم. در خلال صحبتم هم به تمامیت ارضی و … پرداختم و تبلیغ منشور و …

من تنها کسی بودم که حاضر نشدم پرچم پشت سرم باشد، ولی دیگرانی هم بودند که این پرچم را تاریخی و ریشه ای نقد کردند.

پس از صحبت های من گویا نقد پرچم از تابو در آمد و چند سخنران دیگر هم به نقد پرچم پرداختند.

سخنران بعد از من از حزب چپ (فکر کنم پرویز نویدی) سلطنت طلبان را محکوم و رسما طرفداران رضا پهلوی را چندین مورد شاه اللهی خطاب کرد.

در پایان جلسه بررسی راهکارهای و یافتن راه حل ها بیشتر بحث حول پرچم و سرود و تمامیت ارضی و اینکه چه کار باید کرد که جریانات بیشتری شرکت کنند می چرخید. من و ابراهیم آسترکی کنار هم بودیم و در میزگرد راهکارها هم در یک میز بودیم

به نظر من حضور جدی تر حزب ما در آینده در این پانل ها نه تنها ضرری ندارد، که به نفع حزب خواهدبود و تعداد بیشتری با مواضع و اختلافات ما با دیگران آشنا خواهند شد و ایجاد سمپاتی خواهد کرد.

در پایان چندین نفر جداگانه نزد من آمدند و تشکر کردند که شما حرف دل ما را زدی.

برخی هم گفتند صحت هایت خوب بود ولی کمی تند بود.

خانم سیمین صبری که گویا از نروژ آمده و نماینده چند جریان و حزب ایرانی و نروژی بود خیلی از من تشکر کرد که شما بحث را باز کردی و به ما جرئت دادی که ما هم بتوانیم نقد هامان را راحت تر مطرح کنیم.

پس از آن تعدادی برای صرف آبجو در کنار هم بودیم که من با حسن شریعتمداری، عطا هودشتیان، ونوس همسرش، زندی، مهرداد حریری، اسد صمد پور، ابراهیم آسترکی و .. در یک میز بودیم و بحث های خوبی شد و اختلافات اخیر و شدید آنها با رضا پهلوی را بیشتر باز کردند و متوجه شدیم. حتی چند نفر از سلطنت طلب ها را که قبلا میشناختم نقدشان به رضا پهلوی خیلی تند تر شده بود.

لینک صحبت های من در یوتیوب کانال جدی.

اینرا هم بخوانید

گزارشگران بدون مرز: ایران، اسرائیل، عربستان و سوریه، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران

گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص سالانه آزادی مطبوعات در جهان اعلام …