اولین نشست خبری گروه تروریستی طالبان

روز سه شنبه ١٧ اوت اولین کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی گروه تروریستی طالبان برگزار شد.گزارش بی بی سی از این کنفرانس ضمیمه است.روزنه

بی بی سی:اولین نشست خبری سخنگوی طالبان پس از تصرف کابل توسط این گروه برگزار شده است.

ذبیح الله مجاهد در این نشست خبری در مورد دلیل ورود نیروهای طالبان به کابل، دولت آینده و احتمال مشارکت شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف در آن، حقوق زنان، امنیت مترجمان و بازرگانان که با نیروهای خارجی همکاری کرده اند و وضعیت مطبوعات در رژیم طالبان سخن گفت.او گفت که بین طالیان امروز و طالبان بیست سال پیش تفاوت بزرگی وجود دارد.

بی بی سی:بحران افغانستان؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان: کسانی که با نهادهای خارجی کار کردن بی‌هراس نداشته باشند.ذبیح‌الله مجاهد: با همه رهبران افغانستان در تماس هستیم

ما تلاش داریم که همه رهبران افغانستان که در میان مردم جایگاه دارند و ارده خدمت دارند درنظام آینده شریک باشند.ما با رهبران در تماسیم؛ با دکتر عبدالله در تماس می‌شویم.

آقای مجاهد گفت “دقیق نمی‌دانیم که نظام بعدی چه زمانی ایجاد خواهد شد. کار رویش جریان دارد.”

او گفت که هنوز روشن نیست که هبت‌الله آخندزاده رهبر گروه طالبان، چه زمانی به افغانستان/کابل بر خواهد گشت.

“ذبیح‌الله مجاهد” در طول سالیان دراز از طریق ایمیل، تلفن و شبکه‌های اجتماعی به عنوان سخنگوی گروه طالبان فعالیت می‌کرد. مجاهد درباره آزادی رسانه‌ها گفت که رسانه‌ها مستقل و فعال خواهند ماند و افزود زنان عنصر مهم جامعه هستند حقوق آنها در چارچوب اسلام محفوظ است. پیشتر دبیر کل ناتو در اولین سخنان خود گفت که”ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم”.

  1. ما تلاش داریم که همه رهبران افغانستان که در میان مردم جایگاه دارند و ارده خدمت دارند درنظام آینده شریک باشند. ما با رهبران در تماسیم. با دکتر عبدالله تلاش داریم در تماس شویم.

دقیق نمی‌دانیم که نظام بعدی چه زمانی ایجاد خواهد شد. کار رویش جریان دارد.

هنوز روشن نیست که رهبر گروه طالبان چه زمانی به افغانستان/کابل بر خواهد گشت.

مجاهد بازگشت القاعده به افغانستان را مردود دانست

در پپاسخ به سئوالی درباره نگرانی پیرامون بازگشت اعضای شبکه القاعده به افغانستان، سخنگوی طالبان گفت: خاک افغانستان علیه هیچکس مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

او افزود: ما می توانیم به جامعه جهانی در این مورد اطمینان بدهیم.

سخنگوی طالبان: برای جوانان قوانی ایحاد می‌شود

برای قشر جوان، قوانینی ایجاد خواهد شد تا در چارچوب اسلام فعالیت کنند. مجال دهید تا نظام بعدی ایجاد شود. همه تصامیم را که ما خود گرفته نمی‌توانیم

  1.  
    1. برای قشر جوان، قوانینی ایجاد خواهد شد تا در چارچوب اسلام فعالیت کنند. مجال دهید تا نظام بعدی ایجاد شود. همه تصامیم را که ما خود گرفته نمی‌توانیم.

مجاهد: نمی خواهیم کسی کشور را ترک کند

سخنگوی طالبان در پاسخ به سئوالی در مورد گزارش های حاکی از آدم ربایی و قتل در مناطق تحت تسلط طالبان گفت: هیچکس نباید بتوان کسی را بدزدد و ما روز به روز بر امنیت کشور خواهیم افزود.

او گفت: ما نمی خواهیم احدی کشور را ترک کند، عفو عمومی وجود دارد و خصومتی در پی نخواهد بود.

مجاهد: کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان متوقف خواهد شد

ما به جهان اطمینان می‌دهیم که کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان متوقف خواهد شد.

او گفت که با ورود کابل، من متوجه شدم که جوان‌های زیاد معتاد اند و بی‌کار بسر می‌برند. ما تلاش خواهیم کرد که بدیل خشخاش را یکبار دیگر مانند بیست سال پیش به صفر برسانیم.

مردم افغانستان منتظر چه نوع نظامی باشند؟

افغانستان حکومت قومی و اسلام خواهد داشت. اسم و مشخصاتش را سیاسیون در حال رای‌زنی هستند. بحث‌هایی هم جریان دارد تا افرادی که با ما مخالف بودند شامل دولت جدید شوند.

مجاهد: جامعه به زنان نیاز دارد و به کار برمی‌گردند

در روزهای آینده، آهسته آهسته وضعیت عادی می‌شود. جامعه به زنان نیازمند دارد و آنها در روزهای آینده به کار برخواهند گشت.

سخنگوی طالبان: بین ما حالا و بیست سال پیش تفاوت عظیمی وجود دارد

سخنگوی طالبان گفت: کشور ما کشور مسلمان است، چه بیست سال پیش و چه حالا اما وقتی موضوع تجربه و بلوغ و نگرش مطرح است، تفاوت عظیمی بین ما در حالا و بیست سال پیش وجود دارد.

