گزارش فایننشال تایمز از «مذاکرات محرمانه» ایران و آمریکا درباره حوثی‌ها در عمان

روزنامه فایننشال تایمز از انجام یک دور مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در عمان برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۲۳ اسفند منتشر شده، مذاکرات به شکل غیرمستقیم و در ماه ژانویه انجام شده است.این اولین دیدار مقامات ارشد جمهوری اسلامی و آمریکا بعد از ۱۰ ماه توقف مذاکرات هسته‌ای است.

این گزارش از قول مقامات آگاه گزارش داده برت مک‌گرک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه، به همراه ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران، مذاکره کرده‌اند.

این مذاکرات به شکل غیرمستقیم انجام شده و مقامات عمان حامل پیام‌های طرفین به همدیگر بوده‌اند.قرار بود دور دوم مذاکرات نیز با حضور ابرام پیلی و باقری کنی در ماه فوریه برگزار شود، اما ایران به خاطر حضور آقای پیلی در مذاکرات آتش‌بس اسرائیل و حماس، این دیدار را به تعویق انداخته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این خبرگزاری گفته است ما کانال‌های زیادی برای ارسال پیام به ایران داریم.او توضیح بیشتری درباره این موضوع نداده، اما گفته است از ۱۵ مهرماه و آغاز درگیری غزه، آمریکا بر طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از ایران متمرکز شده است.

یک فرد آگاه از مذاکرات در عمان به فایننشال تایمز گفته است مقامات آمریکایی کانال غیرمستقیم با ایران را روشی برای مقابله با طیف وسیعی از تهدیدات فزاینده ایران مفید می‌دانند تا از گسترش جنگ و درگیری‌های بزرگتر اجتناب کنند.برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …