گزارش دیدار هیات “کمپین برای آزادی کارگران زندانی”  با اتحادیه سراسری کارگران نروژ (LO )

روز ٦ ژوئن برابر با ١٦ خرداد ماه مه هیاتی مرکب از صبری امیر حسینی و صابر رحیمی از طرف “کمپین برای آزادی کارگران زندانی”  FREE THEM NOW ،  با ویدار بیورنستاد رئیس بخش انترناسیونال اتحادیه سراسری کارگران نروژ و فاضل ثابت زاده مشاور بخش انترناسیونال این اتحادیه دیدار کردند. در این دیدار صابر رحیمی و صبری امیر حسینی بدنبال بحثی مقدماتی در مورد وضعیت جنبش کارگری در ایران، گزارش مبسوطی از اعتراضات رو به گسترش کارگران در ایران و تشدید سرکوبگری های حکومت اسلامی در قبال این مبارزات، ارائه دادند. در این گزارش مشخصا به پرونده سازی های رژیم اسلامی علیه فعالین کارگری و فعالین معترض در عرصه های مختلف اجتماعی از جمله علیه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جعفر عظیم زاده و دستگیریهای روز جهانی کارگر اشاره شد و بر ضرورت حمایت بین المللی از مبارزات کارگری و کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران تاکید شد. در ادامه این مباحث هیات ملاقات کننده قطعنامه “کمپین برای آزادی کارگران زندانی” را که تا کنون از سوی چهار اتحادیه کارگری در کشورهای کانادا و عراق امضا شده است و خواست مشخص آن اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کارگر است را ارائه داده و خواستار حمایت و پشتیبانی اتحادیه سراسری کارگران در نروژ (LO ) از این قطعنامه شدند. در پاسخ به این خواست مسئولین این اتحادیه موافقت خود را با مضمون این قطعنامه اعلام داشتند. در خاتمه بر ضرورت تدوام این دیدارها و همبستگی با مبارزات کارگران در ایران تاکید شد. گزارش مبسوط این دیدار ضمیمه است.

 

١٦ خرداد ٩٨، ٦ ژوئن ٢٠١٩

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

شهلا دانشفر

Shahla.daneshfar2@gmail.com

http://free-them-now.com/

 

گزارش ملاقات هیئتی از کمپین برای آزادی کارگران زندانی( FREE THEM NOW ) با بخش انترناسیونال اتحادیه سراسری کارگران نروژ در اسلو

روز پنجشنبه ۶ ژوئن هیئتی مرکب از صبری امیر حسینی و صابر رحیمی از طرف “کمبین برای آزادی کارگران زندانی” با ویدار بیورنستاد رئیس بخش انترناسیونال سازمان سراسری کارگران نروژ و فاضل ثابت زاده مشاور بخش انترناسیونال این اتحادیه طبق قراری از پیش تعیین شده ملاقات کردند. در این ملاقات که به مدت یک ساعت به طول انجامید، ابتدا مسئولین LO ضمن استقبال از تماس و حضور هیئت کمپین در این جلسه معرفی کوتاهی از فعالیت های بین المللی و ارتباط خود با اتحادیه ها و فعالین کارگری ارائه دادند. سپس صابر رحیمی و صبری امیر حسینی بطور مبسوط  در مورد وضعیت جنبش کارگری و اعتراضات رو به گسترش بخشهای مختلف کارگران در ایران برای دستیابی به مطالباتشان صحبت کردند. پس از آن بطور مشخص تری در مورد سیاستهای سرکوبگرانه حکومت اسلامی در قبال رهبران و فعالین کارگری بحث شد و به طور مشخص گزارشی از پرونده اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، جعفر عظیم زاده و فعالین کارگری دستگیر شده در جریان روز جهانی کارگر و آخرین خبرها  از وضعیت آنان به مسئولین اتحادیه سراسری کارگران نروژ ارائه شد.  در این بخش از بحث صابر رحیمی و صبری امیر حسینی با اشاره به پرونده سازی های رژیم اسلامی برای فعالان کارگری، معلمان زندانی، فعالان محیط زیست و اعضای کانون نویسندگان به بهانه به خطر انداختن” امنیت ملی” ،  کمپین اعتراضی کارگران در ایران علیه امنیتی کردن مبارزات را که دو سال قبل توسط جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی از درون زندان اعلام شده بود، معرفی کردند. در همین بخش از بحث در مورد سیاست رژیم در رابطه با وثیقه های سنگین و کمر شکن در ازای آزادی موقت فعالین کارگری و دیگر فعالین اجتماعی و کمپینی که در اعتراض به آن به راه افتاده  صحبت شد و مشخصا به اعتراض ناهید خداجو از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به تعیین وثیقه در قبال آزادیش از بازداشت اشاره گردید.

در ادامه این نشست در مورد قطعنامه کمپین FREE THEM NOW که توسط تعدادی از اتحادیه ها مورد تایید و امضاء قرار گرفته است  و بندهای مختلف آن از جمله احکام شنیع شلاق، خواست اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و آزادی بی قید و شرط کارگران زندانی و زندانیان سیاسی صحبت شد و از LO درخواست شد که این قطعنامه را تایید و امضا کند. هیئت FREE THEM NOW همچنین پوشه ای حاوی قطعنامه کمپین، اطلاعیه ها و اعلامیه های کمیین و اطلاعات لازم در مورد فعالین و رهبران کارگری و معلمان زندانی همراه عکس و پوستر را به  مسئولین LO تحویل داد.

ویدار بیورنستاد مسئول بخش انترناسیونال LO ضمن استقبال از اطلاعاتی که دریافت کرده است، اعلام کرد که LO همیشه به وضعیت جنبش کارگری ایران جساس بوده و دراین رابطه فعال بوده است. از جمله به نامه اعتراضی لیدر اتحادیه سراسری به خامنه ای و مسئولین حکومت اشاره کرد که بعداز اول مه امسال در اعتراض به دستگیری فعالان کارگری ارسال شده و نسخه ای از آن نیز برای FREE THEM NOW ارسال کرده اند، اشاره نمود. وی گفت که LO همچنین نامه اعتراضی کنگره کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا را که در اواخر ماه مه برگزار شد، امضا کرده است. ویدار بیورنستاد در رابطه با قطعنامه کمپین گفت که ما با این قطعنامه توافق داریم و در نامه های اعتراضی به مقامات رژیم روی بندهایی از آن تاکید کرده ایم. اما  سیاست ما امضای قطعنامه  های کمپین ها نیست.

فاضل ثابت زاده مشاور بخش انترناسیونال LO هم روی سیاست این اتحادیه در رابطه با همکاری با اتحادیه های کارگری و فعالیتهای این اتحادیه در دفاع از فعالان کارگری در سطح بین المللی و از جمله ایران توضیحات لازم را ارائه داد. در خاتمه  این نشست بر ادامه  همکاری “کمپین برای آزادی کارگران زندانی” با اتحادیه سراسری کارگران نروژ تاکید شد.همچنین قرار شد که کمپین با همکاری LO از فعال یا فعالان کارگری شناخته شده از ایران برای شرکت در کنفراسهایی در آینده دعوت کند.

صابر رحیمی ۶ ژوئن ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین.متن نامه به شرح زیر است: «قامت …