او گفت: در اقداماتی که خواهیم کرد تفاوت خواهد بود و این یک روند تکاملی بوده است.

سه روز شده کابل تسخیر شده، امنیت سراسر افغانستان تامین شده است. شاعری اگر ناپدید شده، ما تحقیق می‌کنیم. استعداد‌های ما برای ما مهم است. افغانستان کشور مشترک ماست، دین، زبان و همه چیز ما مشترک است. ما دشمنی با کسی نداریم. شما برای ما مجال بدهید تا ما بتوانیم از سراسر کشور بیشتر خبر شویم. فعلا کنترل نظامی بیشتر است

سخنگوی طالبان: مشغول کار برای تشکیل دولت هستیم

سخنگوی طالبان که به خبرنگاران پاسخ می داد گفت که “وقتی که دولت جدید تشکیل شد ما تصمیم می گیریم که قوانین چه خواهد بود و آنها را به اطلاع ملت خواهیم رساند.

ذبیح الله مجاهد گفت: موضوعی که باید بگویم این است که به جد برای تشکیل دولت مشغول کار هستیم و پس از اینکه دولت تکمیل شد، آن را اعلام خواهیم کرد.

او گفت در حال حاضر تمامی مرزها در کنترل ماست.

آقای مجاهد به پشتو می‌گوید، رسانه‌های خارجی را بیشتر وقت بدهید. (تا پرسش‌های خود را مطرح کنند).

تلاش‌ها برای تشکیل نظام در جریان است

آقای مجاهد می‌گوید برای تشکیل نظام تلاش‌های جدی در سطح رهبری جریان دارد.

سخنگوی طالبان: جوانان سرمایه های ما هستند نمی خواهیم کشور را ترک کنند

در پاسخ به سئوالی در مورد کسانی که با نیروهای خارجی همکاری تجاری داشته‌ با مترجم بوده اند، سخنگوی طالبان گفت: با کسی با انتفامجویی برخورد نمی شود.

او گفت: جوانانی که در این کشور رشد کرده اند، نمی خواهیم آنان کشورشان را ترک کنند چون سرمایه های ما هستند.

او گفت: کسی در خانه های آنان را نمی زند و نمی پرسد که کجا کار کرده اید. آنها در امنیت خواهند بود و کسی آنان را بازجویی یا تعقیب نخواهد کرد.

  •  مجاهد: پیام ما تکبر نیست؛ پیام ما امنیت و ختم جنگ است

آزاد کردن افغانستان ارزش بزرگی بود. شما می‌دانید یازده ماه صحبت‌های صلح ادامه یافت. ولی مرتب سابوتاژ شد. مبارزه ما مبارزه برای ایجاد دولت اسلامی بود. می‌خواهیم نظام آینده همه شمول باشد.

ما حرف از صلح میزنیم. ما حرف از عفو میزنیم. پیام ما تکبر نیست، پیام ما امنیت ختم جنگ است.

در مورد پرچم، بعد از ایجاد نظام، مردم افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

کابل ‘به شکل تدریجی به حالت عادی برگشته است’

شما می‌دانید که ما برای نجات و حفظ امنیت کابل وارد شهر شدیم. شهر به شکل تدریجی به حالت عادی بر خواهد گشت. این وضعیت نظامی شهر برای جلوگیری از دزدی و چپاول بیت‌المال و تامین امنیت مردم است.

سخنگوی طالبان: ما نیروی اشغالگر را بیرون کردیم

ما انتقام نمی‌گیریم. اگر در جریان جنگ مردم صدمه‌ای دیده باشند، آن اثر جوانبی جنگ است. ما نیروی اشغالگر را بیرون کردیم. حملات ما در گذشته بر غیرنظامیان عمدی نبوده است.

سخنگوی طالبان: نیروهای ما با کسی کاری ندارند

افراد ما با کسی کاری ندارند. افرادی که در میدان هوایی پناه برده اند از ترس، بدانند که مورد عفو قرار گرفته اند و ما پیشینه کار بیست ساله آنها را مورد تحقیق قرار نمی‌دهیم. بیایند به خانه‌هایشان.

مجاهد: زنان در چارچوب ما کار و تحصیل خواهند کرد

ذبیح الله مجاهد که به پرسش خبرنگاران پاسخ می داد، در مورد حقوق زنان گفت: ما به زنان اجازه خواهیم داد در چارچوب های مورد نظر ما کار و تحصیل کنند.

او گفت: زنان در جامعه ما در چارچوب مورد نظر ما کاملا فعال خواهند بود.

  •  
    •  
  • مجاهد: زنان عنصر مهم جامعه هستند حقوق آنها در چارچوب اسلام محفوظ است
  • سخنگوی طالبان در مورد تضمین‌های طالبان در مورد حقوق زن گفت که آنها عنصر مهم جامعه هستند و حقوق آنها در چارچوب اسلام محفوظ خواهد بود. آنها حق کار، اشتغال و تحصیل را خواهند داشت
  • 4.     . مجاهد: کسانی که با نهادهای خارجی کار کردن باید بی هراس باشند

اینرا هم بخوانید

ورود تانک‌های اسرائیلی به «مرکز» رفح؛ گزارش درباره بمباران چادرهای آوارگان

همزمان با گزارش‌ها درباره پیشروی تانک‌های اسرائیلی در مرکز رفح در جنوب غزه، منابع بهداشتی …