جلوه ای از همبستگی جهانی با کارگران ایران در اول مه, گزارش برنامه آنلاین Free Them Now به مناسبت روز جهانی کارگر

روز ۳۰ آوریل، برابر ۱۰ اردیبهشت در آستانه اول مه مراسم ویژه ای از سوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی به صورت آن لاین در رسانه زوم برگزار شد. در این مراسم رهبران اتحادیه ها و تشکلهای کارگری و چپ از کشورهای مختلف پیام دادند و جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق پایه ای کارگران و مردم محکوم کردند و خواهان آزادی همه کارگران و معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی شدند. استفانی اسمیت از جانب ۸۰ هزار کارگران بخش خدمات بریتیش کلمیبا در کانادا در پیامی ویدئویی گفت ما از طریق فعالین محلی فری دم ناو از نقض هر روزه حقوق بشر توسط حکومت اسلامی مطلع هستیم و این حکومت به دلیل پایمال کردن حقوق ابتدایی کارگران و مردم و سرنگون کردن هواپیمای مسافربری باید در سطح جهان بایکوت شود و از سازمان جهانی کار اخراج گردد. بعلاوه کری مایکل از همین اتحادیه کارگری که در مراسم حضورا شرکت داشت سخنرانی کرد و همبستگی خود را با مبارزات کارگران و مردم ایران اعلام داشت. جوزف ظاهر از حزب سوسیالیست چپ سویس نیز فشار و تعدی به کارگران، معلمان، اقلیتهای مذهبی و فعالین محیط زیست را محکوم کرد و خواهان بایکوت جمهوری اسلامی شد. آلسکاندرا هناتو یکی از اعضای بنیانگزار فوترزامیگرانته (یک سازمان غیر انتفاعی برای سازماندهی و حمایت از کارگران مهاجر مزارع در بریتیش کلمبیا در پیام خود از وضعیت اسفبار کارگران مهاجر سخن گفت و با کارگران در ایران اعلام همبستگی کرد.

در این مراسم که شمار قابل توجهی از فعالین از کشورهای مختلف در آن شرکت داشتند شهلا دانشفر سخنگوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی از مبارزات کارگران در ایران علیه سرمایه داران و کارفرمایان سخن گفت و چشم انداز مبارزات کارگران و بازنشستگان و معلمان و زنان در ایران را که گویای یک فضای چپ و رادیکال و کارگری در جامعه است را توضیح داد و بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی این رژیم سرکوب و جنایت در ایران تاکید کرد. کاظم نیکخواه مسئول روابط بین المللی کمپین برای آزادی کارگران زندانی از تمام اتحادیه ها و تشکلهای کارگری بخاطر شرکت در مراسم و پیام های همبستگی شان و همچنین حمایتهایشان از کارگران در ایران سپاسگزاری کرد و این همبستگی ها را برای پیشرویهای آتی طبقه کارگر در ایران و در سطح جهان امید بخش توصیف نمود. بهرام سروش سخنگوی کمپین بایکوت جهانی جمهوری اسلامی با اشاره به توحش و جنایات جمهوری اسلامی بر حقوق پایه ای کارگران تاکید کرد و خواهان دفاع از خواست بایکوت جهانی جمهوری اسلامی شد.

در این مراسم همچنین جان کلارک از رهبران ائتلاف علیه فقر در انتاریو، کانادا  کریستوس کریتوفیدز دبیر کل اتحادیه ژورنالیست های قبرس و  فعال حقوق بشر و فعال صلح و اتحاد در دو بخش قبرس، اریک بونک، از سازمان مرکزی کارگران سوئد (  ساک )، آندرو لجر از طرف کیوپی(اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا)،  آتینا کاریتای دبیر کل حزب چپ انترناسیونالیست جدید قبرس (ندا) و تینان لیبرت عضو لوکال 2 اتحادیه خدمات عمومی کانادا و فعال در کمیته اول مه در این کشور سخنرانی کردند و در پیامهای ارسالی خود اول مه را شادباش گفتند و بر حقوق پایه ای کارگران تاکید کردند و خواهان آزادی همه کارگران و معلمان زندانی در ایران شدند.

پیامهای ارسال شده برای این مراسم اعتراضی به سرکوبگرهای حکومت اسلامی و در محکومیت آن و علیه زندان و شلاق و اعدامها بود. این پیامها تاکیدی بر انزوای جهانی جمهوری اسلامی، اخراج آن از سازمان جهانی کار و  بایکوت بین المللی آن بود. این پیامها در واقع بازتاب پیشرویهای جنبش کارگری ایران در سطح بین المللی بود.

تهمینه صادقی و عباس ماندگار دو عضو این کمپین در کانادا اجرا کنندگان این برنامه بودند. همچنین  بیانیه ((Free Them Now به مناسبت روز جهانی کارگر هم به زبان انگلیسی و هم فارسی توسط مسعود ارژنگ و تهمینه صادقی دو عضو این کمپین در کانادا قرائت شد.

از سوی دیگر از ایران نیز پیامهایی از فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی زندانی سیاسی اتیست و راحله راحمی پور خواهر حسین راحمی پور از جانباختگان دهه ۶۰  دریافت شده بود که در برنامه به سمع شرکت کنندگان رسید. .

بعلاوه در این برنامه پیام سه فعال کارگری شناخته شده پیمان شجیراتی، بهنام ابراهیم زاده و حسن محمدی که به  این برنامه ارسال شده بود  همراه با پیامهایی از  پروین محمدی از چهره های شاخص جنبش کارگری، محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته و پروین نخستین فعال دفاع از ” حق هویت از مادر به فرزند ” و پیام گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی (وبلاگ‌نویسی که سال ۱۳۹۱ با شکنجه پلیس فتا در بازداشتگاه کشته شد) که از مدیای اجتماعی برگرفته شده بودند، پخش گردید.  در کنار این برنامه ها . دو کلیپ ویژه به زبان فارسی و انگلیسی که از سوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی و در معرفی کارگران زندانی و  معلمان دربند ارائه شده بود،  و کلیپ هایی از صحنه های شورانگیز اعتراضات کارگری  در نیشکر هفت تپه، فولاد، ک نفت، بازنشستگان و بخش های دیگر کارگری  همراه  با موزیک پخش شد.

در بخش آخر برنامه  بیانیه و قطعنامه ای که یکی با امضا ۱۵ تشکل و گروه و دیگری با امضای ۱۳ سازمان به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر شده است، معرفی شدند و کلیپهای معرفی این قطعنامه ها که از سوی ارائه دهندگان آنها در مدیای اجتماعی پخش گردیده بود، ارائه شد.

همچنین از سوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی که فری دم ناو را در تدارک این برنامه همراهی میکرد، کلیپی تصویری از اعتراضات کارگران اهدا شده بود که پخش گردید.

فضای پر شور این مراسم توجه همه شرکت کنندگان را به خود جلب کرده بود. این برنامه از رسانه های اجتماعی پخش گردید و در تلویزیون کانال جدید نیز تماما بازتاب یافت.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی از همه دست اندرکاران این مراسم و همه شرکت کنندگان و تشکلهایی که پیامهای همبستگی فرستادند صمیمانه تشکر میکند. این مراسم تصویری از  جنبش کارگری و همبستگی جهانی با طبقه کارگر در ایران را بر متن اوضاع پر تلاطم سیاسی جامعه بازتاب داد. این مراسم نیز خود بخشی از فضای منحصر بفرد اول مه امسال بود که شاهد تحرکات گسترده کارگران و بازنشستگان و معلمان در این روز در ایران و در کشورهای جهان بودیم.  

با مراجعه به لینک زیر میتوانید برنامه را دنبال کنید:

شهلا دانشفر، سخنگوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

http://free-them-now.com/

3 مه 2021، سیزده اردیبهشت 1400

اینرا هم بخوانید

دفتر صدا و سیمای رژیم در جمهوری آذربایجان بسته شد!

​ایسنا به نقل از پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشته:”دفتر صدا …