گزارش نیویورک تایمز از افزایش پایگاه‌های ایران در سوریه

العربیه:روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به افزایش پایگاه‌های ایران در سوریه و ذخالت‌ها و نفوذ فزاینده‌اش در جنگ این کشور پرداخت.

در این گزارش آمده است که پرواز پهباد ایرانی بر فراز بلندی‌های اشغالی جولان در ماه جاری، تبادل آتش میان نیروی هوایی سرائیل و پدافند ضد هوایی سوریه را در پی داشت. این تبادل آتش و رویارویی میان دو طرف منجر به سرنگونی پهباد ایرانی و یک فروند جنگنده  F16 اسرائیلی، انهدام  یک سکوی پرواز پهباد، تعددی سایت موشکی سوریه و چند مقر نظامی، انبار سلاح و مهمات  سوریه انجامید. تنش پیش آمده نگرانی عمیقی از احتمال وقوع جنگ فاجعه بار دیگری در منطقه ی خاورمیانه ایجاد کرد.

این رویارویی علی رغم اینکه به سرعت پایان یافت ولی نگاه‌ها را بیش از پیش متوجه عمق نفوذ ایران، دخالت‌های فزاینده‌اش در بحران سوریه و نیز تلاش‌هشای آن برای اعاده ترسیم نقشه استراتژیک منطقه، کرد.

ایران حضور نظامی مستقیمی در تمام مناطق سوریه دارد. پایگاه‌های نظامی خود را در خاک سوریه گسترش داده و هزاران تن از سربازان، فرماندهان و مستشاران نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران در جبهه های نبرد مشارکت مستقیم و فعالی دارند.

علاوه بر آن ایران با حمایت مالی و لجستیکی از گروه‌های محلی و شبه نظامیان شیعه طرفدار خود که از کشورهای مختلف از جمله عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان و دیگر نقاط جهان از قبیل حزب الله لبنان، لشکر فاطمیون و غیره، محوری تحت عنوان «محور مقاومت» به وجود آورده، این گروه‌ها را در جنگ‌های نیابتی به کار گرفته و در این راستا آن‌ها را با جنگ افزارها، تکنولوژی‌های پیشرفته، دستگاه‌های شنود و پهباد مسلح کرده است.

شکی در این نیست که بروز هر گونه جنگ احتمالی میان اسرائیل و ایران و یا یکی از هم پیمانان تهران این کشور را وادار خواهد کرد تا شبکه ای از گروههای شبه نظامی وابسته به خود را در جنگ نیابتی بر علیه اسرائیل و هم پیمانان آن بسیج کند.

در حالی که در روزهای اخیر تنش میان اسرائیل و ایران در خاورمیانه بالاگرفته و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل آشکارا تهدید به اقدام احتمالی مستقیم علیه ایران کرده، مقام‌های ارشد ایران نیز طبق معمول به تکرار مقوله «نابودی اسرائیل» و «محو تل‌آویو» پرداختند.

در این رابطه روزنامه نیویورک تایمز به «ابعاد و تبعات حضور نظامی دائمی ایران و هم‌پیمانانش در سوریه» پرداخته و فهرست پایگاه‌های ایران و حوزه و عمق نفوذ ایران در سوریه را زیر ذره بین قرار داده است.

نیویورک تایمز در گزارشش که دوشنبه 19 فوریه منتشر شده، نوشت که ایران با حمایت‌های مالی، نظامی و تسلیحاتی از شبه نظامیان در سوریه، پیوندها و نفوذ خود را در این کشور تقویت می‌کند و در تلاش است تا با ائتلاف با نیروهای بومی «نقشه منطقه را از نو ترسیم کند».

این گزارش به نقل از «کامل وزنه»، بنیانگذار مؤسسه مطالعات راهبردی آمریکایی در بیروت و کارشناس امور ایران و آمریکا نوشت: «اگر جنگ تازه‌ای رخ دهد، یک نبرد منطقه‌ای خواهد بود».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه 18 فوریه در همایش امنیتی مونیخ با نشان دادن یک نقشه گفت که «ایران در تلاش است تا بر سوریه مسلط شود» تاکید کرد که تهران با این کار «یک ارتش را به حیات خلوت اسرائیل انتقال می‌دهد».

نقشه‌ای که نیویورک تایمز در خصوص پایگاه‌های ایرانی در سوریه منتشر کرده، شامل تاسیسات ستادی، لجیستیکی و فرماندهی، قرارگاه‌های راه‌اندازی پهپادها و مراکز آموزش نظامی می‌شود. بیشترین تمرکز نیروهای هم‌پیمان با ایران را این نقشه در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل نشان می‌دهد اما این روزنامه تاکید کرده که این نقشه هنوز شامل قرارگاه‌های موقتی که ایران در این خطوط تماس برپا می‌کند و برمی‌چیند، نیست.

اسرائیل می‌گوید که ایران و هم‌پیمانانش یک گذرگاه زمینی از ایران تا دریای مدیترانه را از راه عراق، سوریه و لبنان به ‌وجود آورده‌اند، تا انتقال نیرو و جنگ‌افزار را آسان کرده و کارگاه‌های زیرزمینی اسلحه‌سازی در سوریه و لبنان ایجاد کنند.

این روزنامه در تحقیق خود نوشته ‌است که 20 هزار جنگجو، «مربی» و «مستشار- کارشناس» ایرانی در سوریه مستقر هستند که می‌توان بر این شمار، شبه نظامیان شیعه آورده شده از عراق، حزب‌الله لبنان و سایر شیعیانی را که از میان افغانستانی‌های مقیم ایران و نیز از پاکستان به خدمت گرفته شده‌اند، اضافه کرد.

«علی آلفونه»، یک کارشناس ایرانی‌تبار در شورای آتلانتیک که نیویورک تایمز با او مصاحبه کرده‌است، گفته‌است که ایران فعالیت‌های اصلی نظامی خود را در سوریه از سه پایگاه هدایت می‌کند که بر عملیات در بخش‌های وسیعی از این کشوراِشراف دارند؛ یکی در حلب در شمال سوریه و دو پایگاه دیگر در حومه جنوب دمشق. اما به گفته او، هفت پایگاه دیگر که ابعاد کوچک‌تری دارند، در خطوط تماس در خدمت ایران هستند که ایرانی‌ها و نیروهای نیابتی‌شان در آن‌جا هم حضور دارند.

نیویورک تایمز در این گزارش نوشت که تحرکات ایران در منطقه، نگرانی واشنگتن را نیز در پی داشته، تا جایی که ژنرال «هربرت مک مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا، در همایش امنیتی مونیخ گفت: «چیزی که بیشتر مایه نگرانی است، آمادگی بیش تر نیروهایی است که ایران آماده کرده و جنگ‌افزار مخرب بیشتری هم به دست این شبکه‌ها می‌رساند؛ و اکنون زمان اقدام علیه ایران است».

این روزنامه در پایان اشاره‌ای به موضع روسیه در ازای این تنش ها کرد و نوشت در این میان موضع روسیه، که مناسبات حسنه‌ای با اسرائیل، ایران و سوریه دارد، مورد توجه است زیرا که این کشور در واکنش به حملات سنگین اسرائیل به سوریه سکوت اختیار کرده‌ است. مقامات اسرائیل هم اکنون بر این تاکید دارند که «هماهنگی کامل» این کشور با روسیه بر سر «دفاع از منافع اسرائیل در سوریه» ادامه دارد.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …